Ja situationen med dess elpriser var inget jag räknade med heller, men att folk har betalat premiumpengar för energislukande hus är för mig en gåta..
2014 var det helt främmande med dyr el, men jag valde ändå att ta kostnaden då.

Nu ligger jag på 28kWh/m²/år i värmebehov för att hålla 21,5 inne.
Räknar jag om hushållselen till uppvärmning också, för det mesta blir ju värme..
Så blir det ca 35kWh/m²/år
 
  • Gilla
MadeleineEnglund och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja situationen med dess elpriser var inget jag räknade med heller, men att folk har betalat premiumpengar för energislukande hus är för mig en gåta..
2014 var det helt främmande med dyr el, men jag valde ändå att ta kostnaden då.

Nu ligger jag på 28kWh/m²/år i värmebehov för att hålla 21,5 inne.
Räknar jag om hushållselen till uppvärmning också, för det mesta blir ju värme..
Så blir det ca 35kWh/m²/år
Hur räknar du på det? Jag gör av med runt 17000kWh i huset. 12000 är utan att räkna in värmen (men inklusive laddning av elbilarna). Detta ger 37kWh/m² i mitt hus på 134m² och jag har inte satsat på mer än en LLVP för under 20kkr inkl installation.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur räknar du på det? Jag gör av med runt 17000kWh i huset. 12000 är utan att räkna in värmen (men inklusive laddning av elbilarna). Detta ger 37kWh/m² i mitt hus på 134m² och jag har inte satsat på mer än en LLVP för under 20kkr inkl installation.
Han har väl tagit förbrukningen/kvm? Du kan inte räkna in elbilarna i den kalkylen.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Han har väl tagit förbrukningen/kvm? Du kan inte räkna in elbilarna i den kalkylen.
Det gjorde jag ju inte heller.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Hushållselen dividerat med värmepumpens cop.
Så egentligen är det fel att tala om värmebehov då det egentligen är värmepumpens energibehov..
 
Värmepumpen har fått en egen mätare så jag vet exakt hur mycket som är uppvärmning, ja plus tappvarmvatten då.
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
J
Jarlingar Jarlingar skrev:
Värmepumpen har fått en egen mätare så jag vet exakt hur mycket som är uppvärmning, ja plus tappvarmvatten då.
Någon vedeldning?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
En scahblonberäkning på ditt exempel @pacman42

5000kWh till vp'n: 37 kWh/m²/år
dra bort 5000? kWh för bilarna så har du7000kWh kvar i hushållsel.

7000 / 3? (cop) = ~2300kWh = ~17kWh/m²/år

(5000 + 2300) / 134m² = ~55kWh/m²/år
 
J Jerald Stuartson skrev:
Någon vedeldning?
Nej ingenting
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja det är inte kul.

Men 3000kWh/månad är orimligt mycket.
Då borde man sett över sitt hus för länge sen
Borde, i förhållande till…? Det är lätt att sitta med facit i hand och tycka att en hög förbrukning kan minskas, men det här är problem som intensifierats i ilfart. För bara ett tjugotal månader sen var el en relativt konstant trygg budgetpost utan större överraskningar för hushållen. Spabad och elbastuaggregat installerades lika självklart som nya kaminer och ytskikt. Dessutom, i ett omvärldsklimat med hög inflation, ökande kapitalkostnader och fallande bopriser råder mun ett moment 22 för många med hög förbrukning. Det behövs pengar för att minska förbrukningen genom nytt värmesystem eller tilläggsisolering, men det saknas pengar på grund av en hög förbrukning.

De enda som kan hållas ytterst ansvariga för situationen är de som satt oss i situationen.
 
  • Gilla
  • Haha
MrsBlaise och 5 till
  • Laddar…
T
S SueCia skrev:
[länk]

Nu gör inte elstödet någon speciell nytta heller.. Vad kommer hända?

En elförbrukning på 3000kwh på en månad kommer ge elräkning på 27 000 kr exkl. moms och elnät, och då räknar jag snitt på 9kr.
Marknadsekonomi ville ni ha. Marknadsekonomi har ni fått. Så håll truten med klagandet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
sandos och 5 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Nu betalar ni priset i ruinerna av folkhemmet.
Det var regeringarna Persson och Löfven som stängde av kärnkraften. Ingen annan. Folkhemssossar som sålde ut sin egen politik för att köpa Mp:s stöd. Så folkhemmet ruinerade ni själva.

Att marknaden nu exponerar den usla politiken är en konsekvens, inte en orsak. Det enda du har rätt i är att vi andra också måste vara med och betala.
 
  • Gilla
  • Älska
Berthramb och 14 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
10-15 kr/kWh får väl ni marknadsidioter får räkna med i vinter. Det är vad ni röstat på, den fria och oreglerade marknaden. Nu betalar ni priset i ruinerna av folkhemmet. Skitstövlar är ni och förtjänar det. Ni övergav solidaritet och det goda samhället för föreställningen om er egen förtjänst. Nu skördar ni så varsågoda.
Varför är du så otrevlig?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Min kåk är 256m² byggd 1976 och belägen strax utanför Östersund och förbrukar 7200kWh / år för uppvärmning och tappvarmvatten.
November till februari, dvs de kalla månaderna, ligger jag på ~1500kWh tot / månad.

Så har man bortåt 3000+kWh / månad så har man antingen en extremt dålig kåk eller extremt stor..
Och har du extremt stort hus så behöver du antagligen inte bry dig om elpriset..
Eller så är du en knallkork som köpt för stort i förhållande till plånboken.
Det låter smått otroligt. Så mindre än 28 kwh/m2 och år. Grattis. Vårt hus på 150m2 byggt 2015 i Stockholm med en nibe flvp drar ca 30 kwh/m2 för vatten+värme
 
  • Gilla
plåtis32 och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag kan inte se hur 3000kwh är något extremt , det snittar jag genom vinterns alla månader. Det gör nog de flesta villor med stor boyta utan att du ska slösa.
Jag har en 1,5 plansvilla på 180 kvm... Jag ligger på mellan 1000-1800 kwh som max under vintern. Så nja 3000 kwh för en månad är ganska mycket. Men har man eluppvärmt hus så är det klart att det sticker iväg.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.