S
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Ja det är inte kul.

Men 3000kWh/månad är orimligt mycket.
Då borde man sett över sitt hus för länge sen
 
  • Gilla
Thomas' och 18 till
  • Laddar…
J
Snitt på 9kr/kWh låter lite högt, hur räknar du då?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S
J Jerald Stuartson skrev:
Snitt på 9kr/kWh låter lite högt, hur räknar du då?
De säger att grundpriset kommer vara 8kr och röra sig upp mot 11kr ibland. Tog ett lågt snitt av det.
 
  • Gilla
Eldpuman och 2 till
  • Laddar…
J
S SueCia skrev:
De säger att grundpriset kommer vara 8kr och röra sig upp mot 11kr ibland. Tog ett lågt snitt av det.
Ja man vet ju aldrig var det slutar men känns högt, hoppas jag har rätt. Jag tänker mig ett månadsmedel kring 4-5kr/kWh och då är det redan mycket illa. Spotpris alltså.

Förra december låg det väl kring 2kr/kWh i månadsmedel och det resulterade inte i muntra miner. Tänk 4-5kr eller 8-11kr.
 
Redigerat:
Rickard.
Vad står det egentligen i artikeln, kommer dessa elpriser nå alla elprisområden eller tror dom att det kommer bli stor skillnad igen?

När vi får en riktig vintermånad med ett snitt närmare -20° kommer jag definitivt förbruka mer än 3000kWh :/
 
  • Gilla
Patrik__B
  • Laddar…
Spotpriset är per definition ett pris som görs upp i samband med att man avtalar om omedelbar leverans. Det finns inget spotpris för måndag ännu. Det finns inte heller några "day-ahead"-priser ännu. Så vad de menar är högst oklart.

Någon som kan dela med sig av lite mer faktiskt information? Vore spännande.
 
  • Gilla
Takgrund och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Spotpriset är per definition ett pris som görs upp i samband med att man avtalar om omedelbar leverans. Det finns inget spotpris för måndag ännu. Det finns inte heller några "day-ahead"-priser ännu. Så vad de menar är högst oklart.

Någon som kan dela med sig av lite mer faktiskt information? Vore spännande.
Tror att de utgår från de elterminer som handlas.

Tror att de är ungefär lika säkra som när olika elexperter uttalar sig om kommande priser. Septembers priser var höga: "Otroligt höga priser under vintern säger experterna", oktober hade låga priser: "Det blir inte så höga priser som befarat säger experterna". Nu är det höga priser i december: "Otroligt höga priser under vintern säger experterna."
 
  • Gilla
  • Haha
sandos och 16 till
  • Laddar…
F
Man kan glädja sig åt att maxpriset på Nordpool fortfarande är 42kr/kWh ex moms och avgifter.
Förslaget att höja taket röstades ner och består därmed.

Det finns mycket som talar för att vi spräcker 10kr/kWh någongång under nästa vecka, onsdag kanske?
Med lite vind i prognosen, stängd kärnkraft och -10 i Stockholm, och -6 i Göteborg så blir det minst sagt spännande att se hur priserna utvecklas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
J
osiris osiris skrev:
Tror att de utgår från de elterminer som handlas.

Tror att de är ungefär lika säkra som när olika elexperter uttalar sig om kommande priser. Septembers priser var höga: "Otroligt höga priser under vintern säger experterna", oktober hade låga priser: "Det blir inte så höga priser som befarat säger experterna". Nu är det höga priser i december: "Otroligt höga priser under vintern säger experterna."
Det är ytterst få experter som uttalar sig om priser men så klart finns några. Skulle snarare tro media vrider till det för att få läsare.
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bara att kolla på hur fastprisavtalen har varierat under hösten, verkar vara otroligt svårt att gissa hur det kommer bli bara några månader framåt
 
Jag kan inte se hur 3000kwh är något extremt , det snittar jag genom vinterns alla månader. Det gör nog de flesta villor med stor boyta utan att du ska slösa.


Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja det är inte kul.

Men 3000kWh/månad är orimligt mycket.
Då borde man sett över sitt hus för länge sen
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Ja, jag undrade också hur de fått fram de siffrorna när jag såg den artikeln. Det mest konkreta jag hittade i själva artikeln var "Enligt Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia, kan den nya höga prisbilden bli historisk. Han tror att Sydsverige nu får dagar där priset pendlar mellan sex och åtta kronor per kWh."

Det som jag inte förstår är logiken i ett elpris på den nivån. Och nu pratar jag om rubrikens 8-11 kr - inte Bixias 6-8 kr.

Om det verkligen skulle bli brist på riktigt skulle vi väl slå i taket på säljsidan och få 40 eller 50 kr i elpris? Och annars finns det väl gott om säljare utomlands som nöjer sig med 5-7 kr / kWh istället för 11 kr? Eller är det 8-11 kr som behöver för att elintensiv industri ska koppla bort så att efterfrågan faller tillräckligt?
 
  • Gilla
Lastbärarn
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Tror att de utgår från de elterminer som handlas.

Tror att de är ungefär lika säkra som när olika elexperter uttalar sig om kommande priser. Septembers priser var höga: "Otroligt höga priser under vintern säger experterna", oktober hade låga priser: "Det blir inte så höga priser som befarat säger experterna". Nu är det höga priser i december: "Otroligt höga priser under vintern säger experterna."
Jag skulle inte säga att de går på elterminerna då de är kring 3kr/kWh för jan/feb. http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices

Tänk på att terminspriset avser systempriset (genomsnittet för hela Norden) och att den slutgiltiga prissättningen påverkas av områdespriserna i Sveriges fyra elområden SE1, SE2, SE3 och SE4. Det är även möjligt att i tillägg prissäkra sig mot ett specifikt elområde med så kallade EPAD-kontrakt. Dock så följer ex SE3 och systempris varandra väl.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag kan inte se hur 3000kwh är något extremt , det snittar jag genom vinterns alla månader. Det gör nog de flesta villor med stor boyta utan att du ska slösa.
Låter som vi måste riva alla gamla villor som inte är energieffektiva. Gissningsvis är en ganska stor del av Sveriges villor i riskzonen. Roligt för de som har k-märkta hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.