J jalmars skrev:
Jag är ingen expert men har läst att det är mer energieffektivt att köra högt varvtal på fläkten. Om du står ut med ljudet. Fläkten står bara för en mycket liten del av elförbrukningen och du får bättre spridning av värmen med högt varvtal.
Tack! Jag ska testa.
 
Jag tror förbluffande många har svårt att förstå sin elräkning, sen blundar nog många för konsekvenserna av priserna.
Jag har påtalat risken för detta i flera år och reaktionerna har varit naiva och ignoranta.

Jag är ledsen för dom vars liv förstörs av en icke hållbar enegipolitik men eftersom vi har en påstådd demokrati där en majoritet av befolkningen väljer att rösta fram politiker som bara förstör så får man väl anta att kriser är vad folk vill ha.
Det är den enda rimliga förklaringen för annars hade man väl folk nyktrat till och börjat ifrågasätta den destruktiva utvecklingen.

Om politikerna är oansvariga idioter, vad är då väljarna som röstat fram politikerna?
Lögnerna började med avregleringen av elmarknaden på 90talet, fortsatte med nedmonteringen av barsebäck och fulländades med nedläggningen på Ringhals. Där försvann södra sveriges reservkraft.
Nu är det upp till varje enskild individ att klara sig själv uppenbarligen, blir intressant att se hur väljarna gillar det.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
A Ankikatt skrev:
Då ska jag testa det. Jag trodde att pumpen skulle dra extra mycket energi om den stod på max.
Du får skilja på hur mycket den drar för stunden och vilken effektivitet den har.

Om den drar 1kwh och du får ut värme motsvarande 2kwh. Eller om den drar 2kwh och du får ut energi motsvarande 5kwh. Då är ju alternativ 2 bättre även om den ”drar mer”. (Obs, högst påhittat exempel.)
 
  • Gilla
Ankikatt
  • Laddar…
h_ndwritten h_ndwritten skrev:
Nä det blir tufft. Flyttade in 1/11 och hade storslagna planer på att renovera källaren och bygga sovrum på vinden... Vattenburen värme på entréplan och direktverkande el i källaren.
Just nu har vi ingen värme på i källaren och fönstrena drar och hatthyllan fortsätter rasa ner varje jävla dag.

Två dagar efter att vi flyttade in fick vi reda på att sambon är gravid och nu mår hon riktigt dåligt och är sjukskriven.. Och jag orkar inte dra i fler trådar heller, det får bli som det blir.
Det blir tight, men får väl norpa ur spargrisen såklart :geek:!
Dålig start ni fått men ta några djupa andetag. Isolera fönstren se till att hatthyllan inte rasar flera gånger annars kan det bli er lyckas slut. Täck för fönstren helt i källaren men se till att det finns ventilation. Ta er tillsammans igenom eländet.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Hur många P11 tror du det finns i handeln?


Var ska staten få de pengarna ifrån? Skatten?
Hur ska elen räcka om du inför ett pristak?
Ett land som hamnar i ett krisläge brukar låna pengar (om det inte finns i kassan).
När det gäller Sverige, det brukar aldrig finnas pengar i kassan, inte ens när den var påfylld och utlandsskulden var låg.
Exempelvis när pandemin började.
Pengar finns om man vill och bryr sig om sin befolkning.
När det gäller hur elen ska räcka, påminner mig om diskussioner om att folk inte är kapabla och använda munskydd.
Varför tror du att folk ska konsumera mer el än de behöver bara för att det finns ett pristak?!
 
Faktura för elanvändning med fasta och rörliga avgifter, moms och totalbelopp. Period, antal kWh, priser specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Novembers elräkning.
90% av kostanden över 70öre (+moms) tar staten.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
J Jens33 skrev:
Varför tror du att folk ska konsumera mer el än de behöver bara för att det finns ett pristak?!
Självklart förbrukas mer el om den är billigare.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
"Det var ingen som såg det komma"
 
J
R RoAd skrev:
Självklart förbrukas mer el om den är billigare.
Under vanliga förhållande, ja.
Folk begriper ändå att det är krisläge och försöker vara återhållsamma med förbrukningen.
Man får väl utgå från att befolkningen är förståndiga.
Jag har ingen anledning att misstro befolkningens sunda förnuft.
 
Blir en tajt månad... Men försöker hålla igen så gott det går. Ligger runt 35 kWh nu när temperaturen har slutat dippa under -15 om dagarna.. Svårt för oss i nuläget att komma lägre med fru och barn hemma på heltid forfarande. Frånluft och LLVP står för grundvärmen, sista graderna eldar vi för när det är möjligt.
 
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.

Jag kommer fan gå under! I fjol på mitt lager ( har oxo lite hyresgäster som betalar hushålls el typ)
Ifjol dec drygt 20000kWh :(:(
 
Z Zlatje skrev:
[länk]

Nämen då så
Konstig artikel. Hur kan de veta framtidens spotpris? Spotpriset är per definition ett pris som görs upp i samband med att man avtalar om omedelbar leverans.
 
halper halper skrev:
Konstig artikel. Hur kan de veta framtidens spotpris? Spotpriset är per definition ett pris som görs upp i samband med att man avtalar om omedelbar leverans.
Om inte tillgång och efterfrågan ändrad i stort så kommer inte heller priserna att ändras särskilt mycket.
 
halper halper skrev:
Konstig artikel. Hur kan de veta framtidens spotpris? Spotpriset är per definition ett pris som görs upp i samband med att man avtalar om omedelbar leverans.
Nej det är det inte.
Ett spotpris sätts vanligtvis en dag i förväg, och ändras från timme till timme. Spotpriset baseras på tillgång och efterfrågan på el. Detta innebär att spotpriset är som allra lägst när tillgången är hög och efterfrågan är låg. Å andra sidan blir spotpriset högt när tillgången är låg och efterfrågan är hög.
https://spotpriset.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.