• Gilla
  • Älska
  • Haha
Enki och 4 till
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
En 5 minuters dusch varannan dag motsvarar 40st led adventsljusstakar som är tända 8 timmar per dag
är man fler i huset kan man tända ännu fler ljusstakar om man duschar på jobbet och i skolan
en familj med 2 vuxna o 2 barn kan ha 160 st adventsljusstakar hemma om de slutar att duscha hemma i december
Och det går inte el om man duschar borta eller hur tänker du?
 
  • Gilla
  • Haha
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
X Xanthopteryx skrev:
Handlar inte om att klaga utan om att göra saker, nu. Det som går att göras nu är det som har effekt nu.
Isolera huset tar ett tag. Byta värmesystem tar också tid.
Släcka lampor, sänka innetempen med mera går att göra nu. Exakt just nu.
Man kan ju ha framförhållning också, det är väl bara att det är först nu det blivit kännbart så det blir intressant att effektivisera för gemene man.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Och det går inte el om man duschar borta eller hur tänker du?
Jodå det förbrukas lika mkt el då, fast Tråden handlar om att folk klagar på dyra elräkningar men de släcker inte efter sig , och Elräkningen blir densamma i mitt exempel
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har även svårt förstå att dem inte används i södra Europa där man nu förlitar sig på rysk gas :seenoevil:

Men det kanske är en lärdom till oss alla....i Sverige skriker ju nu alla kärnkraft att kanske i soliga länderna skriker folk nu "sol parker" :ok:
Jodå, de använder solceller och har gjort ett tag. I södra Europa behöver de el på sommaren och det är perfekt med solceller. En Italiensk kollega har ett hus stående som klarar sig helt på en installation på 4kWp. Han kan till och med ladda elbilen på sommaren när han är där och nu klarar den normalbehovet till batterierna även om det är vinter.

Solcellsparker gick sådär i Spanien... som jag förstod gick det inte runt ekonomiskt när staten inte gav bidragen de lovat.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
Jodå det förbrukas lika mkt el då, fast Tråden handlar om att folk klagar på dyra elräkningar men de släcker inte efter sig , och Elräkningen blir densamma i mitt exempel
Ah, det är sant :D
 
Nu orkade jag inte att läsa alla inlägg men tyvärr är det för få människor som är beredda att göra någon form av uppoffring. Släcka en lampa, låta bilen stå och promenera 500 m för att köpa snus, ta tåget i stället för flyget osv. Det finns 5 miljoner hushåll i Sverige och sjukt många företag där ingen släcker ens över helgen. Många bäckar små...
 
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du verifierat att de som har alla tända lampor också klagar på sin elräkning? Men det är ju inte direkt ett ovanligt beteende. Somliga klagar på bensinpriset trots att de kör en stor och törstig bil också.
Skulle nog tro t o m att ju större och törstigare bil, desto högre klagomål på bensinpriserna
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Om vi släcker ner Västerås kommun, får vi behålla facebook då?
Om ASEA ATOM's produkter hade installerats och behållits i drift istället för att läggas ner av oklara politiska skäl så vi kunnat ha gott om prisvärd elkraft, fler kärnkraftverk än i dag och minst dubbelt så många reaktorer(det fanns planer på 24, just i dag är väl bara 4 i drift?) , då hade Västerås haft strömförsörjning nog för en batterifabrik och ett par serverhallar.
Det hade förstås varit svårt att få ekonomi i både vindkraft, solceller, ledlampor och värmepumpar i ett Sverige med värdens bästa elsystem men inte hade vi behövt varken sänka inomhustemperaturen eller bränna fossilt för att få el när det är vindstilla, mörkt och kallt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 6 till
  • Laddar…
N
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tycker det är bra att du hjälper till men det finns saker som gör nytta och andra som knappast gör något alls. Att ha 10 ledlampor á 3W kvittar. Det är allt annat man ska undvika att använda och då främst på höglasttimmar. Övrig tid är det ingen större fara. Det är bara den egna plånboken som avgör vad man vill använda och är beredd att acceptera. Vi har styrning på värmen, tvättar nätter, kör inte torktumlare osv men vi gör inte av med nämnvärt mindre el nu än innan.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tycker det är bra att du hjälper till men det finns saker som gör nytta och andra som knappast gör något alls. Att ha 10 ledlampor á 3W kvittar. Det är allt annat man ska undvika att använda och då främst på höglasttimmar. Övrig tid är det ingen större fara. Det är bara den egna plånboken som avgör vad man vill använda och är beredd att acceptera. Vi har styrning på värmen, tvättar nätter, kör inte torktumlare osv men vi gör inte av med nämnvärt mindre el nu än innan.
Du såg vad jag skrev i mitt inlägg vilka åtgärder jag själv vidtagit.
D.v.s. att försöka hjälpa till att plana ut kurvan. Inte för egen vinnings skull utan för elnätet i sin helhet.
Givetvis gör inte mina åtgärder någon skillnad men om alla hjälps åt gör det stor skillnad.
Vi är helt överens med andra ord.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Måste hålla med dig här, om man räknar på att "ta en för laget" 500000 svenska hushåll som halverar sin belysning från 60 till 30 watt gör ju faktiskt en besparing på 15000kwh... Sen läste jag för några år sedan, att årets spartips i nån av villatidningarna var att ta bort stången man sätter duschhandtaget på! Den tonåring finns inte som orkar stå och hålla i handtaget i 45 minuter!! Lite cyniskt får man väl anta att elbolagen på något vis lobbat för dessa evinnerliga takduschar folk har idag.
 
  • Haha
  • Gilla
Enki och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
kan inte annat än att hålla med. Är ju dock inte bara lampor utan folk verkar ju slösa så det visslar om det. Vi hade en förbrukning på 408kwh i november, trots en 1850-tals villa, där en av oss jobbar hemifrån så att värmen är på hela dagen samt lunch lagas hemma. Hade väl haft halva det om vi inte jobbade hemifrån. Förstår inte vad folk gör för att uppnå flera tusen kWh, hur många rum har ni? Hur mycket duschar ni? Använder ni ugnen dagligen?!
 
  • Haha
  • Gilla
Anne1515 och 3 till
  • Laddar…
S SvenJOPP skrev:
kan inte annat än att hålla med. Är ju dock inte bara lampor utan folk verkar ju slösa så det visslar om det. Vi hade en förbrukning på 408kwh i november, trots en 1850-tals villa, där en av oss jobbar hemifrån så att värmen är på hela dagen samt lunch lagas hemma. Hade väl haft halva det om vi inte jobbade hemifrån. Förstår inte vad folk gör för att uppnå flera tusen kWh, hur många rum har ni? Hur mycket duschar ni? Använder ni ugnen dagligen?!
Jadu, mycket att fundera på, Annars, bilen går bra?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fast det beror ju på varför man sparar. Om man sparar för att sänka sin elräkning, så har du rätt. Men om man sparar för att förhindra frånkoppling så är all el viktig, även lampor. En frånkoppling kanske inte är en stor grej för dig som privatperson men för ett företag med maskiner kan det kosta mycket med ett stopp. I min bransch kostar ett elavbrott minst 4h i disk och sterilisering. Det är 4h utebliven produktion plus en ökad energi användning för att göra disk och sterilisering. I det långa loppet innebär detta både mindre mat och dyrare mat.
Så att egoistisk bara tänka på sin elräkning kommer att straffa sig i det långa loppet även för dig.

O [old rusty] skrev:
Men sluta nu! Klart svensken ska ägna sig åt sin paradgren, signalpolitik.
Göra saker som inte gör någon nytta men som tydligt synns!

Så släck nu alla lampor!!!1!

Värme och varmvatten är det man snålar på. Belysning är en droppe i havet.
 
  • Gilla
  • Haha
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
F Freewheel skrev:
Måste hålla med dig här, om man räknar på att "ta en för laget" 500000 svenska hushåll som halverar sin belysning från 60 till 30 watt gör ju faktiskt en besparing på 15000kwh... Sen läste jag för några år sedan, att årets spartips i nån av villatidningarna var att ta bort stången man sätter duschhandtaget på! Den tonåring finns inte som orkar stå och hålla i handtaget i 45 minuter!! Lite cyniskt får man väl anta att elbolagen på något vis lobbat för dessa evinnerliga takduschar folk har idag.
Det är väl bättre om 100.000 hushåll slår av 300w golvvärme i ett badrum och istället producerar den värmen med värmepumpen. 3min förlorad komfort på toabesöket hjälper 100.000 pensionärer att ha 20 grader istället för 16 inne...
 
  • Gilla
BaltzarH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.