Bor i ett gammalt 2-våningshus med dålig isolering i väggar o tak. Luftvärmepumpen i hallen på nedervåningen står på 22 grader och går dygnet runt men om jag inte eldar i vedspisen i köket så ligger innetemp på 14 grader .....Funderar på att bomma ovanvåningen då det mesta av värmen verkar gå dit och bara bo på nederplanet. Inget VA på övervåningen. Kan jag sätta elementen på underhållsvärme på ovanvåningen, sätta för trappen upp och på så sätt slippa att all den goa värmen från vedspisar o kamin läcker upp via trapphus och ut genom taket?
Hur gör ni andra med liknande problem?
 
  • Gilla
Meta9 och 7 till
  • Laddar…
Jag tror inte ens att du behöver någon underhållsvärme på övervåningens element. Mellanbjälklaget är sällan så välisolerat att det är risk för frysgrader där, när undervåningen är varm.
Prova att stänga alla dörrar på övervåningen samt sätt någon skiva för trappen. Du kommer sannolikt att spara en hel del på så sätt. Har själv stängt ner några rum på övervåningen, som inte används då de ska renoveras.
Men håll koll på temperaturen de första dagarna, försäkerhetsskull.
 
  • Gilla
BG.s och 15 till
  • Laddar…
Visserligen är mitt hus litet men jag har aldrig värme på i övervåningens sovrum. Gästrummet har stängd dörr och där är det extra kallt. Vid extrem kyla - vilket händer sällan i Skåne - hänger jag en matta i trappen och som då hindrar en del av värmen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag bodde på det viset i några år, på enbart bottenvåningen i ett 2-våningshus, med stängt till ovanvåningen. Trodde jag skulle frysa arsl*t av mig.
Många gamla hus är dåligt isolerade, men de kan vara ännu sämre isolerade i bjälklaget mellan våningarna än i yttertaket. Mycket av den goa värmen kan alltså smita upp på övervåningen även om man stänger till trappan på ett eller annat sätt.

Mina erfarenheter efter ett halvt liv i en hoper gamla hus är följande:
En redig murstock är guld värd, hoppas du har en sådan! Regelbundet eldande, gärna i flera eldstäder, gör murstocken till en gigantisk värmelagrande massa mitt i huset. Dra nytta av det! Ofta kan en eldstad på nedervåningen värma ett rum ovanför (åtminstone delvis) bara med hjälp av strålningsvärmen från murstocken!
Ska du stänga till om några rum, börja med dem som saknar eldstad eller murstocken inte går igenom.
En luft/luftvärmepump är mest effektiv där den kommer åt att blåsa, så låt den göra det. Om den har eldstäder inom 'blåshåll', stäng av värmen och låt värmepumpen fläkta runt värmen från eldstaden under tiden du eldar.

Testa att stänga till olika rum, och se hur temperaturen påverkas. Det kan vara lika effektivt att stänga rum på nedervåningen utom räckhåll för värmepumpen, som att stänga rum på övervåningen.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Som tipsats om redan, spika upp ett gammalt täcke i trappan. Klarar din värmepump på maxfart bara hålla 14c, planera för att skaffa en till.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Nu har jag iofs inte ett gammalt hus (2008) men har inga vattenradiatorer på ö-våningen (ännu)
Monterade en LLVP i trapphuset för att mota kylan från ö-våningen .
Denna vinter är den avstängd , eldar istället i min kamin + monterat en värmeförflyttare i angränsande vägg till trapphuset , LLVP har ett kamin logik läge som sprider värmen vidare (y)
Har som kallast 14-15 gr i sovrum på ö-våning . Värmen sprider sig från nedre plan fast det är isolerat i mellanbjälklaget . Obs har ej bommat för ö-våning .

Att stänga av värmen helt kan vara riskfyllt , finns det vatten på ö-våningen kan rör frysa sönder :rolleyes:
Håll minst + 16 gr där du vill stänga av värmen , om du är rädd om ytskikt / möbler .
Skaffa en termometer , helst trådlös med min / max temp .
https://www.jula.se/catalog/hem-och...gitala-termometrar/tradlos-termometer-943134/
 
Att "värme stiger uppåt" är ingen hemlighet... Så... om du vill få det varmare på nedervåningen är ett alternativ att lägga nytt golv med sån blå, tjock isolering under! Då kommer värmen stanna i taket, eller i golvet, vilken våning du nu utgår ifrån.

Ett alternativ är givetvis att isolera taket på nedervåningen. Reglar i taket och sen samma cellplast / frigolit som man har i golvet. Det isolerar! Det är det viktigaste!

Google-sökningsresultat för cellplast frigolit, visar produkter, priser och butiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även att isolera taket på övervåningen!

Dessa saker blir ju rätt så dyrt och rätt så omfattande jämfört med att hänga en matta för trappan, det gör du på tre minuter...

Men det är olika saker! Mattan är för stunden, isolering är mer varaktig!

* * * *
Med isolering kommer även en behagligare miljö inomhus om sommaren. Ett hus är som en termos. Isoleringen stänger ute kylan om vintern, men omvänt, stänger ute värmen om sommaren! Men då får du inte hålla på och ha öppet fönster och släppa in den varma sommarluften!

Ska du ha det behaglig svalt inne om sommaren måste du ha disciplinen och skärpan att hålla fönstret stängt! :)

Du kan få ett fint hus! Jag är glad för din skull!
 
Tänk på att kall luft klarar inte att bära lika mycket fukt, varpå relativa luftfuktigheten kommer öka på ovanvåningen vid avstängning. Detta kan lätt resultera i fuktskador/mögel. Så mitt råd är att skaffa en fuktmätare alternativt en avfuktare och hålla koll på luftfuktighet. Om man överväger att stänga av ovanvåningen.

Tror tyvärr många kommer få problem efter denna vinter med mögel som följd efter avstängda ovanvåningar. Behövs inte många dagar med för hög fukthalt för att mögelbildning ska tillkomma.
 
  • Gilla
tobiast och 6 till
  • Laddar…
X
K KiaE skrev:
Bor i ett gammalt 2-våningshus med dålig isolering i väggar o tak. Luftvärmepumpen i hallen på nedervåningen står på 22 grader och går dygnet runt men om jag inte eldar i vedspisen i köket så ligger innetemp på 14 grader .....Funderar på att bomma ovanvåningen då det mesta av värmen verkar gå dit och bara bo på nederplanet. Inget VA på övervåningen. Kan jag sätta elementen på underhållsvärme på ovanvåningen, sätta för trappen upp och på så sätt slippa att all den goa värmen från vedspisar o kamin läcker upp via trapphus och ut genom taket?
Hur gör ni andra med liknande problem?
Har du inget känsligt där uppe, som vattenrör och blommor av levande sort, så skulle jag bara skaffa en några centimeter tjock frigolitskiva och lägga som lock vid trappan. För att minska förlusterna lite till genom undervåningens tak så lägg mattor och filtar på golvet där uppe.

Sedan skulle jag budgetera för framtida tilläggsisolering. Du kan exempelvis bygga på ytterväggarna med ett rejält lager korrekt utförd isolering (och flytta ut fönstrena så det ser bra ut!) och likaså isolera taket. Antagligen bäst inifrån, så frågan är hur mycket du tappar i takhöjd men det kanske är görbart?

Hur tjock isolerlager skall du lägga på?
TJa... Ju tjockare desto bättre...
Sedan i och med detta täta till huset och installera värmeväxlande frånluftvärme.
Fundera även på om din luftvärmepump är för klen. Kan vara läge att uppgrader den till en större modell alternativt sätta in en till i 'andra änden' av huset.
Väggbonader - typ tjockare filtar - är också ett tips på väggarna på nedervåningen, för att hjälpa till att isolera lite extra. Finns en anledning till att sådant var poppis förr i tiden. Och se till att fönster är täta. Gärna flerglas om det är möjligt (vissa äldre fönster kan man komplettera insidan med fler glas utan att det försämrar utseendet från utsidan för mycket).

Kan även vara värt att betala några tusenlappar på att få dit någon med en värmekamera som kan fota hela hiset och hitta de värsta källorna till läckor så att man kan börja där.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 3 till
  • Laddar…
X
A A Gervind skrev:
Tänk på att kall luft klarar inte att bära lika mycket fukt, varpå relativa luftfuktigheten kommer öka på ovanvåningen vid avstängning. Detta kan lätt resultera i fuktskador/mögel. Så mitt råd är att skaffa en fuktmätare alternativt en avfuktare och hålla koll på luftfuktighet. Om man överväger att stänga av ovanvåningen.

Tror tyvärr många kommer få problem efter denna vinter med mögel som följd efter avstängda ovanvåningar. Behövs inte många dagar med för hög fukthalt för att mögelbildning ska tillkomma.
Det beror ju lite på där. Tillförs det fukt eller inte?
Som exempel har vi haft sommarstuga i typ 50 år som stått helt oeldad, precis vid bohuskusten och Skagerraks hav med blåst och väta och elände,under i princip all tid utom typ påskvecka och sommar.
Exakt noll problem med mögel och fukt. Bara se till att det är ventilerat och inte helt instängt.
 
  • Gilla
errim och 4 till
  • Laddar…
Som andra redan sagt, du behöver ingen underhållsvärme uppe om du inte har vatten där. Själv har jag en liknande situation på landet (men med en riktig dörr till trappan).

Där är det nu ett par minusgrader på övervåningen samtidigt som nedervåningen är på underhållsvärme. Det man får tänka på är att kylan ”sätter sig” i väggarna, så det tar ett tag att värma upp igen om man behöver rummen. Säg ett dygn innan man får stabil temperatur då inte bara luften, utan även väggarna måste värmas. Det ger helt klart ekonomisk effekt att stänga övervåningen.
 
K KiaE skrev:
Bor i ett gammalt 2-våningshus med dålig isolering i väggar o tak. Luftvärmepumpen i hallen på nedervåningen står på 22 grader och går dygnet runt men om jag inte eldar i vedspisen i köket så ligger innetemp på 14 grader .....Funderar på att bomma ovanvåningen då det mesta av värmen verkar gå dit och bara bo på nederplanet. Inget VA på övervåningen. Kan jag sätta elementen på underhållsvärme på ovanvåningen, sätta för trappen upp och på så sätt slippa att all den goa värmen från vedspisar o kamin läcker upp via trapphus och ut genom taket?
Hur gör ni andra med liknande problem?
Jag har tre rum överst, och jag stänger dörrarna til varje rum. Att göra ngt mer är för komplicerat i mitt hus. Elementen är avstängda i rummen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K KiaE skrev:
Bor i ett gammalt 2-våningshus med dålig isolering i väggar o tak. Luftvärmepumpen i hallen på nedervåningen står på 22 grader och går dygnet runt men om jag inte eldar i vedspisen i köket så ligger innetemp på 14 grader .....Funderar på att bomma ovanvåningen då det mesta av värmen verkar gå dit och bara bo på nederplanet. Inget VA på övervåningen. Kan jag sätta elementen på underhållsvärme på ovanvåningen, sätta för trappen upp och på så sätt slippa att all den goa värmen från vedspisar o kamin läcker upp via trapphus och ut genom taket?
Hur gör ni andra med liknande problem?
Svärföräldrarna bodde i ett gammalt, dock lite renoverat hus. Inget vatten på övervåningen. Svärfar täckte för spaljén upp i trappen + satt upp en hemsnickrad enklare dörr till trappen. Alt målat i samma färg som spaljén och väggen. Inget vatten på övervåningen. Inga element påslagna där eftersom de kallställde övervåningen på vintern. Enorm verkan på värmen nere, de använde luft/luftvärmepump med elelement på 15 grader som backup ifall pumpen inte skulle orka. Kan starkt rekommenderas.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Ett tips du kan pröva med först är att sätta en vanlig bordsfläkt vid trappan/trappräcket och rikta den nedåt. Den varma luften från övervåningen trycks ner. Det funkar väldigt bra hos oss. Jämnare temp på båda våningarna
 
K KiaE skrev:
Bor i ett gammalt 2-våningshus med dålig isolering i väggar o tak. Luftvärmepumpen i hallen på nedervåningen står på 22 grader och går dygnet runt men om jag inte eldar i vedspisen i köket så ligger innetemp på 14 grader .....Funderar på att bomma ovanvåningen då det mesta av värmen verkar gå dit och bara bo på nederplanet. Inget VA på övervåningen. Kan jag sätta elementen på underhållsvärme på ovanvåningen, sätta för trappen upp och på så sätt slippa att all den goa värmen från vedspisar o kamin läcker upp via trapphus och ut genom taket?
Hur gör ni andra med liknande problem?
Täck för passagen till övervåningen noga. Men ska kunna gå upp och kolla.
Om du har vatten som kan frysa -skaffa några termometrar som du kan avläsa i mobilen. Vi använder t ex Sonoff TH (230 V), med kabel för givare. Wi-Fi. De kan vid t ex +2° sätta på en lampa som värmer något, släcker vid t ex +3°.

Vi använder ett sovrum uppe, har timers (Sonoff TH) som styr ett el.element.
Med elektrisk filt i sängen, duntäcken Ikea, fryser vi aldrig, 13° vid sömn.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.