M
B Betula_Pendula skrev:
det är fel användande av skattemedel det ska gå till skola, vård och omsorg samt hjälpa samhällets svaga grupper, inte dopa medelklassens livsstil...
Det kan jag hålla med om. Men när det är "öppet mål" så är det ju dumt att inte göra mål. Om jag kan låna till 1% och nån annan vill ge mig 40% tillbaka på samma pengar så är det självmål att inte utnyttja tillfället.
 
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
Vad får Dig att tro att Du begriper mer/bättre än "den stora massan"?
Vi andra kan också räkna.
 
F
B Betula_Pendula skrev:
Ja men hur ser det ut för många nu när krisen är här, tyvärr stor risk att många kommer måsta gå från hus och hem som vid 90-tals krisen. Skulle inte bli förvånad om huspriserna halverade innan vi når botten. Men visst när marknaden varit dopad och pengar gratis har det varit läge bra läge att göra som du säger, tyvärr återgår vi förmodligen till mera normala nivåer på räntor kring 5 procent. Ville bara visa att det inte bara finns ett rätt svar utan man måste väga risk/belöning mor varandra och avgöra själv hur man vill hantera det. Det som stör mig personligen är alla som ropar efter att staten ska rädda dom när deras risktagande gått åt skogen, det är fel användande av skattemedel det ska gå till skola, vård och omsorg samt hjälpa samhällets svaga grupper, inte dopa medelklassens livsstil...

Ja jag och min sambo bodde i hyresrätt från 2012-2021.Sparade ihop till kontantinsatsen själva och köpte på absoluta toppen(för att bo, inte för att tjäna pengar). Känns bra. Nåväl vi har inte tänkt flytta det närmaste årtiondet ändå men känns jäkligt trist.


Vår elräkning hamnar nu på ca 10-15k för december, amortering 6000kr, ränta 10 000kr. Sambons föräldrapeng räcker ju inte långt så jag får jobba över istället för det ska gå. Trist då jag också gärna träffat vår dotter mer. Får be lillen kissa mindre då blöjor och barnmat gått upp 25% bara i år läste jag någonstans.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
M
P Pligg85 skrev:
Var är eget ansvar då?
En 4,2 kWh värmare och har 25kg gasol fördelat på 3 flaskor. 30 småtuber till lilla gasolköket. Två små fotogenlampor och en stor fotogenkamin med 50 liter bränsle. Vedkamin med några kubik att elda. Ett 6,5 kWh trefaselverk som klarar elektrisk utrustning. Ett 2kwh elverk för kyl och frys eller mer okänslig utrustning som länspumpar mm. och några hundra liter bränsle till att driva verken med.

Gick hur bra som helst utan att staten skulle subventionera eller rekommendera. Sunt förnuft kanske det kan kallas.

Inte mycket av detta som köpts in det sista två åren. Stora elverket tillkom i år men det är inte för jag tror det behövs när det gäller här i SE2 men för att det var ändå på inköpslistan och man förstod att priserna inte skulle bli lägre och många tusenlappar under vad de ligger på nu.
Vad säger lagen om förvaring av brandfarliga vätskor? Kan bli jobbigt med försäkringsbolaget om nått händer och du har flera 100 liter brandfarliga vätskor hemma?
 
A Anpil skrev:
Vad får Dig att tro att Du begriper mer/bättre än "den stora massan"?
Vi andra kan också räkna.
Det här är ett diskussionsforum.

Bara för att reta dig lite kan jag tala om att medelvärdet av spotpriset nu är ca 20 öre mer per kWh efter 10 dagar i december.

Vi ligger nu alltså strax över 5 kr per kWh i SE3 inklusive alla rörliga kostnader när en tredjedel av månaden passerat.

Om du är bakfull och vresig tycker jag att du ska gå och lägga dig igen.
 
F Fideliox skrev:
Ja jag och min sambo bodde i hyresrätt från 2012-2021.Sparade ihop till kontantinsatsen själva och köpte på absoluta toppen(för att bo, inte för att tjäna pengar). Känns bra. Nåväl vi har inte tänkt flytta det närmaste årtiondet ändå men känns jäkligt trist.


Vår elräkning hamnar nu på ca 10-15k för december, amortering 6000kr, ränta 10 000kr. Sambons föräldrapeng räcker ju inte långt så jag får jobba över istället för det ska gå. Trist då jag också gärna träffat vår dotter mer. Får be lillen kissa mindre då blöjor och barnmat gått upp 25% bara i år läste jag någonstans.
Oroa er inte.

”Det blir en vinst på sikt”, som en känd svetsare skulle uttryckt sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
B Betula_Pendula skrev:
Men svårt att investera i kärnkraft eller vattenkraft som privatperson (om vi bortser från börsen men det är en helt annan diskussion)... Vet inga av dom energislag en du nämner som säljer andelar ...
Det finns väl helt enkelt en anledning till det, småspararna är välkomna att investera sina surt förvärvade i det som inte är lönsamt :)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad säger lagen om förvaring av brandfarliga vätskor? Kan bli jobbigt med försäkringsbolaget om nått händer och du har flera 100 liter brandfarliga vätskor hemma?
Har inte kollat villkoren exakt men tror man får ha full tank i sina maskiner så det är ju flera hundra liter där som jag räknar att kunna köra dieselverket på om det kniper och sen är det nog 8 dunkar på 3 ställen så det är inga större mängder.
 
M
B Bopåzoo skrev:
Jag visste att vi skulle se priser som idag redan förra året så hur visste ingen annan?:crysmile:
Ja jag kunde räkna ut med kritan i röven hur efterfrågan på gas/olja skulle se ut när EU satte in sanktioner mot Putler. Norge har ganska många företag inom sektorn som tjänat multum tack vare sanktionerna. Det enes död den andres.... Hedgar man rätt med sina surt förvärvade så klarar man kriser också;)
 
F Fideliox skrev:
Ja jag och min sambo bodde i hyresrätt från 2012-2021.Sparade ihop till kontantinsatsen själva och köpte på absoluta toppen(för att bo, inte för att tjäna pengar). Känns bra. Nåväl vi har inte tänkt flytta det närmaste årtiondet ändå men känns jäkligt trist.


Vår elräkning hamnar nu på ca 10-15k för december, amortering 6000kr, ränta 10 000kr. Sambons föräldrapeng räcker ju inte långt så jag får jobba över istället för det ska gå. Trist då jag också gärna träffat vår dotter mer. Får be lillen kissa mindre då blöjor och barnmat gått upp 25% bara i år läste jag någonstans.
Rimligtvis med balanserat risktagande som småbarnsförälder bör ni ha kvar kanske en tredjedel på 1,4 procent, en tredjedel på runt 2 och en rörlig som burit iväg till 3,8 kanske.
Dvs en snitträntan på runt 1,7% efter ränteavdrag.
Då är det ett 7 miljonerslån som tagits med tanke att dra runt på drygt en lön.
 
J jysd skrev:
Det låter saftigt. Värmer du alla andra rum än köket med elradiatorer?

Tycker det låter som att du bör prova stänga av elradiatorerna, öppna dörrarna och låta luftluftvärmepumpen värma majoriteten av rummen. Du har ju nästan 3000W kontinuerlig last just nu..
Hej!
Kan verkligen luft/luftvärmepumpen värma hela huset? Den är placerad i köket och huset har två våningar. Jag har stängt till vardagsrummet och håller nu 12° där med elelement. Badrummen 18°. Höjt till 17° i sovrummet. Stängda dörrar.
Fläkten står 18°. Jag försöker mig fram med den. Lågt varvtal och trixar med vilket håll den ska sprida luften. Jag kanske gör fel med den. Jag får fortsätta att testa.
 
  • Handritad skiss av en lägenhetsplan med rum som vardagsrum, kök och badrum märkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S surfarn skrev:
Det har inte gått att binda till rimliga pengar på över ett år. Men hade man bundit i typ september förra året så hade det varit gött
Det beror ju på vad man anser rimligt. Jag har alltid kört rörligt men band på 74 öre i fem år i början av mars (och en kompis på 52 öre i slutet av januari).

Vi båda är väldigt glada hittills trots att det historiskt är högt, men vi insåg var det skulle barka hän…
 
F
B Boende45 skrev:
Oroa er inte.

”Det blir en vinst på sikt”, som en känd svetsare skulle uttryckt sig.

Egentligen inte så intresserad av vinst, mest att man inte vill gå med förlust.
P Pligg85 skrev:
Rimligtvis med balanserat risktagande som småbarnsförälder bör ni ha kvar kanske en tredjedel på 1,4 procent, en tredjedel på runt 2 och en rörlig som burit iväg till 3,8 kanske.
Dvs en snitträntan på runt 1,7% efter ränteavdrag.
Då är det ett 7 miljonerslån som tagits med tanke att dra runt på drygt en lön.
Vårt lån ligger på 3.6 miljoner. Vi klarar det, jag har hög lön och det finns massor med jobb så väldigt låg risk att bli arbetslös. Men hade inte räknat med en 500% ökning i elkostnader på ett år. Mest orolig för huspriserna.
 
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.

De var billigt! Vi har rörligt och är i SE4 just nu ligger vi på 517öre. Jag räkna med ett slutpris för Dec för rörligt avtal på 600-700öre kwh. Med tanke på att så duktigt nog har stängt av Ringhals 3 för 10 dagars service Inte alls gjort med vilja under dessa kalla månader....det är ju alltid slutkonsument som få betala.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
J
A Ankikatt skrev:
Hej!
Kan verkligen luft/luftvärmepumpen värma hela huset? Den är placerad i köket och huset har två våningar. Jag har stängt till vardagsrummet och håller nu 12° där med elelement. Badrummen 18°. Höjt till 17° i sovrummet. Stängda dörrar.
Fläkten står 18°. Jag försöker mig fram med den. Lågt varvtal och trixar med vilket håll den ska sprida luften. Jag kanske gör fel med den. Jag får fortsätta att testa.
Jag är ingen expert men har läst att det är mer energieffektivt att köra högt varvtal på fläkten. Om du står ut med ljudet. Fläkten står bara för en mycket liten del av elförbrukningen och du får bättre spridning av värmen med högt varvtal.
 
  • Gilla
Ankikatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.