S SueCia skrev:
Hur tänker du då?
En snittlön ligger väl kring 23 000 efter skatt
Med 3000 kwh förbrukning så ryker 16500 till elräkningen. Då är det 6500 kvar till lån, övriga räkningar och mat.
Frågan var ”klarar ni elräkningen”, vilket jag svarade på för min personliga situation. Dvs. att det vill till ganska mycket innan min lön inte skulle täcka upp. Svarar såklart inte för övriga Sverige.
 
  • Gilla
Quartto
  • Laddar…
S
C Cerb skrev:
Frågan var ”klarar ni elräkningen”, vilket jag svarade på för min personliga situation. Dvs. att det vill till ganska mycket innan min lön inte skulle täcka upp. Svarar såklart inte för övriga Sverige.
Sorry, jag läste fel! :(
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du konstant överbetalat 1% utan amortering så sitter du fortfarande på ursprungslånet. Hade du istället lagt den procenten på amortering så hade du efter 20år bara haft en skuld på kring 70% av ursprungsskulden (om du ökar amorteringen i den takt räntan minskar)

Ränta på ränta...

Bekvämlighet kostar för mycket enligt mig.
Pratar vi lån så är det säkraste att amortera bort allt så snabbt som möjligt, det är bara i Sverige som många lånar till bostad utan att amortera bort lånen, då äger man inte sin bostad utan hyr bara av banken! Vi valde att amortera allt på 10 år, fast ränta dessa tio åren, dyrt ja men nu sitter vi med huset betalt...
 
  • Gilla
Hisingenbor och 1 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Pratar vi lån så är det säkraste att amortera bort allt så snabbt som möjligt, det är bara i Sverige som många lånar till bostad utan att amortera bort lånen, då äger man inte sin bostad utan hyr bara av banken! Vi valde att amortera allt på 10 år, fast ränta dessa tio åren, dyrt ja men nu sitter vi med huset betalt...
Nej, det är inte bara i Sverige. Diskussionen finns i många länder.

De som amorterat sina lån sista 20 åren istället för att sätta motsvarande summa på aktiemarknaden eller köpt sommarboende har hittills varit de stora förlorarna.

Så förstår inte riktigt vart du vill komma…
 
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, det är inte bara i Sverige. Diskussionen finns i många länder.

De som amorterat sina lån sista 20 åren istället för att sätta motsvarande summa på aktiemarknaden eller köpt sommarboende har hittills varit de stora förlorarna.

Så förstår inte riktigt vart du vill komma…
Ja men hur ser det ut för många nu när krisen är här, tyvärr stor risk att många kommer måsta gå från hus och hem som vid 90-tals krisen. Skulle inte bli förvånad om huspriserna halverade innan vi når botten. Men vist när marknaden varit dopad och pengar gratis har det varit läge bra läge att göra som du säger, tyvärr återgår vi förmodligen till mera normala nivåer på räntor kring 5 procent. Ville bara visa att det inte bara finns ett rätt svar utan man måste väga risk/belöning mor varandra och avgöra själv hur man vill hantera det. Det som stör mig personligen är alla som ropar efter att staten ska rädda dom när deras risktagande gått åt skogen, det är fel användande av skattemedel det ska gå till skola, vård och omsorg samt hjälpa samhällets svaga grupper, inte dopa medelklassens livsstil...
 
  • Gilla
Hisingenbor
  • Laddar…
S
Om regeringen ger 8783 kr till alla hushåll så kan dom köpa in 2 gasolvärmare (8,4 kW), 4st P11 gasoltankar och 1 Gasvarnare samt subventionerar återfyllningen från 305 öre/kWh till kanske 150... Då kommer elnätet att överleva...
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi är 2 pensionärer som bor i stort 60-talshus ,tämligen öppen planlösning så går inte stänga flertal rum.Har dock bergvärme men kan inte ha under 20-21gr och vi har gjort av med ca 100kWh/dygn denna vecka.Område 3
Så fasar för elräkningen för dec. Tror vi börjar se ett fattigsverige igen vilket är ledsamt
 
  • Ledsen
Tibb och 2 till
  • Laddar…
S Steffo6804 skrev:
Om regeringen ger 8783 kr till alla hushåll så kan dom köpa in 2 gasolvärmare (8,4 kW), 4st P11 gasoltankar och 1 Gasvarnare samt subventionerar återfyllningen från 305 öre/kWh till kanske 150... Då kommer elnätet att överleva...
Hur många P11 tror du det finns i handeln?

J Jens33 skrev:
Pristak vill jag ha. 70 öre per kilowatt resten betalar staten som i Norge.
Var ska staten få de pengarna ifrån? Skatten?
Hur ska elen räcka om du inför ett pristak?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Hur många P11 tror du det finns i handeln?


Var ska staten få de pengarna ifrån? Skatten?
Hur ska elen räcka om du inför ett pristak?
Hur många fåglar finns det i skogen... (Ironi)
 
S Steffo6804 skrev:
Hur många fåglar finns det i skogen... (Ironi)
Typ 70 miljoner skulle jag uppskatta. Din tur.
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Typ 70 miljoner skulle jag uppskatta. Din tur.
I’ll rest my ironical input and leave it to Ebba...
 
S Steffo6804 skrev:
Om regeringen ger 8783 kr till alla hushåll så kan dom köpa in 2 gasolvärmare (8,4 kW), 4st P11 gasoltankar och 1 Gasvarnare samt subventionerar återfyllningen från 305 öre/kWh till kanske 150... Då kommer elnätet att överleva...
Var är eget ansvar då?
En 4,2 kWh värmare och har 25kg gasol fördelat på 3 flaskor. 30 småtuber till lilla gasolköket. Två små fotogenlampor och en stor fotogenkamin med 50 liter bränsle. Vedkamin med några kubik att elda. Ett 6,5 kWh trefaselverk som klarar elektrisk utrustning. Ett 2kwh elverk för kyl och frys eller mer okänslig utrustning som länspumpar mm. och några hundra liter bränsle till att driva verken med.

Gick hur bra som helst utan att staten skulle subventionera eller rekommendera. Sunt förnuft kanske det kan kallas.

Inte mycket av detta som köpts in det sista två åren. Stora elverket tillkom i år men det är inte för jag tror det behövs när det gäller här i SE2 men för att det var ändå på inköpslistan och man förstod att priserna inte skulle bli lägre och många tusenlappar under vad de ligger på nu.
 
  • Gilla
Betula_Pendula och 1 till
  • Laddar…
S
P Pligg85 skrev:
Var är eget ansvar då?
En 4,2 kWh värmare och har 25kg gasol fördelat på 3 flaskor. 30 småtuber till lilla gasolköket. Två små fotogenlampor och en stor fotogenkamin med 50 liter bränsle. Vedkamin med några kubik att elda. Ett 6,5 kWh trefaselverk som klarar elektrisk utrustning. Ett 2kwh elverk för kyl och frys eller mer okänslig

utrustning som länspumpar mm. och några hundra liter bränsle till att driva verken med.

Gick hur bra som helst utan att staten skulle subventionera eller rekommendera. Sunt förnuft kanske det kan kallas.

Inte mycket av detta som köpts in det sista två åren. Stora elverket tillkom i år men det är inte för jag tror det behövs när det gäller här i SE2 men för att det var ändå på inköpslistan och man förstod att priserna inte skulle bli lägre och många tusenlappar under vad de ligger på nu.

Svaret var (lite) ironiskt, men om vi enligt Statsministern ska avlasta elnätet så vi slipper de eventuella planerade elavbrotten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Typ 70 miljoner skulle jag uppskatta.
För att klara elräkningarna får vi kanske övergå till kråsfågel på julbordet vilket kan påverka antalet till nästa år;)
 
A Ankikatt skrev:
Det är så tråkigt. De senaste tre dagarna har mitt hus gjort av med ca 68 kwh per dygn. Jag håller +16° i sovrummet och i de övriga rum som jag stängt till. Badrum något varmare och alltid stängd dörr. I köket har jag 19° för här har jag en relativt nyinsatt luft/luftvärmepump. Jag håller mig där eller är nerbäddad i sängen.
Jag får använda mitt livs besparingar (banken) till alla räkningar. Pensionen ca 15000:-/månad räcker ju inte.
Det är riktigt tråkigt det här!
Det låter saftigt. Värmer du alla andra rum än köket med elradiatorer?

Tycker det låter som att du bör prova stänga av elradiatorerna, öppna dörrarna och låta luftluftvärmepumpen värma majoriteten av rummen. Du har ju nästan 3000W kontinuerlig last just nu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.