Hej! Har fått en ny fin elmätare med HAN-port, enligt uppgift en RJ45-port.

Beställde den vita Tibber Pulse som skall passa just RJ45 HAN-port - men kabeln passar inte. Den verkar vara liiiiite för bred för att gå i. Hur jag än lirkar så verkar det inte vilja.

Innan jag går loss med täljkniven - har ni några tips?
 
  • En person kopplar in en vit Ethernet-kabel i en grå nätverksport på en elektronisk enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand ansluter en vit nätverkskabel till en grå anordning med en jack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser mätaren ut i sin helhet.
 
  • Elmätare visar användning, märke Aidon, kablar, varningslappar, serienummer, grön statuslampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C ConnyN skrev:
Visst ser det så ut! Bara konstigt eftersom det enligt specen skall vara RJ45: [länk]

[länk]

Blir lite fundersam på hur det kommer sig att det verkar sitta "fel" port i min mätare?
Fast dokumentationen du har länkat till refererar till en annan mätare, 6534 istället för 6442SE som du har. Eller i alla fall en annan kommunikationsmodul.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fast dokumentationen du har länkat till refererar till en annan mätare, 6534 istället för 6442SE som du har.
Åh tusan, det ser jag ju nu att det står där nere! Jag läste bara där uppe, där det står Aidon 6534.
På nedersidan står det något annat ja...
 
Hej.Om jag pluggar in pulse pucken och lampan lyser grön i början är han porten öppen eller betyder bara att pulse får strömmatning men porten är inte öppen?Har eons mätare.

Vit elektrisk enhet med display, knappar och portar, troligen en väggmonterad kontrollpanel eller mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag var tvungen att kontakta elbolaget. Dom kan öppna porten i sina system. Så om du inte löst detta så slå en pling dit och be om att få porten öppnad.
 
Porten aktiveras bara på kundens begäran.
Hos Vattenfall, Göteborgs Energi och Ellevio kan poren aktivera på "Mina Sidor"
Hos Eon på "Mitt Eon" osv...
 
blackarrow blackarrow skrev:
Porten aktiveras bara på kundens begäran.
Hos Vattenfall, Göteborgs Energi och Ellevio kan poren aktivera på "Mina Sidor"
Hos Eon på "Mitt Eon" osv...
Jo och mycket viktigt att det är på elnätsägaren websida man aktiverar eftersom man kan köpa elenergin från någon annan. Elnätsägaren ansvarar för elmätaren.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.