M mnils skrev:
Och alltid när staten skall reglera så får man brist...

Det är bara att välja lågt pris men inget att köpa eller marknadspris och varor att köpa men till pris en del tycker är för högt.
Har du några bra exempel på det?
 
J jawen skrev:
Har du några bra exempel på det?
Prisreglering på hyresrätter, men är väl bara 30 års kötid i Stockholm, 30 minuter i London där det är fri hyressättning
 
  • Gilla
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
M
J jawen skrev:
Har du några bra exempel på det?
Har du redan glömt Sovjetunionen och deras 5års planer?
Får ni ungdomar inte lära er någonting alls i skolan länge?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det är ju så mycket bättre allt är i Kuba och Demokratiska republiken Korea där de slipper marknadsekonomi och kapitalism. *IRONI*
 
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har du redan glömt Sovjetunionen och deras 5års planer?
Får ni ungdomar inte lära er någonting alls i skolan länge?
Med marknadsekonomi kan man inte göra planer så långt fram i tiden... 5 månader på sin höjd.
 
Ja, marknadsekonomi har en stark förankring i verkligheten (oftast). Jämför med alla politiker som har gjort bort sig. Det går aldrig att bli av med dom med nuvarande system utan ansvar. Bara skylla ifrån sig, sitta i karantän några månader (i värsta fall) och sedan ett nytt välbetalt jobb utan några som helst krav på prestation.
 
Det är väl ändå politiker som har förstört den svenska elproduktionen..
6 kärnkraftverk till i drift hade täckt upp O3 bortfall nu
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har du redan glömt Sovjetunionen och deras 5års planer?
Får ni ungdomar inte lära er någonting alls i skolan länge?
Menar du Stalins 5 års plan mellan 1928 och 1932 ?
 
M mnils skrev:
Och alltid när staten skall reglera så får man brist...

Det är bara att välja lågt pris men inget att köpa eller marknadspris och varor att köpa men till pris en del tycker är för högt.
Om man ska vara petig är det väl inte den statliga regleringen i sig som orsakar bristen, utan bara om staten sätter ett pris som är så lågt att produktionen inte lönar sig. På samma sätt som marknadsprissättning i sig inte kan trolla bort en brist, utan bara använder betalningsförmåga som sätt att fördela de befintliga resurserna. I båda fallen behövs det investeringar i ny produktion för att åtgärda själva bristen.

(Och då har vi inte ens kommit in på skillnaden mellan företagsekonomisk lönsamhet och samhällsekonomisk lönsamhet.)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Prisreglering på hyresrätter, men är väl bara 30 års kötid i Stockholm, 30 minuter i London där det är fri hyressättning
Om du tycker det finns fördelar att det för ex kostar 230000 kronor per kvadratmeter att köpa liten lägenhet i centrala London, dvs 9,2 miljoner för en 2a på 40 kvm, så tänker vi olika.

Människorna som oxå bor där i hyreslägenheterna, bor nästan alltid i grupper om 3-4 st för att ens ha råd att "ha tak över huvudet" fast dom käkar nudlar....Och det skapar i längden inget bra samhälle.

Att det är lång kötid för hyreslägenhet i STHLM beror på att massor av hyresrätter omvandlats till bostadsrätter, samtidigt som Skanska/NCC/JM med flera vill ha över 30% vinstmarginal när dom bygger = Kapitalismen
Ssamt att fler människor i landet söker sig till "stora staden" pga olika faktorer.

Hade vi haft fri hyressättning i Sverige, så hade "stora massan" inte haft råd med tak över huvudet i storstäder & samhällsstrukturen blivit negativ & mångfalden & jämlikheten hade minimerats.

Det är heller inget att sträva efter att endast 30% av svenska folket har "råd" att bo, vi behöver köpkraften & arbetskraften hos "alla" & mångfalden & hälsan i behåll för att Sverige ska fortsätta vara ett välståndsland.
 
  • Gilla
Jejo16
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju så mycket bättre allt är i Kuba och Demokratiska republiken Korea där de slipper marknadsekonomi och kapitalism. *IRONI*
Va lite kul :rofl:

Men Cuba & Demokratiska republiken Korea har mycket korruption som är ett problem och mutor är den del av vardagslivet för kubanerna, och mänskliga rättigheter, demokrati, rättsstatens principer och jämställdhet letar man fortfarande efter trotts man letat 50 år ;)

Sverige har ju också "minikorruption" på många sätt, men inte i närheten av många andra länder.
 
Vi har förhållandevis låg korruption, men visst finns den.

Svensk politik är inget vidare föredöme i dag. Regeringen kallar till presskonferens för att kasta skit på oppositionen och S fortsätter samma dumheter med KU anmälningar som M höll på med förut.

Det är ju rena dagisfasoner.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det jag menade är att vi vet att det inte blir någon påfyllning från och med nu och fram till snösmältningen. Om det blir påfyllning då beror ju helt på hur mycket snö det kommer längs Klarälven/Trysilälven.
Inte kan vi veta om det kommer motsvarande en års årsnederbörd som regn närmaste halvåret.
Vattenkraften är planerbar men inte kan man garantera full produktion, på de viset har den likheter med kärnkraften...
 
D Daniel 109 skrev:
Svensk politik är inget vidare föredöme i dag. Regeringen kallar till presskonferens för att kasta skit på oppositionen och S fortsätter samma dumheter med KU anmälningar som M höll på med förut.

Det är ju rena dagisfasoner.
1975 infördes en dålig sak för folket, man avkriminaliserade stora delar av det straffrättsliga ansvaret för offentligt anställda tjänstemän.....Tjänstemannaansvar.

Så nu behöver man i regeringen inte ta ansvar för sina beslut, fast "småfolket kan inte smita ifrån det!
 
T tslabot skrev:
Förlåt om det är lite off topic men det har iallfall med elpriset att göra. Läste precis en artikel att de planerar höja räntan mer för att elpriset gått upp mer i November. Jag förstår inte vad tanken är med detta? Högre elpris dämpar ju konsumtion på nästan alla områden, det blir ju kaka på kaka typ. De flesta jag känner har redan kapat sin konsumtion närmast totalt förutom mat/bensin/el och detta köper man ju tills man faller.

Det enda jag kan komma på är att de vill få hushåll med rejäla marginaler typ med inkomst på 50000-100000 netto i månaden att också sluta konsumera men då borde de sätta upp sopkök/härbärge i alla byar tycker jag samt kommunicera planen tydligt så folk inte slösar sin tid. Känns som de försöker dölja sanningen, läste också att de pratar om inflation på 8-9% men detta är jag skeptisk till. Nyligen hade jag 8 ostar i kylskåpet alla tror jag var inköpta i år för mellan 39-49 kr kilot. Den sista tog nyss slut och det billigaste jag observerat sedan sista köpet är 79 kr på rea för samma ost alltså i princip 100% prisökning på några månader och elen där snackar vi flera 100% bara kolla historiskt två år tillbaka, Sunlight husbil runt 450000 i pandemin men nu över 800000, kolla Dacia priserna, kunde nyss köpa Audi A3 på kampanj för vad en Dacia kostar idag, 8-9 procent är ett skämt om de menar på årsbasis, okej på månadsbasis kanske det kan stämma men då borde ju ersättningar/löner också korrigeras efter den riktiga inflationen inte nån fake siffra. Alkoholen har väl hållt sig någorlunda så vettigaste kanske är att man investerar sina besparingar där för svårt att identifiera att man ska kunna skaffa nåt vettigt för pengar framöver.

Jag tycker pristak på el i måttliga mängder är vad som behövs istället för räntehöjningar baserade på elpriset alternativt att de rakt ut kommunicerar hur många/vilka de tänker ruinera innan de är nöjda så man kan ta ett välgrundat beslut om man ska satsa allt på vodka för nu det oklart upplever jag redan innan man öppnat flaskan.
Det är INTE elpriset isolerat dom höjer ränta/inflation. Energipriser exkluderas i Core CPI.
Det är alla varor, där energipriser är en komponent ,som stiger som är med å höja CPI och därmed räntan.

Men visst, det är ett dilemma att det är globala energipriser som indirekt styr räntan i vårat land, det har du rätt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.