F fiskarn87 skrev:
Kan man producera energi?
Man kan omvandla/utvinna energi ända ner till −273,15 grader ;)
 
Hade 6,6 minusgrader i snitt ute igår & min värmekälla ( en luft/luft-värmepump från 2009) har dragit i snitt 783 watt i timmen för att hålla 18 grader inne (Har 256 kvm 1-plan med källare)

Men december räkningen kommer inte bli kul ändå!
 
Magnus E K
Finns lite tråkiga termodynamiska lager som behöver "stiftas om" först bara, sen kan vi göra en manick som tar in nollgradig luft och skickar ut -220 graders (flytande) luft plus elektricitet.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns lite tråkiga termodynamiska lager som behöver "stiftas om" först bara, sen kan vi göra en manick som tar in nollgradig luft och skickar ut -220 graders (flytande) luft plus elektricitet.
Och enligt Termodynamikens första huvudsats.
Energi kan inte förintas eller nyskapas, den kan endast omvandlas mellan olika energiformer

Så Eon & Vattenfall och alla andra blåser oss, för vi "förbrukar" ju ingen energi!
Och dom kan fortsätta att ta betalt för "samma"" energi som vi redan har betalt för i all oändlighet.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Ja, vindkraft är en riktig blåsning :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Blir ju inte särskilt "rättvist" för Norden att betala ungefär samma pris som många länder i Europa, när vi har typ 12 minusgrader & dom har mellan 2-17 grader plus.

Vädersituation med isobarer, temperaturer, högtryck (H), lågtryck (L), vindpilar och frontlinjer över Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
psjolin och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Blir ju inte särskilt "rättvist" för Norden att betala ungefär samma pris som många länder i Europa, när vi har typ 12 minusgrader & dom har mellan 2-17 grader plus.

[bild]
De lär väl kontra med att de behöver AC i sin 40-gradiga värme sommartid...
 
M Martin_ skrev:
e lär väl kontra med att de behöver AC i sin 40-gradiga värme sommartid..
Jo möjligt, men de flesta modeller av luft/luftvärmepumpar drar mellan 500-1000W i kyldrift.& drar ca 3 ggr mer när dom jobbar i kylan för att ge värme.

Så obalans även där.
 
J jawen skrev:
Jo möjligt, men de flesta modeller av luft/luftvärmepumpar drar mellan 500-1000W i kyldrift.& drar ca 3 ggr mer när dom jobbar i kylan för att ge värme.

Så obalans även där.
Vart vill du komma?
För att vi är i större behov av elektricitet på vintern så ska vi betala mindre…??
 
Z Zodde skrev:
Vart vill du komma?
För att vi är i större behov av elektricitet på vintern så ska vi betala mindre…??
När elen är ett basalt samhällsbehov för att "leva & frodas" i Norden, så bör förutsättningen/kraven för att "sätta pris" baseras på det ja. ( och det verkar ju Norge förstå som sätter ett pristak & där staten betalar 90% av allt över 70 öre/kWh, och även Sverige med elpris-stöd)

Men svenska stödet räcker inte på långa vägar med priserna nu i dec & troligtvis resten av vintern.

Du skriver större behov som om det vore ett eget val, fast det inte är ett val utan ett måste.
Vi kan ju bojkotta allt annat som blir svinpriser, men elen kan man inte ta bort.

Tror du Sverige hade varit ett välfärdsland om vi haft liknade elpriser sista 50-70 åren ?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Och precis ALLA marknader som man släpper in kapitalismen i, blir ALLTID sämre/dyrare för "småfolket" dvs den stora massan.
Och det är nu samma problem med elen pga investerares extra kablar till övriga Europa.
Fri marknad & marknadsekonomi....jo tjena
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M
J jawen skrev:
Och precis ALLA marknader som man släpper in kapitalismen i, blir ALLTID sämre/dyrare för "småfolket" dvs den stora massan.
Och det är nu samma problem med elen pga investerares extra kablar till övriga Europa.
Fri marknad & marknadsekonomi....jo tjena
Och alltid när staten skall reglera så får man brist...

Det är bara att välja lågt pris men inget att köpa eller marknadspris och varor att köpa men till pris en del tycker är för högt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
Nu har 9 dagar gått och min elkostnad för december ligger redan på ca 2500kr, utan överföring, detta trots styrning mot de billigare timmarna, ska bli spännande det här!
 
  • Ledsen
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, om Vänerns nivå återställs till våren vet vi inte, men att använda magasinet innom vattendommarna för energi lagring är klokt.
Det jag menade är att vi vet att det inte blir någon påfyllning från och med nu och fram till snösmältningen. Om det blir påfyllning då beror ju helt på hur mycket snö det kommer längs Klarälven/Trysilälven.
 
Förlåt om det är lite off topic men det har iallfall med elpriset att göra. Läste precis en artikel att de planerar höja räntan mer för att elpriset gått upp mer i November. Jag förstår inte vad tanken är med detta? Högre elpris dämpar ju konsumtion på nästan alla områden, det blir ju kaka på kaka typ. De flesta jag känner har redan kapat sin konsumtion närmast totalt förutom mat/bensin/el och detta köper man ju tills man faller.

Det enda jag kan komma på är att de vill få hushåll med rejäla marginaler typ med inkomst på 50000-100000 netto i månaden att också sluta konsumera men då borde de sätta upp sopkök/härbärge i alla byar tycker jag samt kommunicera planen tydligt så folk inte slösar sin tid. Känns som de försöker dölja sanningen, läste också att de pratar om inflation på 8-9% men detta är jag skeptisk till. Nyligen hade jag 8 ostar i kylskåpet alla tror jag var inköpta i år för mellan 39-49 kr kilot. Den sista tog nyss slut och det billigaste jag observerat sedan sista köpet är 79 kr på rea för samma ost alltså i princip 100% prisökning på några månader och elen där snackar vi flera 100% bara kolla historiskt två år tillbaka, Sunlight husbil runt 450000 i pandemin men nu över 800000, kolla Dacia priserna, kunde nyss köpa Audi A3 på kampanj för vad en Dacia kostar idag, 8-9 procent är ett skämt om de menar på årsbasis, okej på månadsbasis kanske det kan stämma men då borde ju ersättningar/löner också korrigeras efter den riktiga inflationen inte nån fake siffra. Alkoholen har väl hållt sig någorlunda så vettigaste kanske är att man investerar sina besparingar där för svårt att identifiera att man ska kunna skaffa nåt vettigt för pengar framöver.

Jag tycker pristak på el i måttliga mängder är vad som behövs istället för räntehöjningar baserade på elpriset alternativt att de rakt ut kommunicerar hur många/vilka de tänker ruinera innan de är nöjda så man kan ta ett välgrundat beslut om man ska satsa allt på vodka för nu det oklart upplever jag redan innan man öppnat flaskan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.