P Pappa1986 skrev:
4258:- för 1336kwh. För jävligt men kommer garanterat bli värre!
Ja det kan du tyvärr anteckna. Såg på bädret nyss och kylan ligger kvar hela nästa vecka också. Samtidigt har kraftverksägarna beslutat att köra underhåll på vintern istället för vår och sommar som varit brukligt. Givetvis på affärsmässiga grunder för att få upp priset och därmed vinsterna.
VD för Vattenfall, en papegoja av feminin art, satt och orerade om lönsamhet och marknad. Regeringen har givit direktiv om omedelbart börja projektera för att bygga ny kärnkraft. Det var mycket bla bla bla från denna VD.
 
  • Ledsen
Pappa1986
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Fick elräkningen för november idag och även om vi minskade elförbrukningen till hälften, jämfört med november förra året så blev summan att betala bara en femhundring mindre. Från 3.866 kr till 3.377 kr. Från 124,33 öre/kWh till 249,18 öre/kWh.

Jag hoppas verkligen på en mild vinter.
Inte konstigt. När spotpriset stiger anser ju nätägarna, åtminstone den från helvetet, E.on att nätavgifterna måste stiga. Dyra elektroner sliter tydligen mer på ledningarna. Jag kommer från årsskiftet ha en överföringsavgift på 75 öre. Energiskatt och överföring kostar 1.24 kr. Mitt elpris är 60 öre inkl. moms. Abonnemangsavgiften ger ytterligare 70 öre i påslag om den slås ut på förbrukningen. Vi är alltså uppe i 2.50 kr/kwh.
Lite moms på detta och vi närmar oss 3 spänn/kwh.
Jag eldar med pellets och med nuvarande pris 4995/pall (52 säckar a 16 kg) betalar jag 1.20 kr/kwh. Funderade ett tag på en lvvp men jag inser att jag aldrig får ekonomi i det med de elpriser som råder nu. Vår, sommar, höst är förbrukningen ändå låg och en vp drar ju ström också vilket skulle öka min förbrukning. På detta en investeringskostnad på 75-100 tkr för en kvalitetspump. Bergvärme är ju ännu dyrare. En granne fick hosta upp 160 tkr för sin.
Det tjänar man inte in på några få år. När det blir kallt eldar grannen i två kaminer för fulla trumpeter för att elpatronen inte ska dra igång i vp:n.
Det är dags för politikerna att agera och lagstifta om vad eken ska kosta samt hur elbolagen ska agera.
Det måste bli så att el först och främst går inom landet och ev överskott exporteras till marknadspris.
Här hemma ska priserna vara låga. Nätägarnas lögner om att dom behöver höga avgifter till investeringar låter väldigt disharmoniskt. Det är investeringar i ägarnas bankkonton dom menar.
 
Sänkte med 22 % från 1385 till 1083 och en hel del utifrån högre utomhustemperatur.
Så ta med den faktorn om ni minskat er förbrukning hur det påverkar där ni bor.;)
 
Asså väldigt imponerande av många här! :D att göra sånna stora energibesparingar…

tänkte nu då … borde inte NordPol SÄNKA el-priset?

1. Prisprognosen är ju satt utefter föregående års konsumtion.
2. Nu när svenskarna är såhär duktiga, dvs halverar sin förbrukning, så måste ju det betyda att tillgången går upp?
3. Låg efterfrågan… billigare pris?

(ja visserligen dem har ju stängt reaktorer mm.)
 
1-3 = blåsta med byxorna nere
 
Förra året: 1060 (bodde ensam)
I år: 1016 (bor med dyr sambo)
 
  • Haha
sunqan
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Förra året: 1060 (bodde ensam)
I år: 1016 (bor med dyr sambo)
Du borde anamma sambons vanor.
 
Nope, 1398kWh 2021 och 1670kWh 2022. Men det beror på att vi dränerat huset och utedelen för LVVP var bortkopplad och satt på tillsats i nästan två veckor. Den sved…

December däremot ligger såhär långt på ca 25% lägre än förra året.
 
Jag hade 1161 kwh förra året. Sänkte till 694 kwh. Så bra det kunde bli utan att frysa alltför mycket!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Du borde anamma sambons vanor.
Jag har gjort många justeringar men i och med att vi är 2 i hushållet varav sambon duschar, bakar, kör hårfön etc så är det ändå bra att vi trots den ökade aktiviteten i huset har lyckats sänka förbrukningen
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag har gjort många justeringar men i och med att vi är 2 i hushållet varav sambon duschar, bakar, kör hårfön etc så är det ändå bra att vi trots den ökade aktiviteten i huset har lyckats sänka förbrukningen
Absolut.
 
Vädret har varit gynnsamt i november (nu är det dock inte det)

SMHI sa/skrev:
Text om Sveriges väder i november 2022; varmare än normalt, hänvisning till SMHI:s webbplats.

- - - - -

NOVEMBER MÅNADS FÖRBRUKNING:

2020 - 3146 kWh
2021 - 3548 kWh
2022 - 2498 kWh

Blev lite förvånad!

Letar fortfarande eltjuv och har inte sänkt temperaturen än (på vår pannan = jordvärme).

Men vi har två nya l/l pumpar som sköter underhållsvärme i de andra, den ena hade l/l även innan - men de andra 130 m2 värmde upp med elelement (oxå bara underhållsvärme dock)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.