Nu de senaste dagarna när det blivit flera minusgrader ute så har det uppstått kondens på samtliga våra fönster, vissa mer andra mindre. Fönstren är gamla, vet ej hur gamla, men kan vara över hundra år, bor i byggnad från 1915. Har flera hygrometer i alla rum och de visar på 30-35 procent luftfuktighet. Eftersom vår dotter besväras av torra slemhinnor i näsan så köpte jag en luftfuktare som höjde till 42-43 i ett av rummen. Kondensen blev mycket värre i det rummet på morgonen, men försvann i och med att vi stängde av luftfuktaren.

Nu är jag lite brydd hur det kan komma sig att det bildas kondens på fönster trots relativt låg luftfuktighet inomhus? En första tanke är såklart att det är fönstren som är dåliga, men min granne i huset bredvid har exakt likadana fönster men ingen kondens. Har lämnat en hygrometer där och ska snart över och läsa av den.

Jag vill kunna ha högre luftfuktighet inomhus under vintern (runt 40% som är optimalt) utan kondens och vill försöka komma åt problemet.

Om det inte är fönstren i sig som är dåliga, kan det vara ventilationen (min granne har mekanisk frånluft) vi har mekanisk till/från luft.

Tacksam för all hjälp
 
Oftast ventilation eller värme. Är det bra blås och drag i ventilerna ? Hur varmt håller ni i rummen ?
 
S
Är kondensen på insidan?
Brukar vara dålig ventilation i så fall.
 
  • Gilla
lenaa
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast ventilation eller värme. Är det bra blås och drag i ventilerna ? Hur varmt håller ni i rummen ?
Hej, värmen är nu cirka 22 - 23 grader.
 
S sinuslinus skrev:
Är kondensen på insidan?
Brukar vara dålig ventilation i så fall.
Kondensen är på insidan.
Jag misstänker ventilationen, men är det då inte den låga luftfuktigheten ett tecken på att ventilationen fungerar?
Är det inte dålig ventilation som leder till hög luftfuktighet som i sin tur leder till t.e.x kondens på fönster?
Vår luftfruktighet är ju cirka 30-35 vilket är rätt lågt
 
BirgitS
Hur är luftflödet på fönstren?
Gardiner som hänger för eller fönsterbänkar som blockerar luften från radiatorerna är sånt som kan göra att det inte blir något luftflöde på fönstrens insida.

Sänker man temperaturen så blir luften fuktigare utan att man behöver ha en luftfuktare igång.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast ventilation eller värme. Är det bra blås och drag i ventilerna ? Hur varmt håller ni i rummen ?
Lade precis ett A4-papper vid frånluftventilen och det sögs fast. Det blåser ut rätt friskt från tilluftsventilen. Testade bara i ett rum där det är mer kondens. Har inte tittat de andra ventilerna ännu.
 
Vit elektrisk adventsljusstake i fönster, reflektion av neonskylt, radiator nedanför, lugn kvällsstämning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är luftflödet på fönstren?
Gardiner som hänger för eller fönsterbänkar som blockerar luften från radiatorerna är sånt som kan göra att det inte blir något luftflöde på fönstrens insida.

Sänker man temperaturen så blir luften fuktigare utan att man behöver ha en luftfuktare igång.
Fönstrena befinner sig innanför fönsternisher på cirka 46 cm djup. Under dessa är det radiatorer som är varma, de är i sin tur 26 cm under nischen. Inga gardiner för alls enbart rullgardiner som är uppfällda..Fönsternischarna är pyntade med adventsljusstake och någon enstaka blomkruka.
Kan tillägga att det är gamla fönster som inte är helt hundra täta runtom (huset var från början byggt på självdrag). Det drar med andra ord litegrann, men inget extremt och det är fogat med silikon.
Se på bilden, längst ned i vänstra hörnet syns kondens som jag torkar bort men hela tiden kommer tillbaks. Det är värre på morgnarna.
 
Redigerat:
S
Inomhusluften blir torr så här års även med sämre ventilation. Den kalla uteluften blir torr när den värms upp för kall luft kan inte bära lika mycket fukt som varm luft.

Du har väldigt djupa fönsternischer så det blir nog väldigt kallt på glasen då.
Det kan vara läge att kolla över fönstrena i sommarså att kitt och tätlister är fräscha.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Kanske fönsterlav/vitmossa (för adventsstake etc.) kan läggas (tejpas) där det blir kondens så att den suger upp vattnet. Det var det man hade mellan fönstren när man hade lösa innerbågar.

Det ska visserligen inte vara tätt mellan uteluften och mellanrummet mellan glasen men det ska ju inte komma in jättemycket luft där heller.
 
  • Gilla
fivefootnine
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske fönsterlav/vitmossa (för adventsstake etc.) kan läggas (tejpas) där det blir kondens så att den suger upp vattnet. Det var det man hade mellan fönstren när man hade lösa innerbågar.

Det ska visserligen inte vara tätt mellan uteluften och mellanrummet mellan glasen men det ska ju inte komma in jättemycket luft där heller.
Hej. Tack för tipset. Kondensen är på insidan av fönstren, alltså det fönstret som vetter mot lägenheten. Inte "mellan" inre och yttre fönstret. Kanske var jag otydlig, ber om ursäkt. Där kan man pynta med vitmossa :)

Har varit hos min granne och mätt luftfuktigheten, där var det 17 % (!). Så det förklarar avsaknad av kondens där trots samma fönster/fönsternisch.

Gällande ventilation. Vi har det rätt fuktigt inomhus på sommaren, kanske är det dålig ventilation trots att både till- och frånluft verkar fungera? Kan man ändra genom att skruva lite på donen? Jag vet att jag skruvat lite på tilluftsdonet någon gång men vet inte vilket håll.
 
BirgitS
Jag förstod att det var på insidan av fönstren men tänkte att det kanske skulle gå att tejpa fast lav/mossa även där så att den kan suga upp fukten.

Med så låg luftfuktighet som 17 % är det många som blir irriterade i ögonen.

Det är viktigt att luftflödena uppfyller de rekommendationer som finns för att både hus och människor ska må bra.
https://www.flaktgroup.com/se/losni...ilation/privat-person/hur-mycket-luft-behovs/
 
"tejpa fast vitmossa" :rofl::rofl::rofl: Flåt.....
 
  • Gilla
lakman och 1 till
  • Laddar…
EDIT. Luftfukigheten var ej på 30-35 utan på cirka 40 +- några procent. I rummet med luftfuktaren blev luftfuktigheten cirka 50 procent +- några procent. De hygrometrar jag använde var felkalibrerade.
Det förklarar kondensen. Kondensen är nu borta då luftfuktigheten ligger runt 35 procent.
 
A
garanterat usla fönster verkar det som.

varm fuktig luft kondenserar mot kalla fönstret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.