Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
sandra.sjoberg och 15 till
  • Laddar…
A
De kommer nog att stå sig, men förmodligen öka.
 
  • Gilla
Thomas' och 4 till
  • Laddar…
Jag tror det kommer bli ännu dyrare än så tyvärr…..

B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
 
  • Gilla
Thomas' och 4 till
  • Laddar…
Excel
Ja det kommer jag. men vi kommer nog nå all time high nästa vecka. Funderar på att trycka in kåda i röven och gå i ide.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anqan och 58 till
  • Laddar…
Man skulle kanske ge fan i att köra hem efter jobbet och stanna där istället:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Anqan och 24 till
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Man skulle kanske ge fan i att köra hem efter jobbet och stanna där istället:thinking:
Är det inte bättre att stanna hemma och elda?
 
  • Gilla
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte bättre att stanna hemma och elda?
Men då duschar man ju och har belysning tänd;)
 
  • Gilla
Micke Richter och 2 till
  • Laddar…
Snart är det billigare att kallställa huset, ta tjänsteledigt och flytta till Thailand under vintern.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
ByggPajken och 78 till
  • Laddar…
Är ju en tråkig räkning att betala, men vill till ganska mycket för att lönen inte skulle täcka upp.
 
Med tanke hur länge vi varit förvarnade och matats med information i detta lär väl de allra flesta agerat i vad man kan gällande wattsparande, prioriteringar eller ansökt om banklån
 
  • Gilla
Bragul och 4 till
  • Laddar…
Sitter som tur är fortfarande med bundet på strax över 50 öre. Snålar trots det så gott det går för att hjälpa i det stora hela. Den tid vi fortsatt har bundet pris lägger vi lite på att förbereda för att ha lägre förbrukning, främst på värmesidan. Fixar med eldstäder och vedpanna och egen ved för att säkra upp vintern 2024 när det kommer smälla till för oss om elpriserna fortfarande är helt off (är väl mest troliga scenariot).
 
  • Gilla
  • Wow
Berndtan och 33 till
  • Laddar…
Ligger på ca 25 kWh om dagen nu, det är ganska lugnt.
 
  • Gilla
Trickelina
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Ligger på ca 25 kWh om dagen nu, det är ganska lugnt.
Vad är dina förutsättningar? Byggnad, uppvärmning etc
 
  • Gilla
Usbdevice och 1 till
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Vad är dina förutsättningar? Byggnad, uppvärmning etc
Gammalt litet hus, ca 100 m^2, dåligt isolerat. Luft-luft-pump, elektriskt varmvattenberedare, även vattenburen el som inte används och kamin och kakelung. Kaminen varit i drift ca 1 mån, tror den kan halvera elförbrukningen kalla månader. Eldar varje kväll några timmar. Tidiagre fick jag dra på med direktel när LLV inte orkade med och då kunde det ju gå åt 100 kWh på en dag och 50 ofta om det var "halvkallt". Vi är två vuxna nu, tidigare var jag ensam. Jag lider med alla som landar på 3000 kWh på en månad.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Gammalt litet hus, ca 100 m^2, dåligt isolerat. Luft-luft-pump, elektriskt varmvattenberedare, även vattenburen el som inte används och kamin och kakelung. Kaminen varit i drift ca 1 mån, tror den kan halvera elförbrukningen kalla månader. Eldar varje kväll några timmar. Tidiagre fick jag dra på med direktel när LLV inte orkade med och då kunde det ju gå åt 100 kWh på en dag och 50 ofta om det var "halvkallt". Vi är två vuxna nu, tidigare var jag ensam. Jag lider med alla som landar på 3000 kWh på en månad.
Spännande! Har liknande förutsättningar, äldre hus ca 80kvm plus källare som delvis är inredd. ElGolvvärme i badrum där nere. Ny LVVP plus kamin. Har ärligt talat inte dragit igång värmen än, eldar lite på morgonen och rejälare på kvällen, snittar 15-20kwh även nu när det är rejält kallt (Östergötland). Låter du LL pumpen gå hårt eller bara hålla låg grundvärme?
 
  • Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.