C cbrolin skrev:
Är det dags att klippa kablarna till utlandet nu?
Nej
 
S JockeEinarson skrev:
Hej Daniel,
Jag ser att du svarar på flera ställen, men utan hänvisning till vad eller vem du svarar. Då blir det svårt att följa ditt inlägg. Förslagsvis så svarar du på det inlägg du refererar till så blir det roligare och enklare att följa.
Bästa hälsningar//Jocke
Jocke - kolla in forumreglerna så förstår du varför han gör så. man ska inte citera i tid och otid.
men jag håller i princip med dig.
 
@sunqan, förmodligen är det så här man ska göra enl reglerna även om det känns ovant.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Import idag. Hoppas Norge och Tyskland vill leverera.
[bild]
Det var inte mkt du. Varför inte hela konkarongen från Norge?
 
K karlmb skrev:
Det var inte mkt du. Varför inte hela konkarongen från Norge?
Vi importerade 1516MW kl 11.25, det är nog inte så vanligt!

Dessutom läste jag att största pannan här i Västerås för fjärrvärme men som äver producerar el hade något läckage, så även den är ur funktion. Suck!

Saknas bara -30 i Stockholm och högtryck nu så blir det.. spännande.
 
P pompakumla skrev:
[länk] FYFAN
Tja, elintensiva företag får effektivisera eller gå i kk.
Här finns ingen plats för sentimentalitet enligt nationalekonomen Lars Calmfors.
 
D
F fribygg skrev:
Det måste självklart vara upp till fastighetsägaren om det ska vara solceller på fastigheten, generella obligatorium är inte av godo utan driver bara upp byggkostnaderna.
Varför skulle just denna energitekniska detalj inte kunna regleras när det är så oerhört många andra som är obligatoriska, energiförbrukning, badrummens storlek, brandskydd osv?
 
D djac skrev:
Varför skulle just denna energitekniska detalj inte kunna regleras när det är så oerhört många andra som är obligatoriska, energiförbrukning, badrummens storlek, brandskydd osv?
Kalifornien har väl regler om obligatoriska solceller vid nybyggen tror jag. Kom teorier om att paneler kommer "hyras ut" för att bara vara installerade efter bygget, sedan flyttar man de till nästa bygge :)

Jag tycker personligen det är en skitkorkad för Sveriges del, och generellt. Alla tak lämpar sig inte lika bra för paneler, så varför inte låta ekonomin styra var man installerar istället för stela regler. Dessutom ligger det inte paneler och bara väntar på att någon ska använda de, utan alla som produceras används redan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
S sandos skrev:
Kalifornien har väl regler om obligatoriska solceller vid nybyggen tror jag. Kom teorier om att paneler kommer "hyras ut" för att bara vara installerade efter bygget, sedan flyttar man de till nästa bygge :)

Jag tycker personligen det är en skitkorkad för Sveriges del, och generellt. Alla tak lämpar sig inte lika bra för paneler, så varför inte låta ekonomin styra var man installerar istället för stela regler. Dessutom ligger det inte paneler och bara väntar på att någon ska använda de, utan alla som produceras används redan.
Så resonerar man inte med andra byggregler, man designar helt enkelt efter dessa och får därmed bygglov, svårt att se den enorma skillnaden, annat än att vissa har känslomässiga blockeringar runt sol/vind-energi.
 
  • Arg
videopac
  • Laddar…
Skillnaden när det gäller tex badrumet storlek är att det är orimligt dyrt att fixa i hädelse av att man blir handikappad. Solceller är inte dyrare att installera i efterhand.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var inte mkt du. Varför inte hela konkarongen från Norge?
Idag (08:40) ligger import på 1500MW. På Fredag 9:e stänger O3 så då försvinner 1400MW.
Lördag den 10e går R3 på halv effekt så då försvinner ytterligare 500MW.

R4 är stängd sen tidigare och beräknas tillbaka i vår.
OL3 är försenad...
 
Redigerat:
På hemsidan för OL3 står det fortfarande att provdrift kan komma igång 11 december. Men det är kanske brist på uppdatering.
 
D Daniel 109 skrev:
På hemsidan för OL3 står det fortfarande att provdrift kan komma igång 11 december. Men det är kanske brist på uppdatering.
Jo här har du TVO's hemsida och formuleringen är
"According to information from the Areva-Siemens plant supplier consortium, electricity production will continue at the earliest on 11 December 2022, and as such regular electricity production starts at the end of January 2023 at the earliest (22nd of January)."
https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3forecast.html
 
F fribygg skrev:
@sunqan, förmodligen är det så här man ska göra enl reglerna även om det känns ovant.
Nej, man ska citera lagom. Att inte citera alls är bara korkat.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Om man svarar förgående inlägg är inte citat nödvändiga. Jag är van vid att det inte accepteras och gillar det.

§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.