När Andreas Amasalidis beställare ville ha en röd stuga bestämde han sig för att fylla hela fasaden med ornamentik. Målet var ett vackert hus man blir glad av. Men det visade sig vara en dyr historia, alltför dyr.

Du kan läsa artikeln här: Villa Allmoge - tid för snickarglädje
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Tråkigt att alla detaljer uteblev! Väldigt vackert förslag från arkitekten. Nu blev det ju ett "vanligt" svennebananmodulhus i slutändan :(
 
  • Gilla
ichigo och 9 till
  • Laddar…
K
Förutom kupan så såg det ut som ett trevligt förslag. Slutresultatet var ett standardhus, med tråkiga lister etc invändigt. Dessutom något ogenomtänkt fönsterplacering.
 
Jäkligt snygga renderingar :love: Trodde först att det var huset IRL. Sen när man fick se verkligheten blev jag deppig. Tyvärr är det för dyrt med sån här snickarglädje. Tror vi kommer se ännu mindre av sånt framåt i lågkonjunkturen :sweat:
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
En trevlig villa. Men snacka om att missa målet. Ser ingen snickarglädje överhuvudtaget och inte en enda allmogelist invändigt.
 
PeterFalun
Nyskapande, spännade och snyggt synd att det inte blev av
 
  • Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
M MTBiker skrev:
En trevlig villa. Men snacka om att missa målet. Ser ingen snickarglädje överhuvudtaget och inte en enda allmogelist invändigt.
Jag tror kanske inte att invändiga allmogelister var en del av den ursprungliga planen heller. Inte sådana man kan köpa på byggvaruhuset som heter "allmoge" åtminstone.
 
Gammelnörden
rationalism möter "old style datcha" = :heart:
 
Arkitektens förslag är inte särskillt almoge. Det är en ganska modern hantering på sättet det täcker allt istället för att enligt klassiska principer (som allmoge i mångt och mycket eftersträvade men missförstod) artikulera delar.

Det sättet att hantera fasader med mönster och dekoration är inte särskillt provokativt bland annat än de mest "traditionella" minimalist arkitekterna. Louis Sullivan och hans dekorationer har dessutom varit på tapeten i över 15 år nu bland arkitekter som också använder minimalistiska uttryck. Lägg till det de senast 10 årens intresse för en mer uttrycklig form av postmodernism, i sverige kanske bäst representerade av OKIDOKI så känns det snarare som slutet på en trend.

Det är inget fel på förslaget men som så ofta överdriver arkitekten sin roll som normbrytare och nyskapare. Tyvärr spelar det ju i händerna på fenomen som arkitektupproret som driver en missriktad tes om varför nybyggnationer är så dåliga. Det lustiga är ju att det här huset blev "låda" av samma skäl som alla andra hus... budgeten.
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
Fint med mer utsmyckning, men symmetri är inte heller fel.
Sen underhållet. Livslängden för den fasaden skulle bli en bråkdel av den valda.
Realism och ekonomi styrde i slutänden.
 
varför taket så bucklig?

vart ju riktigt trist utan allmogen konstig plats med
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Har det haglat sten på taket?

Hur länge håller den oskyddade dörren när väder och vind legat på?
 
Sannolikt pga plåten utvidgat sig av att ha blivit uppvärmd av solen. Mitt plåttak ser likadant ut på sommaren men blir sen helt plant när det blir kallare ute.
 
N nomoD2 skrev:
Sannolikt pga plåten utvidgat sig av att ha blivit uppvärmd av solen. Mitt plåttak ser likadant ut på sommaren men blir sen helt plant när det blir kallare ute.
Då har man skjutit ihop skivorna för tajt när man skruvat glidklammern. Tyvärr anses det godkänt ändå, jag skulle dock vantrivas om man betalade dyra pengar och fick sådant resultat.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
N nomoD2 skrev:
Sannolikt pga plåten utvidgat sig av att ha blivit uppvärmd av solen. Mitt plåttak ser likadant ut på sommaren men blir sen helt plant när det blir kallare ute.
jag har aldrig sett det på alla hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.