D Daniel 109 skrev:
Nej mina svar var riktade till mnils. Det är enligt reglerna inte tillåtet att citera om det inte är motiverat. På andra ställen jag skriver tillämpas det hårt.
Så ditt svar om att kolla på en period längre än ett år var ett svar på att fransoserna ska ägna sig åt livsmedel och inte tekniska grunkor? Jag måste erkänna att jag inte hänger med.


Edit. Men det kvittar.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Kärnkraften i Frankrike har inte sämre tillgänglighet än någon annan, om man tittar på det över en längre tid. I år not so much.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kärnkraften i Frankrike har inte sämre tillgänglighet än någon annan, om man tittar på det över en längre tid. I år not so much.
Ok. (y)

Nu fattar jag äntligen, och ber alla inblandade om ursäkt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Soligare i Frankrike men solceller fungerar fortfarande väldigt dåligt på vintern halvåret även där.
Fast det är på sommaren de har problem med att kyla kärnkraftverken. Problemen de har nu är ju följdfel av sommarens problem.
 
M mnils skrev:
Har du någonsin ägt en fransk bil eller någon annan mekanisk grunka som varit fransktillverkad så har du svaret där på varför deras kärnkraft fungerar så uselt. Det är ett folk som borde hålla sig till att baka croissanter, steka grodor och göra vin!
Största anledningen att jag kört franskt ett antal år är att skratta gott åt sådan här inlägg ;) Ni franskbilshatare finns på alla forum och är så gulliga.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är det därför Frankrike (som nästan bara har kärnkraft) har högst elpriser i Europa?
De håller på att sätta upp solceller på varenda större parkering i hela landet för att lösa problemet med kärnkraftverk som inte tål värme.
Frankrike har haft lite otur med sina kärnkraftverk i år dels pga stor torka vilket skapade vattenbrist i flera floder som kyler kärnkraftverk dessutom upptäckte dom en rostskada på kylledningar vilket kunde vara fallet på flera liknande verk vilket gjorde att dom stoppades för underhåll. Detta efter att dom gått i typ 30år !!! Och gett billig Co2 fri el till både Frankrike och Tyskland!
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt!!!
Så varför vurmar så många för att lägga ner all annan elproduktion och satsa enbart på den "billiga" och "driftsäkra" kärnkraften?
Vi behöver oh kommer alltid att behöva en bred mix.
Problemet med sporadisk elproduktion är att någon annan aktör måste stå bered att rycka in när det tex inte blåser, vem vill ha den otacksamma uppgiften?
Då måste dessa aktörer betala för denna tjänsten eller själva bekosta någon form av backup.
Tyskarna planerade för gaskraftverk för detta men det gick ju inte så bra
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det är på sommaren de har problem med att kyla kärnkraftverken. Problemen de har nu är ju följdfel av sommarens problem.
Jag trodde det till stor del var (på grund av corona) senarelagt underhåll som ställt till det?
 
S spider22 skrev:
Problemet med sporadisk elproduktion är att någon annan aktör måste stå bered att rycka in när det tex inte blåser, vem vill ha den otacksamma uppgiften?
Då måste dessa aktörer betala för denna tjänsten eller själva bekosta någon form av backup.
Tyskarna planerade för gaskraftverk för detta men det gick ju inte så bra
nej det är utmanande att alltid ha en 100%-ig tillgång till el, och vem ska betala för att det uppnås?

vem betalar för att den franska kärnkraften står stilla för att de har korrosionsproblem i anläggningarna? givetvis finns det inte några dedicerade reservaggregat som klarar att fullt ut kompensera en stillastående reaktor, än mindre ett dussin reaktorer

Frankrike importerar nu el kraftfullt från Tyskland, Storbritannien och Belgien – och drar igång ett nedlagt kolkraftverk...

som vanligt löses en stor del av effektunderskotten med import från grannländerna, med ökade elpriser som drabbar hela kollektivet men som ingen tar notan för – medan "den där slumpkraften den måste väl ändå stå för sina egna kostnader"...

jag hör aldrig någon som kräver Vattenfall och Uniper på några miljarder i kompensation för ökade de elpriserna när deras reaktorer står stilla

ingen kraftkälla är 100 procent tillförlitlig – alla har de sina tillkortakommanden
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Så inget exempel då. Ok. :cool:
Löjligt!
Tror du på riktigt att jag skulle sitta "veckor" att gå igenom ett större företags bokslut bara för att konkret "bevisa" något för dig?

Nja, värderar min tid lite högre än så.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Är det detta Biltema du menar? För jag ser inte några nollresultat redovisade där.

[länk]
Nu beter dig du mer korkad än vad du är tror jag, jag skrev företaget råkar heta för EX Biltema.
Företaget kunde lika väl heta Ohlssons,, Janssons eller BK brallan då mitt exempel var ett fiktivt företag.

Men min fråga om dom gjort vinst eller inte i mitt exempel var poängen, men det undvek du att svara på.
 
S JockeEinarson skrev:
Som svar på din fråga om logik så bara måste jag ju fråga om du tror att snittpriset för el de nästkommande fyra åren kommer att bli högre eller lägre än 70-75 öre/kWh? Att det har lönat sig under 2022 kan vi väl vara ganska överens om. Faktum är att priset de närmaste 4 åren skulle kunna vara lite under 70-75 öre/kWh de nästkommande 4 åren och du skulle ändå ha vunnit på ditt bundna elpris på fem år. Men hur tror du Jawen att elpriserna utvecklas de närmsta fyra åren?
Hade du frågat mig denna fråga innan detta elkaos bröt ut, så hade jag svarat "kör på rörligt".
Var själv med i Kundkraft många år, mest för att inte "känna mig lurad"...även om jag inte fick bästa pris, så fick jag i alla fall inte det dyraste heller. ( så gick min tanke)

Nu när all denna soppa har visat vilket gigantiskt elkaos vi plötsligt hamnat i, så vet jag inte någonting med säkerhet, då mitt lands regeringar inte längre är att lita på över huvud taget.

Girigsverige har slagit igenom fullt ut, så väldigt många kommer fara illa närmaste åren.

Jag tror i ock med att typ hela Europa har dessa el-kaos så kommer stora pengar läggas på att "lösa problemen" ( även om det inte löser allt).
Men tror vi får 2-3 tuffa år (förutom dagar då det blåser) & låsa på 70-75 öre känns mer än överkomligt i nuläget., så det hade jag hoppat på!
 
D djac skrev:
Jag håller med, sen tror jag inte solceller är en silverkula men det är å andra sidan inget annat heller, att vi dock borde, för länge sedan, göra energieffektivitet obligatoriskt vid nybyggen och renoveringar står helt klart för mig. Det vore enkelt att ta fram normer som innefattar att man bygger så att man sätta paneler och därmed avlasta elproduktionen, det finns redan normer för passiv avlastning, idag känns det självklart att justera detta.
Det måste självklart vara upp till fastighetsägaren om det ska vara solceller på fastigheten, generella obligatorium är inte av godo utan driver bara upp byggkostnaderna.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Är det dags att klippa kablarna till utlandet nu?
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.