V Viktorjansson skrev:
Tror att det är ca 800kvm vägg,
Det är jag som har murat varenda sten och gjort allt utom taket där vi behövde ha hjälp. det tog ett år att bygga för mig, under den tiden jobbade jag halvtid på mitt vanliga jobb.
WOW!

Hade du byggt hus förut?

//
 
J jonte0 skrev:
WOW!

Hade du byggt hus förut?

//
Nej jag hade inte byggt hus innan, vi har hållt på och renovera lägenheter innan detta bara.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
V Viktorjansson skrev:
Tak
Det hade varit kul med en detaljbild på takstolarnas infästning. Hur är den gjord? Kantbalk av betong med ingjutna pinnbultar, eller?
 
Puts lagd själv också - hur svårt / jobbigt var det?

//
 
H hhallen skrev:
Det hade varit kul med en detaljbild på takstolarnas infästning. Hur är den gjord? Kantbalk av betong med ingjutna pinnbultar, eller?
Ja takstolarna vilar på en träregel som är bultad fast i betong kransen, har ingen bra bild på det men man ser lite på denna
 
  • Byggarbetsplats med nygjuten betong och formar, utsikt över grön yta och byggnader, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Puts lagd själv också - hur svårt / jobbigt var det?

//
Själva putsandet var inte så jobbigt men mycket runtomkring tig tid som att isolera runt alla fönster innan putsning och flytta ställning och bära puts. det gick cirka 50 säckar puts för 2 lager. hade helst lagt på ett lager till för att få det perfekt, kanske till våren…
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Spännande projekt! Kul att se att du gjort det mesta själv. Ser superfint ut. Vi kommer om allt flyter på mura själva med snäppet smalare block under nästa år. Vi har Xellas 40cm breda. Är det något som var knepigt med murningen, eller har du något tips för att underlätta arbetet?
 
P peterj66 skrev:
Spännande projekt! Kul att se att du gjort det mesta själv. Ser superfint ut. Vi kommer om allt flyter på mura själva med snäppet smalare block under nästa år. Vi har Xellas 40cm breda. Är det något som var knepigt med murningen, eller har du något tips för att underlätta arbetet?
Hej, vad kul att ni ska börja bygga. allt med ytong har varit väldigt smidigt och hde jag byggt fler hus hade dom blivit i ytong också. det jag tyckte var jobbigt var ytongs egna limsläde som jag testade 1 dag och gick sen över till en tandad spackelspade. funkade mycket bättre för mig.
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skillde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
 
P peterj66 skrev:
Spännande projekt! Kul att se att du gjort det mesta själv. Ser superfint ut. Vi kommer om allt flyter på mura själva med snäppet smalare block under nästa år. Vi har Xellas 40cm breda. Är det något som var knepigt med murningen, eller har du något tips för att underlätta arbetet?
Hej, vad kul att ni ska börja bygga. allt med ytong har varit väldigt smidigt och hde jag byggt fler hus hade dom blivit i ytong också. det jag tyckte var jobbigt var ytongs egna limsläde som jag testade 1 dag och gick sen över till en tandad spackelspade. funkade mycket bättre för mig.
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skillde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
 
P peterj66 skrev:
Spännande projekt! Kul att se att du gjort det mesta själv. Ser superfint ut. Vi kommer om allt flyter på mura själva med snäppet smalare block under nästa år. Vi har Xellas 40cm breda. Är det något som var knepigt med murningen, eller har du något tips för att underlätta arbetet?
Hej, vad kul att ni ska börja bygga. allt med ytong har varit väldigt smidigt och hde jag byggt fler hus hade dom blivit i ytong också. det jag tyckte var jobbigt var ytongs egna limsläde som jag testade 1 dag och gick sen över till en tandad spackelspade. funkade mycket bättre för mig.
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skilde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
 
P peterj66 skrev:
Spännande projekt! Kul att se att du gjort det mesta själv. Ser superfint ut. Vi kommer om allt flyter på mura själva med snäppet smalare block under nästa år. Vi har Xellas 40cm breda. Är det något som var knepigt med murningen, eller har du något tips för att underlätta arbetet?
P peterj66 skrev:
Spännande projekt! Kul att se att du gjort det mesta själv. Ser superfint ut. Vi kommer om allt flyter på mura själva med snäppet smalare block under nästa år. Vi har Xellas 40cm breda. Är det något som var knepigt med murningen, eller har du något tips för att underlätta arbetet?
Hej, vad kul att ni ska börja bygga. allt med ytong har varit väldigt smidigt och hde jag byggt fler hus hade dom blivit i ytong också. det jag tyckte var jobbigt var ytongs egna limsläde som jag testade 1 dag och gick sen över till en tandad spackelspade. funkade mycket bättre för mig.
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skilde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
 
Insida
 
  • Ej färdigställt rum under konstruktion med isoleringsmaterial, spackel och fönster med utsikt mot byggmaterial utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår, tomrum med stege, spackel på väggar och tak, ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt rum under renovering. Stort fönster. Plastskydd, hund, fruktskål. Byggmaterial ute. Obeboeligt men ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök under renovering med svarta skåp och stor fönstervägg, ej färdigställt tak, utan golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre renovering, oavslutat kök och vardagsrum, byggmaterial, belysning, modern design, stegar, inga möbler, gipsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående köksrenoveringsprojekt med ommålade tak, infälld belysning och en svart köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum under konstruktion, minimalistisk stil, osynliga rörsystem, betongestetik, hängande toalett, handfat, duschområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats, omonterade möbler, hund på golvet, man under trapp, stor fönstervy, rörigt, ljus interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
Mycket uppfriskande att se ett propert hus med rejäl stomme/skelett. Inte som legohusen här...

Hur tjocka är själva pelarna som gjutits?

Är det vanligt i Ungern att man använder sig av ihåliga block och gjuter mellanrummet? Har annars oftare sett att pelarna gjuts först för att sedan mura väggarna mellan. Blir kanske sämre isoleringing iofs
 
L leecher skrev:
Mycket uppfriskande att se ett propert hus med rejäl stomme/skelett. Inte som legohusen här...

Hur tjocka är själva pelarna som gjutits?

Är det vanligt i Ungern att man använder sig av ihåliga block och gjuter mellanrummet? Har annars oftare sett att pelarna gjuts först för att sedan mura väggarna mellan. Blir kanske sämre isoleringing iofs
Hej,
Betongpelarna är 30X30 cm. Jag har sett man gör lite olika. det absolut vanligaste i ungern är att man sätter hålblock till betongpelarna och sedan tegel till väggarna. utanpå det sätter man 10cm eps isolering på hela fasaden då blir isoleringen likvärdig vår.
 
V Viktorjansson skrev:
Hej,
Betongpelarna är 30X30 cm. Jag har sett man gör lite olika. det absolut vanligaste i ungern är att man sätter hålblock till betongpelarna och sedan tegel till väggarna. utanpå det sätter man 10cm eps isolering på hela fasaden då blir isoleringen likvärdig vår.
Och kul att man vågar använda frigolit, här på Byggahus verkar det betraktas som en oerhörd risk. Ok för att du bygger i betong, men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.