Hej! Jag tänkte stänga av varmvatten och bara duscha på gymet i vinter pga elpriset. Vad är risken för att expansionskärlet på vinden fryser sönder om tanken är 10 grader? Expansionskärlet är isolerat samt alla rör från expansionskärlet ner till tanken också.
Tacksam för era tankar runt detta.
 
Så länge det inte är minusgrader i omgivningen runt exp-kärlet och stigareröret så kan det frysa.

Köp en billig utetemperatur mätare med trådlös givare och häng givare på exp-kärlet så får du larm i god tid innan det fryser.
 
Expansionskärlet har ingen koppling till tappvarmvattnet.

Expansionskärlet sitter på radiatorkretsen/värmesystemet.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Expansionskärlet har ingen koppling till tappvarmvattnet.

Expansionskärlet sitter på radiatorkretsen/värmesystemet.
Demmpa Demmpa skrev:
Expansionskärlet har ingen koppling till tappvarmvattnet.

Expansionskärlet sitter på radiatorkretsen/värmesystemet.
så om jag cirkulerar radiatorerna borde inte expansionskärlet frysa?
 
V Vanhedern skrev:
så om jag cirkulerar radiatorerna borde inte expansionskärlet frysa?
Demmpa Demmpa skrev:
Expansionskärlet har ingen koppling till tappvarmvattnet.

Expansionskärlet sitter på radiatorkretsen/värmesystemet.
Jag har bara cirkulerat kallvatten i radiatorerna senaste åren och värmt upp huset med luftvärmepump. Har ju dock haft igång elpatronen för att kunna ha tappvatten och det är nu det jag vill stänga av för att spara ström.
 
L Leif i Skåne skrev:
Så länge det inte är minusgrader i omgivningen runt exp-kärlet och stigareröret så kan det frysa.

Köp en billig utetemperatur mätare med trådlös givare och häng givare på exp-kärlet så får du larm i god tid innan det fryser.
sätta givaren innanför isoleringen då eller ? Skulle kanske vara en idé.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det ställer allt i en annan dager.

Ja, det är risk att expansionskärlet fryser.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ställer allt i en annan dager.

Ja, det är risk att expansionskärlet fryser.
hur varmt måste jag ställa elpatronen för att säkerställa att det inte fryser ?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ställer allt i en annan dager. Ja, det är risk att expansionskärlet fryser.
Borde väl vara samma risk som tidigare vintrar med kalla element?

Och till TS, behöver du inte varmvatten för att exempelvis tvätta händerna och diska?
 
V Vanhedern skrev:
Jag har bara cirkulerat kallvatten i radiatorerna senaste åren och värmt upp huset med luftvärmepump. Har ju dock haft igång elpatronen för att kunna ha tappvatten och det är nu det jag vill stänga av för att spara ström.
Då kanske det hur som helst är läge att byta till ett slutet expansionskärl istället? Eller har du en vedpanna som du bara inte använder i nuläget?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Borde väl vara samma risk som tidigare vintrar med kalla element?
Även om radiatorkretsen snurrar på med bara kallvatten så sitter väl expansionskärlet på den varma delen av värmeslingan? Fast det är kanske bara ett antagande från min sida. TS har ju inte sagt så mycket om hur hela systemet ser ut.
 
M Mikael 81 skrev:
Även om radiatorkretsen snurrar på med bara kallvatten så sitter väl expansionskärlet på den varma delen av värmeslingan? Fast det är kanske bara ett antagande från min sida. TS har ju inte sagt så mycket om hur hela systemet ser ut.
vedpanna med 3 acktankar. Eldar ej har bara igång elpatron för tappvatten normalt sett. (Fläkten till vedpannan trasig)
 
M Mikael 81 skrev:
Då kanske det hur som helst är läge att byta till ett slutet expansionskärl istället? Eller har du en vedpanna som du bara inte använder i nuläget?
Precis så är det. Vedpanna som ej används. Elpatron för tappvatten. Ska nog kasta ut allt och byta system nästa år.
 
Låter som det är bättre att ha på värmen och betalavärmeförlusterna än konsekvensen av ett sönderfryst expansionskärl.
 
Är det helt otänkbartbart att elda? När du är hemma och låta lvp gå på nätterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.