Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.

Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
 
  • Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.

Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
Samma här, den regeln borde ruckas på i det här läget…
 
S
kisumisu kisumisu skrev:
Vad skulle hindra?

Har en bekant som förlorade kabeltv och internet förra året. Ingick förut i hyran, men från årsskiftet skulle alla göra individuella avtal och val. Nu betalar en ockerhyra och får betala för tv och internet separat som vi husägare. Fick dessutom en hyreshöjning i år, man kan ju tycka dem borde fått en sänkning av hyran när värden slipper betala för tv och internet avtal :thinking:

Vad som skulle hindra? Du kan ju inte jämföra det med kabelTV.

Hur ska man veta vilken lägenhet som förbrukar vad när värmesystemen brukar vara sektionerade trapphusvis.
 
S
B b8q skrev:
Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.

Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
Är det verkligen någon alls som bryr sig om den regeln?? :O
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 12 till
  • Laddar…
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
"There is no such thing as a free lunch" är en annan som ligger nära till hands.
Jag facineras av hur kollektivism ens kan vara tillåtet. Det enda styrmedel folk faktiskt begriper är pengar och det är helt rimligt att man betalar för det man förbrukar.
 
  • Gilla
claym och 6 till
  • Laddar…
Det kan fortfarande bli värre.
Tänk om ni alla hade bott i Norrland, samma höga elpriser (senaste tiden), betydligt kallare och 0 kr i elstöd.
 
  • Gilla
  • Ledsen
claym och 13 till
  • Laddar…
harry73
G Gabbe1 skrev:
Det kan fortfarande bli värre.
Tänk om ni alla hade bott i Norrland, samma höga elpriser (senaste tiden), betydligt kallare och 0 kr i elstöd.
Vad är egentligen anledningen att norr nu har så höga elpriser? Just nu är det såklart minskad produktion pga isläggning, men är det hela anledningen? Finns det kanske mer export från norr direkt till Finland? Finland har haft hiskelig höga elpriser senaste tiden.
Från kommande fredag kommer Oskarshamn 3 stängas ner för underhåll. Det borde betyda ett stort elunderskott i SE3 och SE4. Det skulle förvåna mig att Norr då har samma priser som vi i söder. Det kan nog bli så att dagens priser är de låga priser som vi kommer att längta efter hela vintern.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Utformningen av elprisstödet är ju så förbannat dum att klockorna stannar. Att svenska kraftnät som borde vara de främsta experterna inte fattar att man kan utgå från historiska modeller och förbrukning för att utforma stödet i en situation som västvärlden inte upplevt i modern tid är helt makalöst och borde vara underlag för en genomlysning av den verksamheten.

Enklast och rimligast hade varit att staten och medborgarna delade på prisökningarna oavsett var man bor. Hade staten inte schabblat bort så många år av svensk energipolitik hade jag kunnat argumentera för att de inte skulle bära lika stor del av kakan.

Man borde också direkt ta bort subventionen till datahallarna och stoppa in i potten. Det är inte stora pengar i sammanhanget men det är en viktig signal.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är egentligen anledningen att norr nu har så höga elpriser? Just nu är det såklart minskad produktion pga isläggning, men är det hela anledningen? Finns det kanske mer export från norr direkt till Finland? Finland har haft hiskelig höga elpriser senaste tiden.
Från kommande fredag kommer Oskarshamn 3 stängas ner för underhåll. Det borde betyda ett stort elunderskott i SE3 och SE4. Det skulle förvåna mig att Norr då har samma priser som vi i söder. Det kan nog bli så att dagens priser är de låga priser som vi kommer att längta efter hela vintern.
Jo kollar man just nu så ser man att Sverige måste importera cirkus 1000MW och att norsk el går in i SE1 och SE2. Sannolikt därför och det blir mycket intressant när det försvinner 1400MW till när O3 går ner.
Riktiga knäppskallar är vi att lägga ner kärnkraft!
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
  • Karta över Norden visar elektricitetsexport och -import mellan länder med pilmarkeringar och megawatt-siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joakimbrodd och 9 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo kollar man just nu så ser man att Sverige måste importera cirkus 1000MW och att norsk el går in i SE1 och SE2. Sannolikt därför och det blir mycket intressant när det försvinner 1400MW till när O3 går ner.
Riktiga knäppskallar är vi att lägga ner kärnkraft!
[länk]
Nej! Vi har elöverskott! Vi exporterar! Hela tiden! Det där är bara propaganda! Mer havsbaserad vindkraft! Nu! ;):rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jorn och 12 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nej! Vi har elöverskott! Vi exporterar! Hela tiden! Det där är bara propaganda! Mer havsbaserad vindkraft! Nu! ;):rofl:
Jo nu måste man väl vara "stendum" för att gå på det? :crysmile:
 
  • Energiproduktionsdiagram och kraftfördelningscirkeldiagram, stämpel med tidsangivelse, datan från Statnett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
joakimbrodd och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
För att sätta det i ett sammanhang, varje kWh spottar ur sig lika mycket CO2 som som att köra en sportbil som går på bensin med 500hk i stadskörning i en kilometer.

Känns väl gött.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.