Hej duktiga vänner,

Vi nyligen fick parkettgolv lagd av en hantverkare.

På ett stääle ungerfär i mitten av köket sviktar golvet.

När jag visade det till snickaren då säger han att han ska spruta in silikon mha 3-4 hål runt där det sviktar.

Jag vet inte om det ska funka eller göra golver ojämnt överallt.

Kan ni snälla ge lite råd vad är det bästa alternativet här.

Stort tack på förhand!
/Rakesh
 
Det är ju det alternativet eller riva upp hela golvet och plana ut underlaget. Jag hade låtit hantverkaren göra sitt förslag och blir det inte bra så får man lägga om golvet.
 
  • Gilla
densomkanvet och 1 till
  • Laddar…
Hej Dahl,

Stort tack för svaret.

Så ska det vara silikon eller någon annan massa som man ska fylla i?

Kan man inte såga ut golvet under täcksidan under skåpet och lägga om golvet?

Ha en fin dag!

hälsningar,
Rakesh
 
erker erker skrev:
Hej Dahl,

Stort tack för svaret.

Så ska det vara silikon eller någon annan massa som man ska fylla i?

Kan man inte såga ut golvet under täcksidan under skåpet och lägga om golvet?

Ha en fin dag!

hälsningar,
Rakesh
Kan inte svara på om silikon är det bästa. Borde finnas annat för just detta ändamål men osäker.
Om det är lätt att lyfta upp golvet igen så kan man alltid ta bort och lägga tillbaka, men oftast inte helt enkelt eftersom du måste börja vid en hörna. Även om man tar bort golvet så är det samma procedur, dvs plana ut golvet med spackel/Lumpapp eller liknande.

Men, sviktar golvet neråt eller uppåt? Om det är uppåt så ligger golvet för tajt, är det neråt så är underlaget ej plant.
 
hej Dahl,

Jätte tacksam att du svarar. Har varit jätte stressad av detta. Nu ångrar vi ibland varför tänkte vi att få golvet bytt.

Så, det kan vara en speciall massa. Jag kan kolla runt lite på byggvaruhus.

Det sviktar nedåt så som du säger är underlaget inte plant.

På ett eller två andra ställe (långtifrån där det sviktar) det knarrar. Vad är anledningen bakom detta?
Det är 13 mm parkett på Tuplex.

Ha en superfin kväll!

vänliga hälsningar,
Rakesh
 
erker erker skrev:
hej Dahl,

Jätte tacksam att du svarar. Har varit jätte stressad av detta. Nu ångrar vi ibland varför tänkte vi att få golvet bytt.

Så, det kan vara en speciall massa. Jag kan kolla runt lite på byggvaruhus.

Det sviktar nedåt så som du säger är underlaget inte plant.

På ett eller två andra ställe (långtifrån där det sviktar) det knarrar. Vad är anledningen bakom detta?
Det är 13 mm parkett på Tuplex.

Ha en superfin kväll!

vänliga hälsningar,
Rakesh
Att det knarrar kan bero på att golvet ligger emot någonstans vid väggen. Men sedan så är golvet levande material och rör sig beroende på temperatur och fuktighet. Troligtvis har ni nu under vintern låg fuktighet inomhus och då kan golvet låta lite, speciellt om det är nytt. Tror nog att det försvinner inom kort.
Utan att veta hur mycket golvet sviktar så tycker jag inte du ska vara orolig, allt går att fixa. Enklast är givetvis det hantverkaren föreslagit men det är heller inte ett jättejobb att ta upp golvet igen, även om man helst vill undvika detta.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
I läggningsanvisningarna för golvet (finns på deras hemsida) står hur stor variation i jämnhet det får vara på underlaget som golvet läggs på. Det ska snickaren kontrollera innan golvet läggs och åtgärda vid behov. Som @DahlEricsson1000 skriver så kan man få ledning utifrån vilket håll golvet sviktar. Borra hål i golvet låter väldigt märkligt, de hålen kommer ju synas. Skulle råda dig att kontakta Kährs om deras åsikt i den frågan. Deras kundsupport är bra.

Om golvet ligger emot redan nu när luftfuktigheten är ganska låg så kommer problemen förvärras i sommar när fuktigheten ökar och golvet sväller.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Hej,

Stort tack!
Ja, där det låter är faktiskt jättenära till en vägg.

Det känns som att det sviktar kanske 3-4 mm på en diameter runt 50-60 cm.

Ja, att ta upp golvet ska inte vara så mycket jobb.

Grejen är att vi nyligen la ett nytt kök med sten och allt.

Så, kanske han kan såga runt till benen under skåpet och få tag på en bräda att börja med lyftningen.
Andra utmanningen kan vara att det finns golvvärmeslingor precis under Tuplex. Så om de inte gör det försiktigt kan slingorna bli skadat.
Finns det sänksåg med djupet mindre än 13 mm?

Ha en fin kväll och jag väntar på dina svar :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
I läggningsanvisningarna för golvet (finns på deras hemsida) står hur stor variation i jämnhet det får vara på underlaget som golvet läggs på. Det ska snickaren kontrollera innan golvet läggs och åtgärda vid behov. Som @DahlEricsson1000 skriver så kan man få ledning utifrån vilket håll golvet sviktar. Borra hål i golvet låter väldigt märkligt, de hålen kommer ju synas. Skulle råda dig att kontakta Kährs om deras åsikt i den frågan. Deras kundsupport är bra.

Om golvet ligger emot redan nu när luftfuktigheten är ganska låg så kommer problemen förvärras i sommar när fuktigheten ökar och golvet sväller.
Hej,

Stort tack för svaret. Så han kanske bara chansar med den lösningen med silikon.
Ska kolla med Kährs men som jag vet de ska säga att de inte recommenderar det.

Vad är alternativet då? Att ta upp golvet och göra underlaget plant. Finns det verktyg att såga ut brädan bara så mycket så att det kan lyftas utan att skada golvvärmeslingor under?

hälsningar!
 
Har ni ställt ett kök ovanpå golvet? Det kan var en anledning till att det knarrar isåfall då man inte bör lägga golv så det inte kan röra sig fritt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Har ni ställt ett kök ovanpå golvet? Det kan var en anledning till att det knarrar isåfall då man inte bör lägga golv så det inte kan röra sig fritt.
Hej,

Ja, köket är ovanpå golvet. Men där det knarrar är lite längre från köket.
I ung. mitten av köket sviktar det.

hälsningar!
 
Grillen Grillen skrev:
Har ni ställt ett kök ovanpå golvet? Det kan var en anledning till att det knarrar isåfall då man inte bör lägga golv så det inte kan röra sig fritt.
hej, vad är lösningen nu när köket är lagt?

Stort tack!
 
Ni får såga upp en springa bakom sockeln så golvet kan röra på sig.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ni får såga upp en springa bakom sockeln så golvet kan röra på sig.
Stort tack! Med denna lösningen kan man också komma åt där det sviktar.

Det enda utmaningen är att såga där under skåpen utan att skada värmeslingor som ligger under.

Finns det något speciellt såg som kan fixa det? Brädor är 13 mm så såg med djupet mindre än det kan funka.


Och för att göra underlaget plant bara i runt 40 cm x 50 cm, vad kan man använda? Blir det flytspackel lokalt under cellplasten? eller finns det något bättre?

Önskar er en jättefin dag!
 
Sänksåg är väl förstahandsvalet om det går att få plats, men man bör nog lämna någon mm som man tar för hand.

För att rätta till svikten tror jag ni behöver plocka upp golvet om det ska bli bra. Men börja med en springa och se hur golvet reagerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.