Blev viss skillnad med enkla åtgärder! Sänkt rumstemp till 18c, eldar i kamin varje kväll, korta duschar och fjärrbrytare till allt som går.Svårast är väl att man har småbarn som spiller, kladdar och spyr i tid och otid

Nov 2021: 2322 kWh
Nov 2022: 1151 kWh
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Trenden med lägre förbrukning fortsätter efter byte av vp, men också ökad medvetenhet som lett till att elektrisk golvvärme på bad avstängt (väntar på röris för att utöka radiatorkretsen på öv), värmen sänkt till 20 grader, belysning bytt till LED på flera ställen och utebelysning går inte så länge heller. -30% i november
Stapeldiagram visar elförbrukning i kWh över månader, med årsspecifik data för november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Roade mig med att jämföra gårdagens elförbrukning med samma datum förra året.
6 december 2021 var det -19 grader ute, igår var -9,1. Ungefär samma temperatur inomhus, 20-21 grader.
Daglig elförbrukning jämförs; minskning från 128,87 kWh till 53,9 kWh (2021 till 2022).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag vill säga med det här inlägget? Ingenting, annat än att jag hoppas på en mild vinter.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
4258:- för 1336kwh. För jävligt men kommer garanterat bli värre!
 
P Pappa1986 skrev:
4258:- för 1336kwh. För jävligt men kommer garanterat bli värre!
Oh fy!
Vi lyckades med 3091kr på 1700 kwh med timavtal.
Men du kanske bor lite mer söderut än elprisområdet som sthlm har.
Du har dessvärre rätt om att det blir värre, vi spräcker föregående räkning (3k) innan lucia vad jag se!

Vi lyckades som jämförelse minska förbrukning med 38% under november mot förra året, men förra året hade vi noll medvetenhet…! Nästan så man kastade in stegräknaren i torktumlaren och slog igång för några extra steg ;)
 
R Robin Lindberg skrev:
Oh fy!
Vi lyckades med 3091kr på 1700 kwh med timavtal.
Men du kanske bor lite mer söderut än elprisområdet som sthlm har.
Du har dessvärre rätt om att det blir värre, vi spräcker föregående räkning (3k) innan lucia vad jag se!

Vi lyckades som jämförelse minska förbrukning med 38% under november mot förra året, men förra året hade vi noll medvetenhet…! Nästan så man kastade in stegräknaren i torktumlaren och slog igång för några extra steg ;)
Elområde 4 här och enbart en LLVP som "värmer". Torktumlaren har vi inte använt mer än någon enstaka gång på under 3 mån.
Dessvärre kör vi företaget hemifrån så där ligger ca 400kwh ungefär
 
November 2021: 1302 kWh
November 2022: 914 kWh
-30%
 
Eriksgatan
R Redgeneral skrev:
Vad har ni för bolag? Har Göteborg Energi, kan bara se mitt timpris då fakturan dimper ner. Alternativt se timme för timme i tabellform, men hade gärna sett aktuellt månadstimpris så att säga.
Har du Göteborg Energi som nätägare också? I så fall kan du i deras app se timpriser både historiskt och framåt och i samma diagram som den energi du förbrukar. Från per timme upp till per år och 10 år tillbaka i tiden. Bra presenterat i den appen.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Har du Göteborg Energi som nätägare också? I så fall kan du i deras app se timpriser både historiskt och framåt och i samma diagram som den energi du förbrukar. Från per timme upp till per år och 10 år tillbaka i tiden. Bra presenterat i den appen.
Nej bara som leverantör. Men kan också se mycket statistik, hade velat se aktuellt snitt-timpris. Timme för timme blir tidskrävande om man ska räkna ihop vad man ligger på för timpris
 
Eriksgatan
Göteborg. Körde ingen värme alls under november 2022. November 2021 gick LLVP en del.
November 2022: 652 kWh varav elbilsladdning är 131 kWh
November 2021: 1323 kWh varav elbilsladdning ej gått att få fram.
Men inget särskilt skiljer sig åt mellan åren, så om elbilsladdningen 2021 var samma så -51 %.
 
9 kronor sålde vi solel för i november :crysmile:
Resten av siffrorna får komma senare.
 
  • Gilla
  • Haha
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Vad mycket kwh ni använder!

jag gjorde av med 480 kwh och fakturan på 2100
 
H Hammarspik skrev:
Vad mycket kwh ni använder!

jag gjorde av med 480 kwh och fakturan på 2100
Kan du berätta för oss andra vad dina 480 KWh under november används till så kan vi bedöma om det är mycket eller liten förbrukning.
 
  • Gilla
Rzor
  • Laddar…
Fick elräkningen för november idag och även om vi minskade elförbrukningen till hälften, jämfört med november förra året så blev summan att betala bara en femhundring mindre. Från 3.866 kr till 3.377 kr. Från 124,33 öre/kWh till 249,18 öre/kWh.

Jag hoppas verkligen på en mild vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.