M MagicFingers skrev:
man kan väl spara en del värme i SALT vill jag minnas, ....
Inte i salt som bara salt men i saltlösning.
 
M MagicFingers skrev:
man kan väl spara en del värme i SALT vill jag minnas, ....
Jodå även salt går att smälta men då räcker inte grillen till. Vanligt koksalt smälter vid 801 grader...
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
Spela in ett NATO-uttalande av ÖB och låt det gå på repeat.
Sälj veden och köp en AC för pengarna.
 
A Avatar86 skrev:
Värma marksten på grillen.
Här ska ni få höra! (Pt.1) (2:a testet)

1. Jag tände på två späntade vedklabbar i kolgrillen.
2. La på en marksten (30x30x4 betong) på gallret. Den låg å värmde där i ca 30 min.
3. Tog av stenen, och la i en IKEA kasse. Nu var den ca 95 grader. La allt i en tät plastpåse.
4. La stenpaketet i soffan under några filtar. Där höll den 70 grader under och sköna 60 grader uppe på - öven 1,5 timmar efter jag tog av den från grillen.
5. Efter 4 timmar var den fortfarande varm ca 50 grader. Efter 7 timmar är den ljumna 34 grader. Men det bästa av allt…
6. Kostnad: 0 kr

I win! <3 :D - Fan va det e skoj å hitta Life Hacks som funkar!
(Luktar bara lite rök - Inte mer än en kamin. Kan täta påsen bättre).

Hur kan man förfina denna metod?

Är det bättre värmehållning i vatten? Om man ska ta lägga i metalltermosar istället (skruva av locket först). Testade en matlåda med varmvatten, höll inte så länge men var inte 20 kg tung heller.
Borde nog funka bättre om du tar en påse från Kjell&Company i stället.
 
  • Haha
Avatar86
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jodå även salt går att smälta men då räcker inte grillen till. Vanligt koksalt smälter vid 801 grader...
Nu var det ju inte tal om att kunna smälta salt utan frågan om att kunna lagra lite värme i salt. Det lär ju gå åt mer energi att smälta saltet än du har igen i besparingar
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Peter Rietz Peter Rietz skrev:
Nu var det ju inte tal om att kunna smälta salt utan frågan om att kunna lagra lite värme i salt. Det lär ju gå åt mer energi att smälta saltet än du har igen i besparingar
Nja, det är just fasövergången man vill åt. Den lagrar väldigt mycket mer energi än saltet utan fasövergång.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Kamin är dyrt!

1. kaminen självt 20.000.
2. Rör, koppling, isolering, pannkitt, skorsten med tillbehör, gnistskydd, tillbehör mm.
3. Veden. Måste va torr björkved. Köpes dyrt i dessa tider.
4. Sotning.
5. installation ca 15.000 (jag har 6 m i tak).
6. Ansökan ca 4.000
7. Reparationer och underhåll över tid ca 2.000 på 10 år.
8. Vad mer? (Ev. Folk som får för sig att de måste köpa släpkärra för att frakta veden… 8000).

Man får ju räkna med 50.000-100.000 kr.

[länk]

Att hämta lite pinnar i skogen och slänga på en kolgrill (gratis från market place) och ta en av markplattorna hemma…. 0 kr!
Runt 40 - 50,000 kostade det mina föräldrar att köpa och få installerad en Contura braskamin med skorsten. Då gjorde dom inte det själva. Förvisso det verkar billigare i Finland.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det är nog en dålig idé. Gips håller inte för att stänga zombies ute.
Fakta på det?
 
  • Haha
Avatar86 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man sänker inga uppvärmningskostnader genom att värma plattor på en grill.
Jo.. Svaret på grundfrågan är. Det kan man inte. Utan kamin, panna, köksspis, kakelugn eller liknande så är det svårt.. iaf vad jag kan se.
 
K krenr09 skrev:
Man borde annars kunna göra en vanlig eldplats ute i trädgården i vilken man monterar en spiral av lämpligt rör som man sedan pumpar vatten i till en krets med element inne i huset.

Bara fantasin kan sätta gränserna:)
Haha vet inte om detta är ett seriöst svar eller inte, men vi har direktverkade el-element till attefallshuset och det är ingen rolig historia att värma upp. Vi har också pen eldplats utanför och tanken har slått mig att sätta rör i en spiral runt eldplatsen, hitta några billiga vattenburna element och sedan pumpa in vattnet :crysmile:
Men vattnet borde väl inom ganska kort bli så varmt så det börjar koka, hur löser man en sådan situation??
 
Hej! Du får ha ett öppet expansionskärl. Då gör det inte så mycket att det kokar lite. Tänk typ t-stycke på slangen och nån gammal tunna som monteras högre än element och spiral.

Det kommer funka! Sen kan vi ju diskutera verkningsgraden...:rofl: men på ett fritidshus är det ju perfekt att grilla lite korv på elden också samtidigt:cool:
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Hej! Du får ha ett öppet expansionskärl. Då gör det inte så mycket att det kokar lite. Tänk typ t-stycke på slangen och nån gammal tunna som monteras högre än element och spiral.

Det kommer funka! Sen kan vi ju diskutera verkningsgraden...:rofl: men på ett fritidshus är det ju perfekt att grilla lite korv på elden också samtidigt:cool:
Jäklar vad jag gillar den här idén!
Vi har en sådan här typ, inte exakt samma modell, vår är aningen större.
https://www.gardenstore.se/easy-living-fire-balpanna-svart-10170220

Tänkte att man kunde klä utsidan av pannan med någon form av rör, typ koppar?
Till expansionskärlet, kan man köra på något väldigt hemmagjort där också? som ett plåtfat eller dylikt? :crysmile:
 
Googla "homemade outdoor wood boiler"
Välj bilder.
Där finns hela skalan av mer eller mindre galna annordningar.
Men att ha en fristående vedpanna utomhus är helt seriöst i vissa delar av världen.
Med fri tillgång på ved och en stor gård att värma skulle jag absolut kunna tänka mig en sådan lösning.
 
  • Gilla
Jens Hallgren
  • Laddar…
Det bästa lär vara att ha "rörspiralen" av metall direkt i elden. Hade nog satsat på lite tjockare järnrör och svetsat ihop nån abrovink med ett antal rör genom elden.
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.