Vad kostar ett kök hos en kökstillverkare som är verksam inom kategorin “billiga kök”? Vi tog in offerter på de billigaste, till synes identiska köken, från fyra olika kökstillverkare och jämförde priserna för att hitta det mest prisvärda köket och den billigaste kökstillverkaren.


Du kan läsa artikeln här: Pris kök från Ikea, Epoq, HTH GDS och Kvik - en jämförelse
 
Redigerat av moderator:
M
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vad kostar ett kök hos en kökstillverkare som är verksam inom kategorin “billiga kök”? Vi tog in offerter på de billigaste, till synes identiska köken, från fyra olika kökstillverkare och jämförde priserna för att hitta det mest prisvärda köket och den billigaste kökstillverkaren.


Du kan läsa artikeln här: Pris kök från Ikea, Epoq, HTH GDS och Kvik - en jämförelse
Känns som om artikeln helt plötsligt tar slut, jag förväntade mig att få se hur mycket kök man får för dessa pengar. Är det bara skåp med luckor men utan inredning och bänkskiva man jämfört?
 
  • Gilla
  • Wow
Ulric och 7 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Känns som om artikeln helt plötsligt tar slut, jag förväntade mig att få se hur mycket kök man får för dessa pengar. Är det bara skåp med luckor men utan inredning och bänkskiva man jämfört?
håller med. Väldigt tvärt avslut på artikeln.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Citat från artikeln: "Vi bestämde oss för att ta reda på vad ett cirka 21 kvadratmeter stort kök skulle kosta att utrusta med skåpstommar, luckor, lådor, hyllplan, gångjärn, täcksidor och dylikt. Totalt handlar det om 13 skåp. Handtag eller knoppar är ej inkluderade i priserna."

Vi har valt att lägga det viktigaste först i den här artikeln. Köket vi har tagit in offert på hos kökstillverkarna är köket ni ser på bilden högst upp, samma kök med luckor som är så lika som möjligt hos de 4 kökstillverkarna.
 
  • Gilla
Ulric och 5 till
  • Laddar…
M
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Citat från artikeln: "Vi bestämde oss för att ta reda på vad ett cirka 21 kvadratmeter stort kök skulle kosta att utrusta med skåpstommar, luckor, lådor, hyllplan, gångjärn, täcksidor och dylikt. Totalt handlar det om 13 skåp. Handtag eller knoppar är ej inkluderade i priserna."

Vi har valt att lägga det viktigaste först i den här artikeln. Köket vi har tagit in offert på hos kökstillverkarna är köket ni ser på bilden högst upp, samma kök med luckor som är så lika som möjligt hos de 4 kökstillverkarna.
OK, då kar jag läst slarvigt och glömt ingressen när jag kom till slutet :)
 
Det hedrar dig att du läste till slutet. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Med tanke på allt man läst, bl.a i några trådar här på BH, om hur länge en del har fått väntat innan de fått alla delar till sina kök hade det ju varit intressant att vid sidan av priset även haft med en jämförelse av leveranstiderna från de olika tillverkarna/säljarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mac_attack och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack
Hade varit intressant att baka in en undersökning i stil med "Har du något av köken - är du nöjd med x ja/nej?" alternativt "Hur nöjd är du med märke x på en skala?".

Så att man även kan väga in kundnöjdheten (åtminstone den här på byggahus.se)

Vi valde Ikea hos oss men vi upplevde det som en riktig djungel att leta runt i, även för garderober. Så sådana här artiklar uppskattas! Men gräv gärna djupare!
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag beställde både kök och tvättstuga runt årsskiftet från Epoq och båda leveranserna var kompletta när de kom. Levererades i februari och april.
Så ibland funkar det ju med!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant sammanställning. Har precis köpt kök och valde Epoq under en av deras kampanjer. Vi har generellt varit nöjda med både kvalitet och service. Vi köpte ett relativt stort kök och alla delar kom i ett fåtal riktigt stora lådor, vilket gjorde det omöjligt att kontrollera så att allt var med. Alla delar var med, men omöjligt att kolla när man signar mottagandet. Mindre nöjd med leverantören av stenskivan, Nerostein. Men man får ju samma på Ikea.

Den stora nackdelen med Epoq är snabb tillgång på delar, om du tex har glömt något eller vill ändra. Elgiganten har inga lager och allt måste skickas hem till dig. Dessutom nära nog omöjligt att via hemsidan hitta rätt grejer.
 
Just tillgång på delar om man vill komplettera eller ändra något måste jag säga är en stor fördel med Ikea. För ett par år sen kunde de till och med skaka fram kompletterande lådfronter till den utgångna Faktum-serien, även om det tog någon vecka innan de kom hem. Men ofta går det att åka till ett varuhus och hämta bara.

Hade tidigare ett Marbodalkök och där var det en hel process att få tag på reservdelar.
 
finns det inga riktigt billiga kök i sverige idag? dom stora bygghandlarna brukar ha det i övriga europa
 
  • Gilla
Zcadz och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Just tillgång på delar om man vill komplettera eller ändra något måste jag säga är en stor fördel med Ikea. För ett par år sen kunde de till och med skaka fram kompletterande lådfronter till den utgångna Faktum-serien, även om det tog någon vecka innan de kom hem. Men ofta går det att åka till ett varuhus och hämta bara.

Hade tidigare ett Marbodalkök och där var det en hel process att få tag på reservdelar.
finns fortfarande Faktum delar i tre serier. https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/product-support/koeksluckor-till-faktum-pubc434ed61
 
Kolla utdragslådornas form! T.ex. Epoq har rektangulär insida medans Ikeas har en bred lutande plåtsarg som gör lådorna små och svåra att packa.
 
  • Gilla
Nahoj Tsivqgnujl och 2 till
  • Laddar…
Det går inte att publicera en prisjämförelse utan att visa alla offerter i sin helhet. Vad som kanske framstår som jämförbart kan skilja flera tusenlappar beroende på materialval och vad säljaren valt att lägga med i offerten.
Sen är jag kritisk till er bildtext där ni skriver svenska kökstillverkare. De flesta av dessa kök tillverkas inte i Sverige och de är inte ens svenska företag.
En annan punkt är att köket inte består av 13 skåp. Köket består av 11 skåp och en diskmaskinslucka. Högskåpet med ugn är ett skåp med två luckor.
Jag skriver inte för att vara en besserwisser men jag har sålt kök i mer än 15år (inte för något av dem i jämförelsen) och artiklar som dessa driver bara på kunder som påstår sig ha fått offert på ”exakt samma kök” till ett lägre pris hos en annan köksleverantör. När man sedan jämför offerterna rad för rad så är det ofta en mängd olikheter i vad som faktiskt ingår och vad som behöver läggas till för att få till en likvärdig offert på ett kök.
Det kan räcka med att höjden på skåpen skiljer sig eller att en säljare har följt branschregler vad gäller säkert vatten, adekvat ventilation runt kyl/frys och andra viktiga detaljer som förlänger livslängden på köket men som kostar lite mer vid inköp.
”Billigt” är ingenting jag själv strävar efter när jag ritar kök till mina kunder. Kvalitet kostar inte mer i längden!
 
  • Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.