Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En damm med en grund del når helt enkelt ordningslagens krav. Annars skulle vi inte kunna ha en enda damm utan stängsel i stadsmiljö och de finns ju talrika sådana dammar.
En damm som är 5m diameter och 2m djup lär inte ha någon grund del.....
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
En damm som är 5m diameter och 2m djup lär inte ha någon grund del.....
@Hallerudsbo berättade ovan att den hade det. Jag vet inget mer om dammen än vad som redogörs för här.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
@Hallerudsbo berättade ovan att den hade det. Jag vet inget mer om dammen än vad som redogörs för här.
och hur har du kommit fram till att en damm som på något ställe har en grund del men i övrigt är djup och saknar flack strandkant undgår kraven? Jag kan inte läsa mig till någon sådan regel iallafall.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
och hur har du kommit fram till att en damm som på något ställe har en grund del men i övrigt är djup och saknar flack strandkant undgår kraven? Jag kan inte läsa mig till någon sådan regel iallafall.
Den undgår inte kraven den uppfyller kraven som finns beskrivet i det allmänna rådet i BBR: "Exempel på utformning som minskar risken för barnolycksfall är flacka stränder". Varför du börjar prata om dammar som inte har flack strand vet jag inte. Ordningslagens formulering är ju rätt öppen och det ligger i första hand på dammens ägare att ta ställning till att kraven uppfylls. Polisen utövar tillsyn.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag får inte heller riktigt ihop hur dammen kan ha en grund del och djup del.
För att få ihop 2 m djup vid 2,5m radie blir det ju ca 40 graders lutning. Det är väl typ som en svart backe.

Sen vill jag tillägga att som relativt nybliven förälder så håller vi på att stängsla in de farliga delarna av tomten med gunnebo stängsel. För småbarn dom är jäkligt snabba när de får för sig nåt!
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Den här diskussionen visar tydligt hur snabbt man glömmer hur det är att ha små barn när de egna barnen blivit äldre.

/Krille
Absolut inte.
Min dotter är 2 år och mina grannar får gräva varggropar bäst de vill på sin fastighet. Det är uppenbarligen mitt och bara mitt ansvar att se till att min dotter är säker. Vad är det för märklig inställning att lämpa över ansvar på andra människor som inte har något med saken att göra.

Vi har en pool och givetvis har vi ett gediget skydd över den, något annat hade varit totalt vansinne med en dotter som älskar att bada i poolen. Däremot har jag öht ingen åsikt om min granne skulle ha en pool utan något skydd. Det är återigen mitt ansvar att se till så att det inte blir problem.
 
  • Gilla
  • Älska
Heij83 och 17 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Absolut inte.
Min dotter är 2 år och mina grannar får gräva varggropar bäst de vill på sin fastighet. Det är uppenbarligen mitt och bara mitt ansvar att se till att min dotter är säker. Vad är det för märklig inställning att lämpa över ansvar på andra människor som inte har något med saken att göra.

Vi har en pool och givetvis har vi ett gediget skydd över den, något annat hade varit totalt vansinne med en dotter som älskar att bada i poolen. Däremot har jag öht ingen åsikt om min granne skulle ha en pool utan något skydd. Det är återigen mitt ansvar att se till så att det inte blir problem.
Återkom om några år och berätta hur du gjort för att alltid lyckas ha full koll på dina barn även när de är hos kompisar eller på skolan. Jag var nästan lika naiv som du med vårt första "lugna" barn när hon var två år - jag är inte loka naiv nu när vårt andra "mindre lugna" barn är fyra år ;)

Samhället kan inte ta ansvar för att barn aldrig kommer till skada men att tycka att det är lämpligt pooler utan skydd och varggropar i villaområden är du nog rätt ensam om.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
MariaT75 och 6 till
  • Laddar…
H
K Klass0n skrev:
Jag får inte heller riktigt ihop hur dammen kan ha en grund del och djup del.
För att få ihop 2 m djup vid 2,5m radie blir det ju ca 40 graders lutning. Det är väl typ som en svart backe.

Sen vill jag tillägga att som relativt nybliven förälder så håller vi på att stängsla in de farliga delarna av tomten med gunnebo stängsel. För småbarn dom är jäkligt snabba när de får för sig nåt!
min damm är byggd med ett berg som sluttar nästan rakt ned.
Där är ett vatten fall och en terrass byggd ut över dammen så den sidan kommer ingen kunna komma i.
Andra sidan sluttat det upp och slutat i en grund vik.

vi har haft mängder med barn hemma hos oss.
Alla är mer intresserade av poolen och bryr sig inte om dammen.

visst dom tycker det är kul att stå på terrassen och kasta mat till min koi men de går inte ned till dammen.

men en bit innan vattnet börjar så ligger det även runda stenar så det är inte bara knalla ned till vattnet heller för folk.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Absolut inte.
Min dotter är 2 år och mina grannar får gräva varggropar bäst de vill på sin fastighet. Det är uppenbarligen mitt och bara mitt ansvar att se till att min dotter är säker. Vad är det för märklig inställning att lämpa över ansvar på andra människor som inte har något med saken att göra.

Vi har en pool och givetvis har vi ett gediget skydd över den, något annat hade varit totalt vansinne med en dotter som älskar att bada i poolen. Däremot har jag öht ingen åsikt om min granne skulle ha en pool utan något skydd. Det är återigen mitt ansvar att se till så att det inte blir problem.
Det blir så tråkigt för dig, din dotter och grannen om olyckan skulle vara framme (vilket den är ibland trots livremmar och hängslen). Därför har vi regler för vissa saker i samhället för allas säkerhet. Poolskydd är en sådan även fast man inte har egna småbarn.
Är själv uppväxt på bondgård så är nog ganska avslappnad gällande mina egna barns förehavanden och tillåter nog fler "farliga" saker än många andra. Men en pool ska ha skydd. En damm kan man kravla sig upp ur så den tycker jag inte ska inhängnas. Vi har för övrigt två dammar i parkmiljö minuters gångväg från huset utan staket.
 
  • Gilla
Simpan123 och 1 till
  • Laddar…
Snart krävs det bevakning och hjälmtvång på samtliga lekplatser.
 
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Jag undrar om du verkligen fick rätt svar då. Hur lyder logiken för att din damm inte ska omfattas av kraven i ordningslagen?

Skydd runt pooler, dammar osv regleras både i boverkets regler samt i ordningslagen. Väl sammanfattat i denna länk även det förstås kan finnas en gråzon i tolkningen av vissa begrepp.

[länk]
MathiasS MathiasS skrev:
Jag undrar om du verkligen fick rätt svar då. Hur lyder logiken för att din damm inte ska omfattas av kraven i ordningslagen?

Skydd runt pooler, dammar osv regleras både i boverkets regler samt i ordningslagen. Väl sammanfattat i denna länk även det förstås kan finnas en gråzon i tolkningen av vissa begrepp.

[länk]

Bestämmelserna i BBR till skydd mot drunkning på tomter gäller däremot vid anläggandet av nya bassänger, dammar och brunnar. Regler om skyddsanordningar för bassänger och brunnar har funnits i byggreglerna sedan mitten på 70-talet.

Beror lite på.
Bestämmelser gäller skydd av ny anläggning av dammar står det.
Men regler för pool och brunnar har funnits sen 70 tal.

min damm är inte ny.

men jag kan vada i min damm iallafall så den är innanför.
 
H Hallerudsbo skrev:
Bestämmelserna i BBR till skydd mot drunkning på tomter gäller däremot vid anläggandet av nya bassänger, dammar och brunnar. Regler om skyddsanordningar för bassänger och brunnar har funnits i byggreglerna sedan mitten på 70-talet.

Beror lite på.
Bestämmelser gäller skydd av ny anläggning av dammar står det.
Men regler för pool och brunnar har funnits sen 70 tal.

min damm är inte ny.

men jag kan vada i min damm iallafall så den är innanför.
"Ordningslagen gäller för alla bassänger, dammar och brunnar, oavsett om de är anlagda före eller efter lagens ikraftträdande."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...sverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/sakerhet/pool/

/Krille
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
H
K Krille4 skrev:
"Ordningslagen gäller för alla bassänger, dammar och brunnar, oavsett om de är anlagda före eller efter lagens ikraftträdande."

[länk]

/Krille
ordningslag ja men vid nyanläggning ska man skydda med.

men jag har grund zon så är inga problem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ordningslag ja men vid nyanläggning ska man skydda med.

men jag har grund zon så är inga problem.
Absolut gäller reglerna även vid nyanläggning. Jag missförstod nog ditt inlägg då jag olkade det som att du trodde att reglerna inte gällde din damm då den inte är nyanlagd.

/Krille
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.