Hej

Är det motiverat att sätta externa DC överspänningsskydd även om det finns integrerat typ2 i växelriktaren ?

/M
 
K
M mortimer skrev:
I mitt fall så blir det tre strängar.
Vad kostar en kapsling(genomskinlig front/dörr/lucka) med DC brytare, 3st 1000v typ1+2 ?
Jag vet att min installatör köper elmaterial från Ahlsell.

[länk]
Det du länkar borde kosta dig 3000 med moms. En kapsling lite över 500 kr. Det bästa är nog ett färdigt kit, men du har tre strängar och de kiten är mer sällsynta
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det du länkar borde kosta dig 3000 med moms. En kapsling lite över 500 kr. Det bästa är nog ett färdigt kit, men du har tre strängar och de kiten är mer sällsynta
Ca 3500 för allt m. moms ?
 
K knightjocke skrev:
Det du länkar borde kosta dig 3000 med moms. En kapsling lite över 500 kr. Det bästa är nog ett färdigt kit, men du har tre strängar och de kiten är mer sällsynta
Vart hittar du detta för 3500kr inkl. moms ?
 
K
M mortimer skrev:
Vart hittar du detta för 3500kr inkl. moms ?
Dels behöver du tre stycken skydd ett till varje slinga. Sedan även om man med ha brytare. Så 13 000 med moms borde en elfirma kunna sälja för i ett kit plus installation.

Kanske räcker att det sitter DC-brytare på växelriktaren eller om varje slinga måste kunna brytas innan åskskyddet. Borde räcka med att man kan dra ut mc4-kontakterna.

Här är en modell komplett med tre skydd. Som landar kring 7000 inkl moms
https://www.ahlsell.se/products/el-...re/5271188---box-overspanningsskydd-solcell/#

Så det du länkade från början var nog en dyr modell
 
K knightjocke skrev:
Dels behöver du tre stycken skydd ett till varje slinga. Sedan även om man med ha brytare. Så 13 000 med moms borde en elfirma kunna sälja för i ett kit plus installation.

Kanske räcker att det sitter DC-brytare på växelriktaren eller om varje slinga måste kunna brytas innan åskskyddet. Borde räcka med att man kan dra ut mc4-kontakterna.

Här är en modell komplett med tre skydd. Som landar kring 7000 inkl moms
[länk]

Så det du länkade från början var nog en dyr modell
Jo, jag är med på att det behövs tre stycken, en för varje slinga. Förstod först ditt svar som att 3500kr var för helt kit.

Brytare före varje överspänningsskydd känns som man behöver ha, för den dagen något överspänningsskydd behöver bytas. I någon färdig kopplingsbox så stor det att man fick inte lossa/bryta (MC4) kontakterna under drift.

Lastbrytarna/huvudbrytare är troligen inte de dyra i sammanhanget.
Den jag först länkade till var ju inte helt gratis upptäckte jag sen också. Den är dock typ1+typ2. Räcker kanske med typ2

Den som knightjocke länkade till ser lite slarvigt ihopkopplad ut invändigt(även om det är gjort från fabrik)

Vad har ni andra satt för överspänningsskydd på era installationer ?
 
K
M mortimer skrev:
Jo, jag är med på att det behövs tre stycken, en för varje slinga. Förstod först ditt svar som att 3500kr var för helt kit.

Brytare före varje överspänningsskydd känns som man behöver ha, för den dagen något överspänningsskydd behöver bytas. I någon färdig kopplingsbox så stor det att man fick inte lossa/bryta (MC4) kontakterna under drift.

Lastbrytarna/huvudbrytare är troligen inte de dyra i sammanhanget.
Den jag först länkade till var ju inte helt gratis upptäckte jag sen också. Den är dock typ1+typ2. Räcker kanske med typ2

Den som knightjocke länkade till ser lite slarvigt ihopkopplad ut invändigt(även om det är gjort från fabrik)

Vad har ni andra satt för överspänningsskydd på era installationer ?
Priserna jag hittar börjar närma sig 1000-lappen för en DC-brytare. Det är ju inte så ofta man behöver byta skydden förhoppningsvis, så borde inte vara någon risk att man sliter ut kontakterna.

Jag skulle satsa på ett skydd som tar båda när man ändå sätter dit det. Vet inte om skydden åldras, annars är det ju värt pengarna.
 
Finns det DC-brytare i växelriktaren räcker det. Går ingen ström blir det inga ljusbågar när man byter skydden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Man kan ju manövrera omformaren till avställd också eller bryta på AC-sidan för samma resultat dvs kunna jobba utan störande stora strömmar.
 
Bildgoogla "solar anchlusskasten" så finner du många färdiga lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.