Skulle inte förvåna mig om om hus med eternitfasader snart blir k-märkta, eller vad det kan heta, av kommunen för att vara tidstypiskt och därför ej får förändras.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, det kanske har ändrats men jag ser själv ingen risk med nedgrävd eternit.
Sen är det då ingen "handgrävd" grop utan grannarna tog dit en grävmaskin som snabbt fixade till groparna och sedan tillbaka för en snabb återfyllning. Sen vet jag inte vad olika återvinnare tar i avgift för asbestavfall från en privatperson?
Det är vad jag vet gratis att lämna in det på återvinningen.
Men visst, man grävde väl förr ner det mesta av rivningsmaterial på sin mark.
Kommande generationers arkeologer kommer inte hitta några lämningar från vårt nuvarande återvinningssamhälle.
 
GoC GoC skrev:
Skulle inte förvåna mig om om hus med eternitfasader snart blir k-märkta, eller vad det kan heta, av kommunen för att vara tidstypiskt och därför ej får förändras.
Njau det tror jag inte eftersom det innebär risker som med all sannolikhet väger tyngre än att bevara.
Citat din egen länk:
"Arbetsmiljöverket rekommenderar ändå att man ersätter asbesthaltigt material, till exempel eternitskivor, med ett annat material när man renoverar eller reparerar byggnader. Detta för att minska risken för exponering vid framtida underhållsarbete och minska risken för att trampa igenom spröda eternittak."
 
P paralun skrev:
Njau det tror jag inte eftersom det innebär risker som med all sannolikhet väger tyngre än att bevara.
Citat din egen länk:
"Arbetsmiljöverket rekommenderar ändå att man ersätter asbesthaltigt material, till exempel eternitskivor, med ett annat material när man renoverar eller reparerar byggnader. Detta för att minska risken för exponering vid framtida underhållsarbete och minska risken för att trampa igenom spröda eternittak."
Är väl ändå ingen risk med att en fasad av eternitplattor hänger där på väggen? Den behöver inte renoveras, är väl kanske lite sämre med tak
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, det kanske har ändrats men jag ser själv ingen risk med nedgrävd eternit.
Sen är det då ingen "handgrävd" grop utan grannarna tog dit en grävmaskin som snabbt fixade till groparna och sedan tillbaka för en snabb återfyllning. Sen vet jag inte vad olika återvinnare tar i avgift för asbestavfall från en privatperson?
Ingen risk förrän någon annan vill bygga på sin nyköpta tomt.
Sist jag lämnade asbest kostade det ingenting. Det kanske kan skilja om man deponerar mycket, men det är åtminstone billigare än att ta dit en grävare.
Att gräva "sopgrop" var något man höll på med på 50-60-talet. Många av de groparna börjar dyka upp nu, och skapar onödiga merjobb och kostnader för folk.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, det kanske har ändrats men jag ser själv ingen risk med nedgrävd eternit.
Sen är det då ingen "handgrävd" grop utan grannarna tog dit en grävmaskin som snabbt fixade till groparna och sedan tillbaka för en snabb återfyllning. Sen vet jag inte vad olika återvinnare tar i avgift för asbestavfall från en privatperson?
Att betala en entreprenör en massa pengar för att gräva ner asbest på tomten tyder på intellektuell funktionsnedsättning, eventuell samsjuklighet med grav ekonomisk inkompetens. Det hade med all största säkerhet varit billigare att köra asbesten till ÅVC:n, även om de tar deponiavgift, än att leja en grävare för att upprätta asbestdeponi på tomten. Kalkylen blir ännu sämre om ÅVC:n är en sådan som tar emot privatpersoners asbest gratis.
Och som sagt finns det en stor risk, och det är att en framtida husköpare upptäcker att tomten är full med nergrävd asbest, och då är det den smarta säljaren som får betala kalaset. Men hen kanske har numret kvar till grävfirman som grävde ner asbesten från början?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var inte de mest begåvade personerna i grannskapet, va? (Om nu inte "två grannar" är en omskrivning för "min kompis", då fattar vi vem som gjort om trädgården till asbestdeponi.)
Nej, man får inte gräva ner asbest i trädgården, vare sig man är privatperson eller företagare. Den som köper huset och hittar en massa asbest under gräsmattan, har ett solklart case av dolt fel, och det lär bli dyrt för säljaren att bekosta sanering och bortforsling av asbesten från tomten. Tillika polisanmälan för miljöbrott. Tänk på det, eller förlåt, "dina grannar" ska tänka på det.
när jag plockade ned eterniten cirka 2002-2003 och frågade Stockholms Stad vad jag skulle göra med plattorna så var förstahandsvalet att jag skulle gräva ner det på tomten. Det fanns då slutna containers på ÅVCerna men dit ville man helst inte ha plattorna.

jag gillade inte tanken på att gräva ner saker och körde det därför till åvc ändå. Idag är det ju mer strikta krav på inplastningen osv men att det skulle vara ett dolt fel eller miljöbrott idag (att ha grävt ner något för 20 år sedan när det var praxis) tvivlar jag på.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det blir svårt att hitta skriftliga källor till att det var OK att gräva ner asbest på en privat tomt i början på 00-talet.
På den tiden, och även betydligt tidigare, fanns strikta regler för hur asbest skulle deponeras på särskilt inmätta asbestdeponier och det deponerade asbestavfallet täckas dagligen. Asbest räknades som miljöfarligt avfall även för 20 år sedan.
 
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
när jag plockade ned eterniten cirka 2002-2003 och frågade Stockholms Stad vad jag skulle göra med plattorna så var förstahandsvalet att jag skulle gräva ner det på tomten. Det fanns då slutna containers på ÅVCerna men dit ville man helst inte ha plattorna.
Det var inte så att det var en medarbetare på lägre nivå inom kommunens avfallshantering som helst enkelt killgissade lite då? Det låter så.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag tror att inställningen har ändrats med åren. För inte alltför många år sedan så fick man betala ganska mycket för att deponera eternit här i kommunen. Det fick naturligtvis till följd att de som kunde grävde ner det. Numera är det gratis i "mindre mängd", upp till 6 väl inplastade kolli per gång. Skall man riva en hel fasad eller ett tak får man dock betala, jag har för mig att det är ett par kronor per kilo.
 
De flesta deponier ägs och drivs av kommuner, kommunalförbund eller kommunala bolag. De kan ha vilken prissättning de vill på att ta emot avfall, så därför är det stora skillnader över landet. På min närmaste ÅVC är det gratis för privatpersoner att lämna asbest, det kan vara helt annorlunda i en annan kommun.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag tror att inställningen har ändrats med åren. För inte alltför många år sedan så fick man betala ganska mycket för att deponera eternit här i kommunen. Det fick naturligtvis till följd att de som kunde grävde ner det. Numera är det gratis i "mindre mängd", upp till 6 väl inplastade kolli per gång. Skall man riva en hel fasad eller ett tak får man dock betala, jag har för mig att det är ett par kronor per kilo.
Jo det vete tusan, googlade och hittade direkt Sysav, 1375:- ton.
Sen är det massvis nedgrävt i Sveriges tomter som inte är ett dugg miljöfarligt.
https://www.sysav.se/Privat/Sorteringsguiden-for-hushall/fraktion/asbest och eternit (större mängd)/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var inte så att det var en medarbetare på lägre nivå inom kommunens avfallshantering som helst enkelt killgissade lite då? Det låter så.
Nu kan man ju inte välja vilken "nivå" man pratar med på miljökontorets kundtjänst i någon större utsträckning. Det var det besked man fick när man pratade med miljökontoret, varken mer eller mindre.

Ev har jag ett mail kvar men det orkar jag inte leta upp. Acceptera att synen på hur detta ska hanteras har ändrats i relativt modern tid. Då var det tex heller inte tal om att man skulle plasta in saker innan man slängde etternit, det var bara att skicka i en kontainer (förvisso med luckor som gick att stänga).
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På den tiden, och även betydligt tidigare, fanns strikta regler för hur asbest skulle deponeras på särskilt inmätta asbestdeponier och det deponerade asbestavfallet täckas dagligen. Asbest räknades som miljöfarligt avfall även för 20 år sedan.
Kanske för yrkesmässig hantering men det stämmer inte för hur privatpersoner kunde slänga asbest i Stockholms och Huddinge kommun för 20 år sedan. Det stod en kontainer man slängde i, varken mer eller mindre. Ett antal år senare, jag minns inte exakt när (kanske 2007-2010) infördes krav på att plasta in materialet i säckar innan man deponerade det. Nu är jag inte säker på att man ens kan lämna eternit på varje åvc utan bara på speciella ställen.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Nu kan man ju inte välja vilken "nivå" man pratar med på miljökontorets kundtjänst i någon större utsträckning. Det var det besked man fick när man pratade med miljökontoret, varken mer eller mindre.

Ev har jag ett mail kvar men det orkar jag inte leta upp. Acceptera att synen på hur detta ska hanteras har ändrats i relativt modern tid. Då var det tex heller inte tal om att man skulle plasta in saker innan man slängde etternit, det var bara att skicka i en kontainer (förvisso med luckor som gick att stänga).
Håller med om att tidsandan har utvecklats i något febrigt håll i frågor om hantering av riskavfall. Finns ju ingen anledning att t ex plasta eternitplattor som har suttit öppet på fasader sedan 50-talet bara för att de ska åka på ett släp några km. Det är väl mer en fråga om den lokala arbetsmiljön på återvinningsstationen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.