Hej,
Jag tänker buda på det här huset men är lite osäker p.g.a. eternit på utsidan. Huset är renoveringsobjekt men är i bra skick på insidan. Hur farligt är dessa eternitplattorna på utsidan? Kan man ta bort det själv? Isåfall hur? Finns det någon risk att det finns asbest inomhus? Jag har små barn så det är väldig viktig med ren luft inomhus.
Ha en fortsatt trevlig helg alla ni som läser inlägget
 
  • Enstaka hus med tegeltak, skorsten, grön häck och klar himmel. Lantlig trädgård. Soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De är inte farliga där de sitter, och det finns ingen anledning att ta bort dem bara för att det är eternit. De går även att måla.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Eternit i den form du visat på bilderna är helt ofarligt och är ett jättebra material som man inte "måste ta bort"
Eternit är som farligast just om man försöker ta bort den och i processen skapar damm.

Som ingrediens i mattlim, rörisolering m.m är den ofarlig så länge man inte försöker riva den så damm uppstår, och även då är den harmlös om man vet om det och hanterar den korrekt.
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Tvätta bara av fasaden, eventuellt måla den när ni bott in er, mer bör ni inte göra. När eterniten är orörd är det ett otroligt bra material,ommålat ser det bra ut och ny färg stänger in det redan nästan obefintliga dammet som kan släppa från ytan. Allt stendamm är väldigt farligt, eternit möjligen lite värre men var mycket lättare att förbjuda.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N nellauz skrev:
Hej,
Jag tänker buda på det här huset men är lite osäker p.g.a. eternit på utsidan. Huset är renoveringsobjekt men är i bra skick på insidan. Hur farligt är dessa eternitplattorna på utsidan? Kan man ta bort det själv? Isåfall hur? Finns det någon risk att det finns asbest inomhus? Jag har små barn så det är väldig viktig med ren luft inomhus.
Ha en fortsatt trevlig helg alla ni som läser inlägget
Eternit är mycket farligt om man hanterar plattorna och det börjar damma eftersom Eternit innehåller asbest som du skriver. Rör man ingenting så är det ingen risk. Inget asbestdamm frigörs och ingen risk att det kommer in i huset. Sen kan man då som privatperson demontera eternitplattorna och sedan gräva ner plattorna under egen förutsättning att man har skyddsutrustning, andningsmask osv.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/
 
  • Arg
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Eternit i den form du visat på bilderna är helt ofarligt och är ett jättebra material som man inte "måste ta bort"
Eternit är som farligast just om man försöker ta bort den och i processen skapar damm.

Som ingrediens i mattlim, rörisolering m.m är den ofarlig så länge man inte försöker riva den så damm uppstår, och även då är den harmlös om man vet om det och hanterar den korrekt.
Tack för svar Jag hade väldig fina planer på huset men är osäker att huset kommer att tappa värde om allt är nyrenoverad men inte väggarna. Undrar mest över hur farligt det är när man tar bort dessa plattorna. Kommer dammet att komma på frukträden, hur länge finns det kvar på växterna?
 
P paralun skrev:
Eternit är mycket farligt om man hanterar plattorna och det börjar damma eftersom Eternit innehåller asbest som du skriver. Rör man ingenting så är det ingen risk. Inget asbestdamm frigörs och ingen risk att det kommer in i huset. Sen kan man då som privatperson demontera eternitplattorna och sedan gräva ner plattorna under egen förutsättning att man har skyddsutrustning, andningsmask osv.
[länk]
Taxk för info
Vart skulle man kunna gräva ner det? Skadar inte det miljön?
 
N nellauz skrev:
Kommer dammet att komma på frukträden
Nej.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Tvätta bara av fasaden, eventuellt måla den när ni bott in er, mer bör ni inte göra. När eterniten är orörd är det ett otroligt bra material,ommålat ser det bra ut och ny färg stänger in det redan nästan obefintliga dammet som kan släppa från ytan. Allt stendamm är väldigt farligt, eternit möjligen lite värre men var mycket lättare att förbjuda.
Tack för svar. Finns det någon risk att det finns aspestpartiklar inomhus på sådana hus?
 
Dammet är bara farligt om du andas in det.

Sluta noja, det finns betydligt farligare saker i husvärlden än asbest i bunden form, exempelvis mögel, röta i bjälklag, fuktskador..
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N nellauz skrev:
Taxk för info
Vart skulle man kunna gräva ner det? Skadar inte det miljön?
Det är primärt sten och dammet i sig är inte farligt för naturen. Men såvida inte huset är väligt dyrt så förlorar ni nog mer pengar på att riva ner och slänga upp en ny fasad än vad värdet skulle höjas med.
Riv bara ner fasaden om ni ska tilläggsisolera.
 
  • Gilla
nellauz och 1 till
  • Laddar…
N nellauz skrev:
Taxk för info
Vart skulle man kunna gräva ner det? Skadar inte det miljön?
Nej inte ett dugg! Har två grannar som grävde en stor grop och ner med eländet och sedan brädfodrade husen, är du däremot en firma så är det hårda regler för hantering av eternit-asbest.
 
  • Gilla
nellauz
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dammet är bara farligt om du andas in det.

Sluta noja, det finns betydligt farligare saker i husvärlden än asbest i bunden form, exempelvis mögel, röta i bjälklag, fuktskador..
Läste så negativa saker om asbest att jag var nära på att ångra mig om huset. Läste om att det var väldig dyrt att ta bort det. När man väl har tagit bort det och lägger nytt fasad kommer det finnas kvar asbest på väggarna?
 
P paralun skrev:
Nej inte ett dugg! Har två grannar som grävde en stor grop och ner med eländet och sedan brädfodrade husen, är du däremot en firma så är det hårda regler för hantering av eternit-asbest.
Ok, tack för infon. Då var det ingen dödsdom om det var eternitplattor på huset Blev så ledsen när jag läste om asbest och gav upp hoppet om att köpa huset. Är det lätt att ta bort plattorna utan att det blir för mycket damm i luften? Är det bättre att bort de när det typ regnar? Har typ 1000 frågor
 
N nellauz skrev:
Läste så negativa saker om asbest att jag var nära på att ångra mig om huset. Läste om att det var väldig dyrt att ta bort det. När man väl har tagit bort det och lägger nytt fasad kommer det finnas kvar asbest på väggarna?
Asbesten är bunden i eternitplattan och fibrerna kommer bara loss om du bearbetar eterniten så att damm bildas, exempelvis slipar/bryter/krossar.
Någon asbest finns inte utanför själva plattan.

Dyrt är det bara om du tar in en firma, dom har höga krav på sig därför att asbest är farligt för dom som ofta hanterar det yrkesmässigt.

Dom som i första dog av asbest var dom som tillverkade det och dom som utsattes för asbest hela dagarna i stora koncentrationer.

Asbest (eternit) är helt ofarligt om man bara hanterar det med omsorg, andningsmask och eventuell vattenbegjutning.
Det är därför det inte finns några begränsningar för privatpersoners hantering av materialet, det är inte farligt på riktigt om man inte utsätts för det i stora mängder under lång tid.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.