Lite återkoppling innan jag tackar för mig!

Nu har vi färdigställt dräneringen och jag tänkte summera läget lite kort.
Vi stenkapade/bilade/släggade bort allt berg vi kunde för att skapa ett bra fall runt huset och få bra djup på dräneringen. D.v.s det som dränrören inte tar runt husen leds runt huset i en ränna i berget. Givetvis kommer en del vatten att gå ner under huset i sprickor, men det mesta borde vi få bort. Runt huset la vi sedan dränrör överlappande för att få en nivå lite högre upp mot berget i hopp om att fånga lite av vattnet som tränger ner innan det når undre röret.

Systemet i övrigt var från optidrain med dubbla isolerande skivor mot väggarna, optiweb över skivorna och sen en toppkantslist högst upp.

Förhopningsvis kommer det fungera alldeles utmärkt även om förutsättningarna med berg inte är optimala. Det gamla "systemet" som vi tog ner var frigolit direkt mot väggen utan någon platonmatta. Skivorna var dyngsura och direkt mot skivorna låg det lera. Så det kan knappast bli sämre än innan iaf :).

Nu tänkte vi fortsätta på insidan där vi började (ett stambyte av avloppsrören som ledde till en dränering och byte av servisledningar när det ändå var uppgrävt). Men det skapar jag en separat byggtråd om.

Stort tack för all input än så länge, oerhört skönt att kunna räta ut lite små frågetecken och kunna fokusera på arbetet.

Husgrund med pågående dräneringsarbete, dubbla isolerande skivor och dräneringsrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad dränering vid husgrund med överlappande dränrör och isolerande skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade dränrör vid husgrund med isolerande skivor och stenkapat berg för vattendränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad dränering vid husgrund med isoleringsskivor och dräneringsrör synliga vid kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny färdigställd dränering runt hus med synlig isolering och dräneringsrör vid grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RSRC och 9 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Nu har du ju räddat hela våren också för att anlägga gräsmatta igen ;):D
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
Lite återkoppling innan jag tackar för mig!

Nu har vi färdigställt dräneringen och jag tänkte summera läget lite kort.
Vi stenkapade/bilade/släggade bort allt berg vi kunde för att skapa ett bra fall runt huset och få bra djup på dräneringen. D.v.s det som dränrören inte tar runt husen leds runt huset i en ränna i berget. Givetvis kommer en del vatten att gå ner under huset i sprickor, men det mesta borde vi få bort. Runt huset la vi sedan dränrör överlappande för att få en nivå lite högre upp mot berget i hopp om att fånga lite av vattnet som tränger ner innan det når undre röret.

Systemet i övrigt var från optidrain med dubbla isolerande skivor mot väggarna, optiweb över skivorna och sen en toppkantslist högst upp.

Förhopningsvis kommer det fungera alldeles utmärkt även om förutsättningarna med berg inte är optimala. Det gamla "systemet" som vi tog ner var frigolit direkt mot väggen utan någon platonmatta. Skivorna var dyngsura och direkt mot skivorna låg det lera. Så det kan knappast bli sämre än innan iaf :).

Nu tänkte vi fortsätta på insidan där vi började (ett stambyte av avloppsrören som ledde till en dränering och byte av servisledningar när det ändå var uppgrävt). Men det skapar jag en separat byggtråd om.

Stort tack för all input än så länge, oerhört skönt att kunna räta ut lite små frågetecken och kunna fokusera på arbetet.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det verkar bra skydd (y).
Vad kostar allt runt om som material och arbete inkl rotavdrag?
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
G Gaston11 skrev:
Det verkar bra skydd (y).
Vad kostar allt runt om som material och arbete inkl rotavdrag?
Vi får hoppas det, återstår att se framöver :).

Vi har gjort en hel del själva på kvällar/helger och sen har jag jobbat heltid som grovis tillsammans med grävmaskinisten under tiden han var här (totalt 13 dagar). Men all-in-all för att bila ur källaren och byta avloppsstammen, dränera runt huset och gräva ut till gatan för att byta avlopp, samt byte av inkommande vatten landade nog runt ~130.000:- inkl. material. I samma veva förberedde vi för ny elservis i framtiden också och la ett kabelskyddsrör som går upp på sidan av huset för att kunna montera fasadmätarskåp när det byts.

Så dränering inkl. byte/förberedande av stammar och servisledningar är väl egentligen hela projektet än så länge.
 
Härligt att se att tråden jag startade för snart femton år sedan fortsätter att leverera:) Vi slår nog snart rekord i långlivad tråd på byggahus...
 
  • Gilla
Lengan och 4 till
  • Laddar…
....och dräneringen funkar fortfarande bra? :)
 
Yes. Funkar finfint
 
Snyggt - sådär gjorde vi med. Funkar perfekt och värmer dessutom. Dränering handlar ju bara om att vattnet inte ska stå stilla i stora utrymmen mot husvägg. Perfekt! Lycka till! Ps du vet att man blir beroende av dränering va? Tror jag gjort 10 st. Olika omfattning så klart men ändå. Å inte helt sällan med proffs som säger: ”det behövs inte”
 
Kul att tråden lever:) Oj vad jobb det var den där sommaren tråden startade för länge sedan... men fortfarande funkar det även för mig. Fantastiskt en sån här regnrekordvecka! Vattnet forsade fint i mina dräneringsrör i berget. Har dock två osäkerheter som kräver tillsyn och underhåll. Dränkpumparna och vattenlarmen i pumpgroparna. Skulle gärna göra lite uppdateringar på dessa. Är det nån som har bra tips på en ny riktigt tillförlitlig pump? Å kanske uppkopplat så man kan få larm i mobilen om det inte funkar?
 
Riktigt bra tråd, där många klivit in och ur under åren. Själv var jag inne och skrev i samband med min omdränering 2009. Gjorde jobbet själv med tips från tråden och är fortsatt nöjd med dräneringen.

Jag står nu inför en omdränering av fritidshuset, så jag ska läsa på i tråden (y):)
 
All sympati.... pumpar kan vara tricky. Framförallt när flottör kan fastna. Man bör alltid ha en pump i reserv. Du vet en sån där augustidag då det kommer jättemycket regn. Fast du kanske har bara på dränering och inte dagvatten? Då borde det aldrig kunna bli mängder så fort. Så här: om pumpen låser sig - vad händer då? Har vattnet någonstans att ta vägen? Nr 2 gör det så mycket om vatten står stilla säg 3 dagar?
 
Hej, första jag måste berättä at jag är från Finland och jag har studerat svensk endast 5 år.

Så här är mitt problemet vårt hus har grundats på berg och vi ska installera isodrän och dränering. Framsida det finns gupp på berg och vatten. Vad är bästa metoden för att jämna ut dem? Betong och vilken sort? Bitumen på den?

tack för svaren och hälsningar från Vandafors, Finland
 
  • Husgrund längs berget med vattenpölar och ojämnheter som ska förberedas för isodrän och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Malmfinn skrev:
Hej, första jag måste berättä at jag är från Finland och jag har studerat svensk endast 5 år.

Så här är mitt problemet vårt hus har grundats på berg och vi ska installera isodrän och dränering. Framsida det finns gupp på berg och vatten. Vad är bästa metoden för att jämna ut dem? Betong och vilken sort? Bitumen på den?

tack för svaren och hälsningar från Vandafors, Finland
Terve, föreslår att du gör en egen tråd så får du nog bästa svar på just din fråga
 
Tjenare!

Jag har ett hus med en djup krypgrund/oinredd källare, som står på berg, bifogar en sprängskiss :rofl:

Enkel sprängskiss som visar grundmuren med pilar som indikerar vattenflöde mot muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprängskiss som visar ett hus med krypgrund ovanpå ett berg med anteckningar om fukttillståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt problem är att att jag i krypgrunden får in lite vatten vid regn då det är i nedförsbacken antagligen lutar lite in mot grundmuren. Bifogar en bild.


Huset är från 1960 och har inga fuktskador. Det som däremot kan noteras är lite vitmögel på blindbotten.
Jag är en orolig skäl så jag har nyligen installerat en avfuktare, för att på så sätt inte behöva lägga så mycket tankeverksamhet/oro på krypgrunden.

Oavsett vad så vill jag ju inte ha in vatten mellan berg och grundmur. Till våren har jag tänkt att renovera sockeln och funderar då även på att göra en insats när det kommer till att fuktsäkra grunden och skulle behöva lite förslag på vad som är lämpligast att göra.

Har lite tankar och idéer:

1. Försöka täta mellan grundmur och berg (förslag på hur mottagets tacksamt).
2. Sätta isodrän på utsidan av grundmuren.
3. Har i dagsläget matjord in på grundmuren, byta ut detta med makadam eller liknande för att sedan få till ett tätt skikt högst upp.

Vad säger forumets samlade kompetens?
 
Kul tråd som levt länge,
Har ett liknande fall där större delen av huset är dränerat för ca 20 år sedan men där man lämnade en del (tror jag). Det är ett tillbyggt gammalt garage som varit inrett sedan länge. Vi har vårt sovrum där och utanför ens väggen är det nära till berg.Efter att ha satt in en ny frånluftsfläkt i groventren i anslutning till sovrummet och ett element för två veckor sedan har vi nu noterat en otrevlig doft i den väggen. Trist då vi flyttade in och renoverade förra hösten.

På måndag kommer en gammal kompis till min fru som jobbar med fukt och dränering så vi får ett utlåtande. Jag tänker att det antingen blir en jobbig utgrävning eller alternativt jape ventilerade vägg och golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.