A
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda man vet är det som Boverket skriver, se inlägg 7, och det är det som du kan säga till kommunen.
men h
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då svarar du: ej bygglov eller anmälningspliktig. Även om kommunen tittar på det är det inte säkert att du får frågan. Det är solklart ej lovpliktigt.
men hur stort förråd får man bygga innan det faller in i facket ”Byggnad” alltså som kräver bygglov eller friggebod/Attefallshus?
 
A Aunty skrev:
men h
men hur stort förråd får man bygga innan det faller in i facket ”Byggnad” alltså som kräver bygglov eller friggebod/Attefallshus?
Vet inte om det går att läsa sig till. Utanför detaljplan är det lite enklare men allt hänger nog på höjden. Kommer bli en prövning om du tex bygget 10m lång men bara 1,5 hög tex.
 
  • Gilla
Aunty och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
men hur stort förråd får man bygga innan det faller in i facket ”Byggnad” alltså som kräver bygglov eller friggebod/Attefallshus?
Det bästa är att höra med kommunen om var just din kommun drar gränsen.
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet inte om det går att läsa sig till. Utanför detaljplan är det lite enklare men allt hänger nog på höjden. Kommer bli en prövning om du tex bygget 10m lång men bara 1,5 hög tex.
Ja, det får ju inte upplevas som att det är ett ovanligt tjockt plank.
 
  • Gilla
  • Haha
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
A
Ytterligare en fråga nu när jag har er två på tråden.

sopkärl 2st bygga en platta för dom med 3st väggar, faller det under bygglov.
Kan de kanske klassas som ett plank om man har otur?
 
Bygg med ca 50% luft mellan reglarna/plank så går det bra och max 180cm höjd
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg med ca 50% luft mellan reglarna/plank så går det bra och max 180cm höjd
även om det står i tomtgräns?
 
A Aunty skrev:
även om det står i tomtgräns?
Bygg den minst 50cm in på din tomt så du inte behöver gå på grannens tomt/fastighet när du ska bygga och underhålla.
 
  • Gilla
museo12 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
sopkärl 2st bygga en platta för dom med 3st väggar, faller det under bygglov.
Kan de kanske klassas som ett plank om man har otur?
Inte troligt om det inte blir högre än standard sopkärl men vill du veta säkert så fråga kommunen (går ju att göra anonymt).
 
  • Gilla
flaxie och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden lyfte en stor jämrans sten från mina axlar. Startade en annan tråd med en frågeställning om att bygga om ett gammalt vedförråd till nytt, något större och definitivt snyggare förråd med plats för hydropress och eventuella filter till en nyborrad brunn. Grannen kom och invände då det nya förrådet blir något högre än det gamla. (Det står en dryg halvmeter från tomtgräns, muntligt medgivande finns på det gamla förrådet.)
Anyway, om jag ska tolka den här tråden rätt så behöver jag inte grannens medgivande om jag håller mig till icke ståhöjd invändigt...? Hade tänkt ha ca 1,7 invändigt men skulle kunna minska till 1,5 kanske.

Tack byggahus! You rock!!! :giggle:
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Anyway, om jag ska tolka den här tråden rätt så behöver jag inte grannens medgivande om jag håller mig till icke ståhöjd invändigt...? Hade tänkt ha ca 1,7 invändigt men skulle kunna minska till 1,5 kanske.
Det är någonstans i det häradet vad gäller höjden som det inte är solklart längre att det verkligen inte är en byggnad. Något krav stå stå i byggnadsverket för att det ska vara en byggnad finns inte. Men du ska inte kunna uppehålla dig där för att det definitionsmässigt ska vara en byggnad.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Jag tror jag har mitt på det torra. Ca 2kvm av förrådet kommer vara isolerat och "slutet" men innehålla hydropress och troligen någon form av filter. Finns inte mycket plats kvar att uppehålla sig. Resterande 4kvm kommer vara ett semiöppet vedförråd, samma sak där. Invändig takhöjd kommer vara 1,1m som lägst och 1,5 meter som högst i båda utrymmena.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Jag tror jag har mitt på det torra. Ca 2kvm av förrådet kommer vara isolerat och "slutet" men innehålla hydropress och troligen någon form av filter. Finns inte mycket plats kvar att uppehålla sig. Resterande 4kvm kommer vara ett semiöppet vedförråd, samma sak där. Invändig takhöjd kommer vara 1,1m som lägst och 1,5 meter som högst i båda utrymmena.
Det finns ju en del domar där rätten tagit ställning till om utrymmen under trädäck är att betrakta som att de går att uppehålla sig i eller inte. Ointuitivt menar vårt rättsapparat att det förhållande att trädäcket i sig (taket) inte är tätt utan har glipor är inte ett problem för att betrakta utrymmet som en byggnad. Detsamma gäller väggarna.

Så för att vara säker se till att utrymmet innan du lastat in allt innehåll är för litet för att rymma en människa. Annars är risken att det är en byggnad istället för en anläggning (som inte kräver bygglov). Man ska aldrig kunna gå in i det s a s.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Rymma en människa kommer det ju göra, men då får man huka sig eller stå på knä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.