Det verkar vara farligt att dra in varma rör och krångligt att dra in rör med vätskebaserad värmebärare. El-ledningar är 100 ggr enklare att dra in utifrån.

Skaffa en bil som går på gengas som under förra energikrisen. Koppla bilens generator till el-radiatorer eller infravärmare inne i huset. Lätt att sätta i de rum man önskar. Går säkert bygga på med fler generatorer. Varför inte dra in bilens gaswire till ett reglage på väggen, eller rentav till en termostat?
 
M Micke_xyz skrev:
Det verkar vara farligt att dra in varma rör och krångligt att dra in rör med vätskebaserad värmebärare. El-ledningar är 100 ggr enklare att dra in utifrån.

Skaffa en bil som går på gengas som under förra energikrisen. Koppla bilens generator till el-radiatorer eller infravärmare inne i huset. Lätt att sätta i de rum man önskar. Går säkert bygga på med fler generatorer. Varför inte dra in bilens gaswire till ett reglage på väggen, eller rentav till en termostat?
Kan nog vara bra att lägga in kontroll för fjärr-start också, de flesta kommuner har väl förbud mot tomgångskörning på över någon minut? Fast de brukar väl inte begränsa antalet gånger? :)
 
  • Haha
jonle336
  • Laddar…
Kul att så många engagerar sig.

Ja, jag skulle också säga att en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig är en värmefilt och isolerande täcke.

Men när man har alternativet att få gratis värme i kroppen och hålla sig varm i minst 6-8 timmar, så är det i min bok värt att testa.

En värmefilt kostar ca 100w. Så på 6 h har den dragit 600w. Med ett pris på 5 kr/kWh så är det 3 kr. Ja det är billigt och också mer bekvämt än att värma marksten på kolgrillen.

Men näst efter värmefilt, vill jag säga att värma marksten på kolgrillen är en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig.
(Samt om elen gå eller man inte har el i stugan).
 
A Avatar86 skrev:
Kul att så många engagerar sig.

Ja, jag skulle också säga att en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig är en värmefilt och isolerande täcke.

Men när man har alternativet att få gratis värme i kroppen och hålla sig varm i minst 6-8 timmar, så är det i min bok värt att testa.

En värmefilt kostar ca 100w. Så på 6 h har den dragit 600w. Med ett pris på 5 kr/kWh så är det 3 kr. Ja det är billigt och också mer bekvämt än att värma marksten på kolgrillen.

Men näst efter värmefilt, vill jag säga att värma marksten på kolgrillen är en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig.
(Samt om elen gå eller man inte har el i stugan).
Jag vill hävda att åkarbrasor är ännu kostnadseffektivare, möjligt att värmefilten bara drar 100W, men den ska köpas in också;)
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, vore intressant att räkna på hur mycket värme du släpper ut genom dörren när du går ut och in för att lägga på och hämta stenen jämfört med de 0,18kW du fick in. :)
Kan det vara 0,36Wh per grad per m3? Så 180Wh räcker till 500 gradkubikmeter, vilket är en temperatursänkning på t.ex. 20 grader på 25 kubikmeter luft? I så fall låter det inte som att det är det som är felet i resonemanget.
 
F fribygg skrev:
Jag vill hävda att åkarbrasor är ännu kostnadseffektivare, möjligt att värmefilten bara drar 100W, men den ska köpas in också;)
Något får man ju kosta på sig för komforten... ;)
 
A Avatar86 skrev:
Kul att så många engagerar sig.

Ja, jag skulle också säga att en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig är en värmefilt och isolerande täcke.

Men när man har alternativet att få gratis värme i kroppen och hålla sig varm i minst 6-8 timmar, så är det i min bok värt att testa.

En värmefilt kostar ca 100w. Så på 6 h har den dragit 600w. Med ett pris på 5 kr/kWh så är det 3 kr. Ja det är billigt och också mer bekvämt än att värma marksten på kolgrillen.

Men näst efter värmefilt, vill jag säga att värma marksten på kolgrillen är en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig.
(Samt om elen gå eller man inte har el i stugan).
Du blir nog ganska kokt om du kör värmefilten på full effekt i 6 timmar i sträck med ett isolerande täcke över - men det var kanske inte det du menade.

Och om du vill hålla kostnaden nere ännu mer kan du stryka värmefilten och dubbla på täcket. Driftskostnad på det blir noll kronor utöver avskrivningen på täcket, men det har nog ganska lång avskrivningstid.
 
  • Gilla
Enrabo och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Något får man ju kosta på sig för komforten... ;)
Borde TS kanske umgås med sin partner eller skaffa en stor varm hund istället för att bränna upp sin ved utomhus?
 
  • Haha
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
Allt annat en än braskamin inne är det nog svårt att få ekonomi i … annars är det nog mer lönsamt att ta något övertidspass och köpa el för pengarna…

En modern kamin ger nånstans 75%-80% verkningsgrad, hemsnickrad lösning i trädgården kanske kan i bästa fall ge 25%? dvs 1kwh per kilo ved… det blir väldigt mycket ved för ganska lite värme.
 
Hur bra isoleringsvärde har förresten trä? Kanske man kan stapla den längs ytterväggarna som tilläggsisolering? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
helrob och 3 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Kul att så många engagerar sig.

Ja, jag skulle också säga att en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig är en värmefilt och isolerande täcke.

Men när man har alternativet att få gratis värme i kroppen och hålla sig varm i minst 6-8 timmar, så är det i min bok värt att testa.

En värmefilt kostar ca 100w. Så på 6 h har den dragit 600w. Med ett pris på 5 kr/kWh så är det 3 kr. Ja det är billigt och också mer bekvämt än att värma marksten på kolgrillen.

Men näst efter värmefilt, vill jag säga att värma marksten på kolgrillen är en av de mest kostnadseffektiva sätten att värma sig.
(Samt om elen gå eller man inte har el i stugan).
jag föreslår att du tänker fel. Det finns inget kostnadseffektivt i detta. Du eldar upp 1kg ved som innehåller 4kwh och du får ut 0,18kwh från din sten istället för att elda veden i en vedpanna eller kamin och då få ut 3kwh från samma ved.

Detta skulle jag säga är EXTREMT kostnadsINeffektivt. Det är som att få 6 hundralappar men elda upp 5 av dessa och stoppa en i plånboken. Nästan alla alternativa sätt att använda veden på är mer kostnadseffektiva än din stenmetod. Du upplever det som gratis bara för att du inte jämför med din alternativa intäkt - du förlorar ju pengar på att göra på detta sätt. Rätt mycket dessutom.
 
  • Gilla
helrob och 11 till
  • Laddar…
Ursäkta, jag räknade fel. Det är som att få 15 tusen spänn, elda upp 14 och stoppa EN i plånboken.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Sovsäck är väl ändå alltid billigast. Då tar man ju tillvara de 100 W eller vad det är man får från kroppen på bästa möjliga sätt?
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Sovsäck är väl ändå alltid billigast. Då tar man ju tillvara de 100 W eller vad det är man får från kroppen på bästa möjliga sätt?
....eller, bara för att visa på min poäng här, så använder man de 100W till något mer effektivt än att bara ligga still i en säck. Man kanske utför ett arbete som man kan få betalt för till exempel, så får man bättre utväxling på den energin.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....eller, bara för att visa på min poäng här, så använder man de 100W till något mer effektivt än att bara ligga still i en säck. Man kanske utför ett arbete som man kan få betalt för till exempel, så får man bättre utväxling på den energin.
Ja.. jag tycker t.ex inte det är något fel med elda med ved om man trivs med det osv . Alltid någon som säger att man kan jobba över på jobbet och bla bla bla. Man kanske trivs med att göra något annat med så jag tycker ändå det kan va "värt" det. Men att grilla stenar ute och bära in kommer naturligtvis aldrig att i princip kunna ge något vettigt värmetillskött öht.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.