R Ring skrev:
Köp en vedpanna, ett expansionskärl, en cirkulationspmp samt lite kulvertrör på blocket och bygg ett externt pannrum (kan ju byggas på ett par dagar om man inte gjuter en riktig grund).
Dra in kulvertrören genom väggen och anslut ett par fläktkonvektorer och en cirkulationspump.
Fyll systemet med glykol och vatten
Elda och få värme...

Vill du lyxa till det så kopplar du in en acctank i systemet också men då behövs ju lite mer styrning, har du fäktkonvektorer kan det eventuellt räcka med att slå av och på fläkten samt av och på cirkulationspumpen.. Glöm inte att ett enkelt system måste kunna strypa tilluften till pannan om det blir för varmt.....
Jag tror på den här idén fast ännu enklare - det finns ju gamla pannor på blocket man kan få nästan gratis. Ställ ut en sån i trädgården, tror de flesta pannor klarar av att stå ute. Dra ledningar ovan jord (kulvert låter så seriöst) med lite biltema rörisolering på till några begagnade radiatorer som du ställer på lämpligt ställe i huset. Elda på och hoppas att grannarna inte tycker du är allt för tokig :cool:
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag tror på den här idén fast ännu enklare - det finns ju gamla pannor på blocket man kan få nästan gratis. Ställ ut en sån i trädgården, tror de flesta pannor klarar av att stå ute. Dra ledningar ovan jord (kulvert låter så seriöst) med lite biltema rörisolering på till några begagnade radiatorer som du ställer på lämpligt ställe i huset. Elda på och hoppas att grannarna inte tycker du är allt för tokig :cool:
Men så finns ju folk som har det i princip fast ett pannrum som inte sitter ihop med huset.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
De exempel du har nämnt med att dra in/ut rökgaserna genom väggen.
Stryk dem.
Dels så är den typen av genomförningar i väggen lika krävande som vilken annan skorstens-genomförning. Dvs om du inte använder ett färdigt isolerat premodul-system (vilket är rätt opraktiskt om du vill få ut värmen) så behöver du ha ett stål-rör, stenullsisolering, luftspalt kring detta, strålnings-skydd och sedan ytterligare isolering. allt i icke brännbart material.

Fuskar du med det så kan jag av egen erfarenhet berätta att spiro-rör med glasull kring som tidigare ägaren gjorde antänder en vägg efter ett antal år och som sagt, brand är dyrare än att göra rätt.

Dessutom är det rätt troligt att den typen av genomförningar i vägg är lika bygglovspliktigt som att dra en skorsten genom väggen från insidan och ut. (Genom tak brukar bara ha anmälningsplikt)
Då åker du på både bygglovskostnaden och kostnaden för godkännande av sotare,
 
  • Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Energi kan inte förstöras, bara omvandlas. Alltså måste värmen du och dina barn genererar komma någonstans ifrån. Dina matkostnader kommer således att skjuta i höjden.
Nåja, man kan ju nöja sig med att man själv känner sig varm - man behöver ju inte springa runt tills överskottsvärmen från kroppen värmt upp hela huset.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Nåja, man kan ju nöja sig med att man själv känner sig varm - man behöver ju inte springa runt tills överskottsvärmen från kroppen värmt upp hela huset.
Fast jag menade att värmen i kroppen som gör att man känner sig varm är energi från maten som omvandlas till värme.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Värma marksten på grillen.
Här ska ni få höra! (Pt.1) (2:a testet)

1. Jag tände på två späntade vedklabbar i kolgrillen.
2. La på en marksten (30x30x4 betong) på gallret. Den låg å värmde där i ca 30 min.
3. Tog av stenen, och la i en IKEA kasse. Nu var den ca 95 grader. La allt i en tät plastpåse.
4. La stenpaketet i soffan under några filtar. Där höll den 70 grader under och sköna 60 grader uppe på - öven 1,5 timmar efter jag tog av den från grillen.
5. Efter 4 timmar var den fortfarande varm ca 50 grader. Efter 7 timmar är den ljumna 34 grader. Men det bästa av allt…
6. Kostnad: 0 kr

I win! <3 :D - Fan va det e skoj å hitta Life Hacks som funkar!
(Luktar bara lite rök - Inte mer än en kamin. Kan täta påsen bättre).

Hur kan man förfina denna metod?

Är det bättre värmehållning i vatten? Om man ska ta lägga i metalltermosar istället (skruva av locket först). Testade en matlåda med varmvatten, höll inte så länge men var inte 20 kg tung heller.
 
  • Kväll, grill med glödande kol, träaltan, utomhusbelysning, inget kött synligt, rök, avslappnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En plastpåse på en bagagevåg, termometer som visar inomhus- och utomhustemperatur, trägolv, hemmamiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ihoptrasslad filt, termometrar och en blå påse på en svart soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk värmefilt med kontrollpanel, upprullade sladdar, på en soffa eller säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulla Marianne och 1 till
  • Laddar…
Blir mysigt att ha en platta i sängen inatt ?;) Är du singel?
 
  • Haha
  • Gilla
Danzig55 och 12 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir mysigt att ha en platta i sängen inatt ?;) Är du singel?
Vedvärmda hus är väl en fördel för partnersökande singlar i denna energikris, men ska det inte vara en modern högeffektiv värmelagrande kakelugn med glasluckor så man kan elda och se lågorna när man är innomhus?
 
  • Gilla
eshus
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Värma marksten på grillen.
Här ska ni få höra! (Pt.1) (2:a testet)

1. Jag tände på två späntade vedklabbar i kolgrillen.
2. La på en marksten (30x30x4 betong) på gallret. Den låg å värmde där i ca 30 min.
3. Tog av stenen, och la i en IKEA kasse. Nu var den ca 95 grader. La allt i en tät plastpåse.
4. La stenpaketet i soffan under några filtar. Där höll den 70 grader under och sköna 60 grader uppe på - öven 1,5 timmar efter jag tog av den från grillen.
5. Efter 4 timmar var den fortfarande varm ca 50 grader. Efter 7 timmar är den ljumna 34 grader. Men det bästa av allt…
6. Kostnad: 0 kr

I win! <3 :D - Fan va det e skoj å hitta Life Hacks som funkar!
(Luktar bara lite rök - Inte mer än en kamin. Kan täta påsen bättre).

Hur kan man förfina denna metod?

Är det bättre värmehållning i vatten? Om man ska ta lägga i metalltermosar istället (skruva av locket först). Testade en matlåda med varmvatten, höll inte så länge men var inte 20 kg tung heller.
Enligt https://www.engineeringtoolbox.com/sensible-heat-storage-d_1217.html
Så har du lagrat 635904 joul vilket om du tömmer på 1 timmer få ut 180 wh eller som du på 8 timmar typ 25wh timme.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H
boihus123 boihus123 skrev:
Enligt [länk]
Så har du lagrat 635904 joul vilket om du tömmer på 1 timmer få ut 180 wh eller som du på 8 timmar typ 25wh timme.
Blir lika många wh oavsett tid då både wh och joule beskriver mängden energi. Däremot så blir effekten 180 eller 25w beroende på hur lång tid en bestämd mängd energi frigörs.
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på:
1. Hur du isolerar stenen.
2. I vilken miljö värmen utsöndras (inne temp)
3. Hur stort området som ska värmas är.
4. Vilka människorna är som det ska värma.
 
Ok så detta lifehack har gett 0.18kwh, eller värme till ett värde av 50öre ungefär.

vi kan också ställa 0,18kwh i relation till de 40-80kwh ett vanligt hus drar på ett dygn på vintern.

det verkar som sagts tidigare bättre att sälja veden på blocket och köpa el för pengarna.
 
  • Gilla
Newgolds och 12 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok så detta lifehack har gett 0.18kwh, eller värme till ett värde av 50öre ungefär.

vi kan också ställa 0,18kwh i relation till de 40-80kwh ett vanligt hus drar på ett dygn på vintern.

det verkar som sagts tidigare bättre att sälja veden på blocket och köpa el för pengarna.
Det har också visat att det är mer effektivt att värma människor direkt istället för att värma luften i huset för att människorna i huset inte ska frysa. (Även om jag personligen förstås hellre hade kopplat in en 100W värmefilt i ett eluttag än att släpa runt på varma stenar.)
 
  • Gilla
HeyJon och 1 till
  • Laddar…
Med bara ett par hundra stenar per dag så är uppvärmningen fixad. Fast man kanske är varm ändå efter att ha burit dem?
 
  • Gilla
  • Haha
Eld och 2 till
  • Laddar…
Hmm, vore intressant att räkna på hur mycket värme du släpper ut genom dörren när du går ut och in för att lägga på och hämta stenen jämfört med de 0,18kW du fick in. :)
 
  • Gilla
breakman och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.