Attefallstillbyggnad och vedpanna från blocket plus en sotarkurs så du får sota själv
 
  • Gilla
Kvickig och 2 till
  • Laddar…
Najs, ja jag gillar dumma idéer jag med :) kul att utmana den normala överkonsumtionen, göra eget och återanvända.

Ja att dra vatten kanske inte är så dumt.

Ex. Ha nått vedeldat bastuaggregat med vattencistern på utsidan. Sätta en liten pump som pumpar vattnet genom en slang som går in i huset (förbi tv-soffan) och tillbaka ut igen.
Sålänge det inte blir vattenläcka.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
och om det finns en del tall, gran och annat virke i lina tillgångar, som inte säljs så lätt?
Bär runt på den, kan hålla dig varm i åratal så. Låt barnen leka "rulla stocken" lekar så blir dom varma också.
 
  • Gilla
  • Haha
emindith och 4 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Ja… för att göra rätt så ska skorstenen upp en meter över taket samt över nock… vi har 6,5 meter till nock. Det blir 1000 gånger svårare än att,

bara dra ut röret genom väggen och rikta röret upp en bit.

Det är inte bygglovsenligt dock.

vad är skillnaden på detta, rökmässigt, och att ha en eldkorg ute? (Vilket är tillåtet)
Installerar du en skorsten ska du förstås följa regelverket som finns med höjd över tak osv. Det har ju även en praktisk betydelse kring var röken hamnar OCH vad du får för drag i skorstenen, dvs hur bra det går att elda i kaminen.

Att bara ha ett avgasrör ut genom en vägg kanske man kan göra på en bastu man använder mitt i skogen och använder några gånger om året, inte från en eldstad på ett permanentboende som man ska elda regelbundet i.

Att jämföra en kamin inomhus med en eldkorg osv verkar helt knas - det är inte på något sätt en relevant jämförelse. Man kan inte värma huset genom att värma saker på en annan plats, om man inte driver ett fjärrvärmeverk förstås.

Att det är långt upp till taket ser jag inte som ett problem, det är ju bara att stapla moduler på varandra. Sidodragningar och avväxlingar kan vara bökigt. Använd en modulskorsten, till den kommer det också finnas en tydlig monteringsanvisning som hjälper dig att göra rätt.
 
  • Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Precis såna här galna tankegångar jag förutspådde i början av vintern! Kul!

Det bästa förslaget är redan lagt tror jag.
Kökspanna eller annan pryl som värmer upp vatten, cirkulationspump om inte höjdskillnaden finns och sen in till en stor radiator eller två.
Nästa år bygger du ett hus till pannan eftersom det är segt att elda utomhus, sen gräver du ner vattenröret året efter eftersom det inte ser klokt ut.
Och hux flux har du ett externt pannrum och kulvert. Bara att sota och godkänna. :p
 
  • Gilla
  • Haha
Sebastian Bob Andersson och 7 till
  • Laddar…
K
A Avatar86 skrev:
Ja att dra vatten kanske inte är så dumt.

Ex. Ha nått vedeldat bastuaggregat med vattencistern på utsidan. Sätta en liten pump som pumpar vattnet genom en slang som går in i huset (förbi tv-soffan) och tillbaka ut igen.
Sålänge det inte blir vattenläcka.
Du kan ju koppla det till ditt ev vattenburna värmesystem, annars får du kanske köpa ett par begagnade element på blocket. Installera det som en välisolerad badtunna så kommer inga grannar att klaga (så länge du inte eldar sur ved som luktar 24/7)
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
Men du behöver ju inte över nock.
Kommer med skorstenen 2,3m eller mindre från nock så rekommenderar man 40 cm över nock.
Annars 1 m över taktäckning
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ja alltså att värma stenar i en eldkorg och bära in är nog det dummast ejag hört om det är seriöst menat men det tror jag inte det är. Då är det väl bättre att ställa eldkorgen inne i vardagsrummet på en plåt och ta hål i taken och bara låta röken gå ut. Så gör man väl i en kåta, ska tydligen " inte va så mycket rök" där inne
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Hej alla!

Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)

- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?

Jag börjar med lite dåliga förslag:

1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.

2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.

2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.

2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.

Här är förutsättningarna:

Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?

- Hjälp mig gärna problematisera.

. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.

tack på förhand
Dom här Åsa-nisse lösningarna tar nog priset ...
 
  • Gilla
  • Haha
Jens Hallgren och 2 till
  • Laddar…
Köp en vedpanna, ett expansionskärl, en cirkulationspmp samt lite kulvertrör på blocket och bygg ett externt pannrum (kan ju byggas på ett par dagar om man inte gjuter en riktig grund).
Dra in kulvertrören genom väggen och anslut ett par fläktkonvektorer och en cirkulationspump.
Fyll systemet med glykol och vatten
Elda och få värme...

Vill du lyxa till det så kopplar du in en acctank i systemet också men då behövs ju lite mer styrning, har du fäktkonvektorer kan det eventuellt räcka med att slå av och på fläkten samt av och på cirkulationspumpen.. Glöm inte att ett enkelt system måste kunna strypa tilluften till pannan om det blir för varmt.....
 
Köp ett gammalt vedeldat bastuaggregat som du monterar hjul på, fyll med 150kg sten, elda den varm utomhus och putta sedan in den och njut av värmen!
 
  • Gilla
Mljungberg och 3 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Bär runt på den, kan hålla dig varm i åratal så. Låt barnen leka "rulla stocken" lekar så blir dom varma också.
Energi kan inte förstöras, bara omvandlas. Alltså måste värmen du och dina barn genererar komma någonstans ifrån. Dina matkostnader kommer således att skjuta i höjden.
 
  • Gilla
Lindalolsson och 1 till
  • Laddar…
Här ska ni få höra! (Pt.1)

1. Jag tände på två späntade vedklabbar i kolgrillen.
2. La på en marksten (30x30x4 betong) på gallret. Låg å värmde på i ca 45 min.
3. Tog av den, och la i en IKEA kasse.
4. Den har legat under mig här i soffan nu i 4 timmar!!! och är fortfarande varm (nu ljummen).

Kostnad: 0 kr

I win! <3 :D - Fan va det e skoj å hitta Life Hacks som funkar!
(Luktar bara lite rök - Inte mer än en kamin. Kan täta påsen bättre).

Hur kan man förfina denna metod?

Är det bättre värmehållning i vatten? Om man ska ta lägga i metalltermosar istället (skruva av locket först).
 
Redigerat:
  • Gilla
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
Även om du skulle få till en lösning med en eldstad utomhus så kommer du nog att tröttna snabbt att behöva gå ut så fort du ska mata in mer ved/kolla brasan etc :)
 
1: kallställ huset
2:köp en liten kamin att ha i ett tält
3:flytta ut i tältet över vintern
 
  • Gilla
  • Haha
Takfönster och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.