Besparing: 14% / 275 kwh
1401kwh mot 1676kwh 2022/2021

150 kvm
Bergvärme.
Vattenburen golvvärme.

22 i huset, 10 i garaget, 38 i spabadet.

bundet elavtal 100öre/kwh 36 månader.
 
  • Gilla
Tjureda
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Tiden går och det är snart dags för november månads rapportflod. Bara ett par dagar kvar.
Så här är tråden för det...:)
Jag har inte gjort nåt åt förbrukningen ändå så är det drygt 30% lägre än november förra året….det förklaras nog av temperaturen. 2018 verkar jag ha haft ungefär samma förbrukning i november . Planen framöver är nog att få till golvvärmen i garaget som kommer att matas via kulverten till pannrummet, sen en bättre vedanläggning så värmepumpen får vila lite när jag har möjlighet att elda
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Skitsnack!

November 2022 har nästan exakt samma medeltemperatur som 2021.

Det går inte att halvera energianvändningen med dumma kommentarer om att inledningen av månaden var ovanligt mild.

Varför bör dessa inlägg bannas! Jo för att de stressar övriga husägare och är en skymf mot de människor som jag träffar i jobbet som dragit ner värmen inomhus till 15 grader och eftersom de inte klarar att betala elräkningarna.
Om du hade förstått vad jag skrev så pratade jag inte om förra årets temperaturer utan om november i år. Och de två första veckorna var varmare där jag bor än vad de senaste tio dagarna har varit, annars hade jag haft lite annorlunda siffror.

Det är ju såklart inte bara utetemperaturen som gjort att min elförbrukning halverats, jämfört med november förra året, vilket de flesta begriper och hade du inte varit så otrevlig hade jag kunnat berätta för dig mer om mina elbesparande åtgärder sen förra året.
 
Redigerat:
  • Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
November 2021: 9808 kWh
November 2022: 3037 kWh t o m 29:e.
 
  • Wow
galento
  • Laddar…
Måste säga att ni ute i landet är jäkligt bra på att sänka förbrukning ( raggsockor är numer trendigt).
Lyckades själv över förväntan sänka 20% mot förra året trots inköpt elbil i slutet av oktober. Motionerar braskamin mer nu än tidigare så striden fortsätter. Mys på ute i stugorna gott folk.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
170 m2 byggt 1912 med två vuxna, tre barn halvtid, hemmakontor och hybridbil. Installerat luft-luft värmepump i somras och sänkt temperaturen.
 
  • Elanvändning över tid. Uppskattade värden. Förbrukning i november och föregående månad på kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jepp,-37% i år. Appskärm visar elförbrukning i november, jämför med föregående år, energibolaget "Vattenfall".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hakan_o skrev:
Tiden går och det är snart dags för november månads rapportflod. Bara ett par dagar kvar.
Så här är tråden för det...:)
Vi har 35% lägre förbrukning än förra året. Trodde inte vi kunde göra mer för att spara på el men bevisligen gick det….vilka fler åtgärder har vi gjort? Svar: Sänkt varmvattnet på pannan från lyx till ekonomi, satt oss in i husets luftåtervinningssystem och justerat in det, använder jag ugnen till något passar jag på att använda den till fler saker samtidigt, sänkt värmen inomhus till 19 grader(tidigare 20), pratat med barnen (12 och 13 år) om vikten att duscha men inte i 15min.

Ja det blev en del små bäckar men i slutet känns det som en stor å
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
50% mindre ungefär.
2021 2500
2022 1240
Då har vi byggt till 50m2under året, tilläggsisolerat och bytt fönster. All värme är inte igång i nuläget men håller ca 19 grader trots det.
 
~50% Sänkning bor i villa.

Nov 2021 - 1960kWh
Nov 2022 - 990kWh

Åtgärder gjorda sedan januari 2022:

- Tidkanal på golvvärme (el)
- SPA bad i viloläge (håller ca 12 grader ist för 39)
- Sänkt innetemp från 21,5 till 19,5
- Optimerat / sett över både VP samt FTX
- Eldat mer
- Bastat mindre
- Ölkyl avstängd
- Kallställt garaget

kul ändå att följa detta under året när man ser att det finns saker man kan göra som ändå inte påverkar vardagen allt för mycket men som gör stor skillnad i förbrukningen. Jag har sänkt mellan 10-50% varje månad sedan januari.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Kommer landa på knappt 600 kWh i november, ner från drygt 900 kWh i fjol.

Känns helt okej, med tanke på att vi värmer ca 190 kvm med el (bergvärme).

Har dragit ner på värmen så pass att jag måste ha på mig vantar inomhus.

Förra årets elräkning för okt-dec blev ca 9 000 kr (inklusive nätdelen). Siktar på att försöka komma under det i år.
Också haft vantar på mig men det har varit ett par enstaka nätter när jag har sovit. Tror jag fått problem med blodcirkulationen i händerna för jag känner själv att dom ofta är iskalla (inte bara hemma) när jag lägger händerna någon annanstans på kroppen. Kanske är åldersrelaterat...i yngre år alltid varma händer.
Annars ligger nog min temperatur ungefär som din nu...ca 15-17C. Antagligen lite svalare på övervåningen. 12-13C i källaren...men där bor jag ju inte, där duschar jag bara.
 
Årets november landar in mellan förra årets augusti och september. Ganska exakt en minskning med 50% mot förra årets november. Tilläggsisolering tidigt i höstas är nog den största skillnaden, sänkt temperatur och massor av mysiga brasor i kaminen bidrar också.
 
  • Stapeldiagram som visar elanvändning i kilowattimmar, årsöversikt med ökning och minskning över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
han.kan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
134m², tre vuxna och en 17-åring, så mycket duschvatten. LLVP+FLVP för vatten. Tre elbilar som laddas med olika frekvens också. 1400kWh för November (prediktion, håller upp siffran lite).
Jag slutade på 1383 kWh, jämfört med 2247 kWh förra året.

Mindre torktumling, LLVP som komplement till FLVP är de två större förändringarna. Men samtidigt då laddar vi ju en till elbil hemma också. Men hos oss var det lite kallare förra året

Förändringen med timavtal har dessutom halverat priset mot vad det hade kostat med månadsavtal. Jag har fortfarande inte fått månadspriset på elen, så det är än så länge bara en prognos rörande detta.

Edit: detta är alltså en minskning med 38,5%
 
Redigerat:
1125, 2021
793, 2022
Nästan 30% mindre:love:
Släckt en hel del belysning. Torktumlat mindre. Lagat mat smartare.
(VV o värme via ved)
 
Sänkt förbrukning med 13% mot nov-2021 och 16% mindre än nov-2020.
nov-2022: 1225 kWh | nov-2021: 1404 kWh | nov-2020: 1453 kWh
Smågrejer har nog hjälpt att få ner förbrukning. Fylla tvättmaskiner och diskmaskiner för att optimera tillfällena de används. Pausa badkarsbadandet för familjemedlemmarna och sikta in sig på effektivare (kortare) duschningar istället.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.