D Daniel 109 skrev:
Det är snarare om du inte har elvärme det är svårt att slå månadspris.
Hur då? Om man stänger av pumpen från kl 07.00 tills kl 21.00 så blir huset jättekallt på dagen, eller? Vårt hus är relativt nytt (2007), med 3-glas fönster, tilläggssolering osv.
 
B ByggareNic skrev:
Ja väldigt dåligt av Tibber att påstå när man signar upp att dom inte har ett påslag. Går man till deras hemsida så står detta:

[bild]
[länk]

Hur kan man skriva så när påslaget i dagsläget är 8.62 öre/kWh? Och sedan är det moms på det så påslaget man betalar är 10.775 öre/kWh

Någon som orkar anmäla till ARN?

Till ursprungsfrågeställningen. Det viktade månadspriset är mycket högre än medelmånadspriset.

Men med din förbrukningsprofil om du laddar bilen på natten och värmepumpen körs mest på natten så borde du definitivt ha varit på plus på offpeak. Min gissning är att värmepumpen inte prisoptimeringen inte funkar som tänkt? Eller fel tid inlagd i värmepumpen!? Kan du få ut statistik hur mycket effekt värmepumpen använder eller använder per timme?

Har du en Tibber Pulse? Då borde du kunna se vad det är som drar så mycket när elpriset är högt och om värmepumpen laddar på natten vs dagen.
Fast om du läser vad som står så säger de att du får betala deras inköpspris, inte nordpools spotpris.
I deras inköpspris räknas också övriga kostnader som är relaterade till just deras inköp. Därav ett drygt 8 öre högre pris/kWh.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
B
tveksamt tveksamt skrev:
Fast om du läser vad som står så säger de att du får betala deras inköpspris, inte nordpools spotpris.
I deras inköpspris räknas också övriga kostnader som är relaterade till just deras inköp. Därav ett drygt 8 öre högre pris/kWh.
Japp det är så dom förklarar det. Men tycker det är väldigt dåligt formulerat. Dom säger ju att det inte är något påslag men sedan i appen så skriver dom påslag.

"Med Tibber får du inköpspriset rakt av. Inga påslag och inga krusiduller."

Sedan att dom säger att dom gör ingen vinst på att sälja elpriset är nog en sanning med modifikation. I det påslaget på 8.62 öre kan jag tänka mig att dom räknar in en hel del som är en kostnad för inköp av el. Löner, kontorsyta, datorer, etc?

Kanske ingen vinst för Tibber AB men en kostnad som vi som konsumenter betalar.

Här är utvecklingen av Tibbers påslag som dom kallar påslag fast inte är ett påslag.. :thinking:

Januari 3,12 öre
Februari & Mars 3,21 öre
April 3,39 öre
Maj 3,25 öre
Juni 3,22 öre
Juli 3.59 öre
Augusti 4,13 öre
September 5.96 öre
Oktober 7.67 öre
November 8.62 öre

Allt exklusive moms.
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Det upptäcker jag inte. Jag styr allt jag kan och fortfarande ligger dyrare än vanlig rörlig. Då undrar jag om man ska ha timpris överhuvudtaget om man har elvärme.
Sitt lugnt ett par dar, snart har du den korrekta kostnaden för månadspriset, för jag tror fortfarande att den siffran du jämför med är tokig. Med dina förutsättningar borde det vara ypperliga möjligheter att slå månadspriset.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
Japp det är så dom förklarar det. Men tycker det är väldigt dåligt formulerat. Dom säger ju att det inte är något påslag men sedan i appen så skriver dom påslag.

"Med Tibber får du inköpspriset rakt av. Inga påslag och inga krusiduller."

Sedan att dom säger att dom gör ingen vinst på att sälja elpriset är nog en sanning med modifikation. I det påslaget på 8.62 öre kan jag tänka mig att dom räknar in en hel del som är en kostnad för inköp av el. Löner, kontorsyta, datorer, etc?

Kanske ingen vinst för Tibber AB men en kostnad som vi som konsumenter betalar.

Här är utvecklingen av Tibbers påslag som dom kallar påslag fast inte är ett påslag.. :thinking:

Januari 3,12 öre
Februari & Mars 3,21 öre
April 3,39 öre
Maj 3,25 öre
Juni 3,22 öre
Juli 3.59 öre
Augusti 4,13 öre
September 5.96 öre
Oktober 7.67 öre
November 8.62 öre

Allt exklusive moms.
Det beror ju på vad du syftar på med påslag. De pratar konsekvent om inköpspris och att de inte har något påslag ovanpå det.
De hävdar ju att månadskostnaden går till alla sådana saker.

Om du kallar allt över rent spotpris för påslag så ja, då har Tibber påslag.
 
  • Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
Nu 1:a December kan jag se mer info:

-Vattenfall rörlig SE3: 199.65 öre (inkl moms)
-Tibber timpris SE3: 195.23 öre (inkl moms)

Så priset av att anstränga mig är 4 öre, vilket jag kan lätt få med kampanjpriser.

En till sak som jag inte förstår: varför när jag går på Elskling kan jag inte se det volymvägda priset? Det står bara Nordpool månadspriset plus lite inköppåslag. Hur ska man jämföra bolag då?
 
T Tinrik skrev:
Nu 1:a December kan jag se mer info:

-Vattenfall rörlig SE3: 199.65 öre (inkl moms)
-Tibber timpris SE3: 195.23 öre (inkl moms)

Så priset av att anstränga mig är 4 öre, vilket jag kan lätt få med kampanjpriser.

En till sak som jag inte förstår: varför när jag går på Elskling kan jag inte se den volymvägda priset? Den visas bara Nordpool månadspriset plus lite inköppåslag. Hur ska man jämföra bolag då?
Timpris och kampanjpris är väl lämpligt att satsa på.
 
B
T Tinrik skrev:
Nu 1:a December kan jag se mer info:

-Vattenfall rörlig SE3: 199.65 öre (inkl moms)
-Tibber timpris SE3: 195.23 öre (inkl moms)

Så priset av att anstränga mig är 4 öre, vilket jag kan lätt få med kampanjpriser.

En till sak som jag inte förstår: varför när jag går på Elskling kan jag inte se det volymvägda priset? Det står bara Nordpool månadspriset plus lite inköppåslag. Hur ska man jämföra bolag då?
Något verkar inte funka som det är tänkt hemma hos dig. Vi laddar elbilen på natten, kör diskmaskinen och ibland tvättmaskinen. Värmer huset med pellets men körde elpatronen konstant när elpriset var som billigast för några veckor sedan. Bor dessutom i SE4.

Vårt pris för November blev:
-Tibber timpris SE4: 119.81 öre (inkl moms)

Har inte installerat någon laddbox så ingen smartladdning.

Mobilskärmdump av energiförbrukning i november med kostnad, kWh och daglig användningsgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av energiförbrukningsdata med sparade kostnader på en mobil webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B
T Tinrik skrev:
Hur ska man jämföra bolag då?
Ja inte helt enkelt! Bolagen kan dessutom ha olika förbrukningsprofiler på sin kunder så att ett bolagskunder använder mer el på morgonen och kväll. Det borde det viktade månadspriset bli dyrare för det kundkollektivet. Men det är inga siffror direkt som är lätta att hitta för en konsument. Undrar vart offpeak.se får sina siffror från?

Men det är det som är bra med timmätning. Då kan man styra det själv. Så försök fixa vad det nu är som inte funkar hemma hos dig. Om det är nu värmepumpen. Med Tibber Pulse appen kan du se 24 timmars historik nu med den.


Skärmavbild av elanvändning, graf visar förbrukningsmönster, nuvarande och dagens toppnotering i watt, inkluderar kostnad i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B ByggareNic skrev:
Bolagen kan dessutom ha olika förbrukningsprofiler på sin kunder så att ett bolagskunder använder mer el på morgonen och kväll. Det borde det viktade månadspriset bli dyrare för det kundkollektivet. Men det är inga siffror direkt som är lätta att hittar för en konsument.
Förbrukningsprofilen tas fram av elnätsbolaget för hela nätområdet så det är inte något som skiljer från elhandelsbolag till elhandelsbolag inom respektive nätområde. Om det blir skillnad är det i så fall för att olika elhandelsbolag har sina kunder geografiskt fördelade på olika sätt. Den som vill kan hitta förbrukningsprofiler för nätområdena på https://mimer.svk.se/ConsumptionProfile/ConsumptionProfileIndex (och även summerade förbrukningsprofiler för elprisområdena). Offpeak.se hämtar säkert sina siffror där.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Har haft Kundkraft i >20 år och alltid varit nöjd. Har nu Tibber som sista bolag, då Kundkraft lagt ner. Tibber verkar ok..bor i ett >100 år gammalt hus, uppvärmning + varmvatten endast ved. Har en luft/luft v.p. som komplement, har dock inte använt den i nov. Golvv.endast i badrummet, men lågt ställt, anv.inte torktumlaren. Har en husvagn som står på lite el, 5 grader. 621 kwh i november 1419 kr = 2.28 / kwh. Känns rätt ok...eller..?
Funderar nu på hur vi ska välja elbolag när Tibber går ut i april. Är ju van att Kundkraft skött det. Behöver råd!
 
B ByggareNic skrev:
Värmer huset med pellets men körde elpatronen konstant när elpriset var som billigast för några veckor sedan.
Alltså pumpen är på hela tiden med 0.8 kW (kompressorn), kan inte göra mycket åt det. Huset behöver väl uppvärmas? :) Om jag blockerar också kompressorn så går trycket på pumpen till 0.0, vilket inte borde vara så. Man kanske sparar lite pengar på el men samtidigt minskar livslängd på pumpen rejält?
 
T Tinrik skrev:
Alltså pumpen är på hela tiden med 0.8 kW (kompressorn), kan inte göra mycket åt det. Huset behöver väl uppvärmas? :) Om jag blockerar också kompressorn så går trycket på pumpen till 0.0, vilket inte borde vara så. Man kanske sparar lite pengar på el men samtidigt minskar livslängd på pumpen rejält?
FLVP är konstruerad att gå kontinuerligt. Men du kan i teorin spärra den helt under dagtid och då får den arbeta hårdare under nattetid. Har du tröghet i huset mha platta och golvvärme, så kan du bibehålla komforten och flytta största del av förbrukning till natten med lägre pris.
 
B
T Tinrik skrev:
Alltså pumpen är på hela tiden med 0.8 kW (kompressorn), kan inte göra mycket åt det. Huset behöver väl uppvärmas? :) Om jag blockerar också kompressorn så går trycket på pumpen till 0.0, vilket inte borde vara så. Man kanske sparar lite pengar på el men samtidigt minskar livslängd på pumpen rejält?[/
Hur funkar pumpens inbyggda "smart price adaption"? Om pumpen har en konstant effekt kontinuerligt så kanske det är den som inte funkar som tänkt?
 
B ByggareNic skrev:
Hur funkar pumpens inbyggda "smart price adaption"? Om pumpen har en konstant effekt kontinuerligt så kanske det är den som inte funkar som tänkt?
Jag antar att antigen funkar det inte alls, eller huset blir för kallt om pumpen stängs av. Ska kolla med Nibe och se vad man ska förvänta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.