F fiskarn87 skrev:
Finns det något typ "maxpris" ? 1 liter olja innehåller väl nästan 10 kWh och kostar 15 kr/l (??)till ett oljekraftverk.
Priset på utsläppsrätter har stuckit iväg i och med att mer kol och olja eldas, så maxpriset efter vad den dyraste fossilproduktionen kostar är inte fast ens om det finns oändlig produktionskapacitet, utan stiger med produktionsvolymen.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Priset på utsläppsrätter har stuckit iväg i och med att mer kol och olja eldas, så maxpriset efter vad den dyraste fossilproduktionen kostar är inte fast ens om det finns oändlig produktionskapacitet, utan stiger med produktionsvolymen.
Jo Tyskland närmar sig "kolsvart" i klass med Polen och gör att priset för utsläppsrätterna sticker iväg.
Har letat efter fakta om Danmark kan köra sina gamla kolkraftverk men hittar inget, det skulle hjälp till just nu.
https://app.electricitymaps.com/zone/DE
 
G
P paralun skrev:
Jo Tyskland närmar sig "kolsvart" i klass med Polen och gör att priset för utsläppsrätterna sticker iväg.
Har letat efter fakta om Danmark kan köra sina gamla kolkraftverk men hittar inget, det skulle hjälp till just nu.
[länk]
Blandar de inte in kol i befintliga värmekraftverk? När priset ökar - mer kol?
 
G OMathson skrev:
Blandar de inte in kol i befintliga värmekraftverk? När priset ökar - mer kol?
Tyskarna har ju startat upp sina riktigt stora kolkraftverk inkl stora utsläpp (det man då ser på electricity maps)
Sen har de då bara 3 kärnreaktorer kvar. Så Energiewende går ju alldeles lysande....:lying:
Men jag är mer intresserad av Danmark och hur mycket el de kan producera med sina gamla kolkraftverk, vissa ska vara konverterade för biomassa men hur mycket är körbart? Sen vi själva har ju lagt ner alla reserver därför är Danmark intressant. I Sverige borde Stenugnsund vara körbart??
 
Magnus E K
Skämtade förra vintern om att Litauen skulle återstarta Ignalina-kärnkraftverket, men nu kanske det inte är en så dum idé. Får de igång båda reaktorerna är det 2700 MW har jag för mig.
 
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skämtade förra vintern om att Litauen skulle återstarta Ignalina-kärnkraftverket, men nu kanske det inte är en så dum idé. Får de igång båda reaktorerna är det 2700 MW har jag för mig.
Det var RBMK1500 i Ignalina, dvs 2* 1500MW elektrisk effekt.
Men enligt wikipedia effektbegränsades dessa till 1300MW någon gång under tiden i drift, skulle alltså varit på 2600MW elektrisk effekt efter det enligt Wiki.
 
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var RBMK1500 i Ignalina, dvs 2* 1500MW elektrisk effekt.
Men enligt wikipedia effektbegränsades dessa till 1300MW någon gång under tiden i drift, skulle alltså varit på 2600MW elektrisk effekt efter det enligt Wiki.
Hade för mig att det var 1350... Ja de sänkte effekten för att öka säkerheten (minska osäkerheten) i efterdyningarna av Tjernobyl.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Spotpris just nu i Stockholm 5,21 + 36 öre skatt = 5,57 + 25% moms = 6,96 + nätavgift

Summa 8 kr/kwh

Tur att man band på 36 månader och 55 öre tidigare.
Då är det billigare att ha elverket igång :cool:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Sen förstå jag inte varför Mikael_L började kasta skit på mej då vi verkar ha snarlika åsikter.
https://www.byggahus.se/sok/?q=omathson&thread_id=474716&sort=date&page=2


Jag vet inte var jag kastade skit på dig?
Var det efter att du skrev något om att sparka sönder sin bil för att den var för bra, och jag då ansåg att du inte förstått något alls om hur det fungerar.
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Spotpris just nu i Stockholm 5,21 + 36 öre skatt = 5,57 + 25% moms = 6,96 + nätavgift

Summa 8 kr/kwh

Tur att man band på 36 månader och 55 öre tidigare.
Bara att gratulera. Har bundet till på måndag 24.00, sen blir det en resa:rolleyes:
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hade för mig att det var 1350... Ja de sänkte effekten för att öka säkerheten (minska osäkerheten) i efterdyningarna av Tjernobyl.
Ska man vara alldeles exakt så var det 1360MW enligt engelska wikipedia...;)

Men suttit och letat efter Danmark och kol under fotbollen och går bet på hur mycket de har som numera är körbart. Man hittar artiklar från 2015 och då hade de 3400MW, nu?.
 
mowatom skrev:
Bara att gratulera. Har bundet till på måndag 24.00, sen blir det en resa:rolleyes:
Gasa järnet! Bjud in grannarna på en tropisk fest till helgen och skruva upp till 30 C :)
 
  • Haha
katho75 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Då är det billigare att ha elverket igång :cool:
Yupp.

Jag kan köra min fotogenvärme för 5 kr/kwh.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Då är det billigare att ha elverket igång :cool:
Vedeldad elgenerator borde vara riktigt bra om man kan ta tillvara på värmen också, Dags att skaffa en ångmaskin i källaren?
 
  • Haha
antett
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Spotpris just nu i Stockholm 5,21 + 36 öre skatt = 5,57 + 25% moms = 6,96 + nätavgift

Summa 8 kr/kwh

Tur att man band på 36 månader och 55 öre tidigare.
Och vilken tur att du inte haft detta avtal sedan tidigare och att det går ut nu inför vintern… vi hade bundit på 3 år tidigare till typ 35 öre/kWh men det gick ut i våras, i SE4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.