T Tinrik skrev:
Inga barn, inga pool/spa/. Duschar på natten. Ingen lyx alls alltså! På offpeak står det såhär:

[bild]

MEN: detta är alltså fel! Det finns inget sådant "viktat spotpris" som man köper. Man köper "månads rörligt", vilket är baserad på Nordpools månadspris, vilket är månadssnitt pris.

Om man räknar snittet 01-28 November hos Nordpool, så blir det 1.38 kr / kWh == 993 kr / månad (720 kWh), inte 1162 SEK.
elbolagen använder inte ett rakt genomsnitt från nordpool, men ett volumvägd snitt; dvs om 30% av förbrukningen för elbolagets kunder ligger på 4 timmar på dygnet, då viktas dom timmar högre än resterande. Står lite om det här: https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Tibbers affärsmodell är just att inte ha påslag utan endast abonnemang och på så sätt vara oberoende. Så jag antar att du har något speciaavtal för endast vattenkraft eller liknande.

Och nordpols är ink moms?
Tibber tar betalt för inköpspriset med. I appen tryck på spotpriset, sen producent. 8,62 öre kWh står på mig med.
Jag har inget specialavtal, det gick inte ens välja.
 
JesperKn JesperKn skrev:
elbolagen använder inte ett rakt genomsnitt från nordpool, men ett volumvägd snitt; dvs om 30% av förbrukningen för elbolagets kunder ligger på 4 timmar på dygnet, då viktas dom timmar högre än resterande. Står lite om det här: [länk]
Jasså, är detta något nytt? Jag har haft månadsrörligt förut och det har alltid stämt att den baseras på Nordpool månadspris. Sedan tillkomer ju påslag, men väldigt liten. Det är vad man ser på Elskling också:
Prisspecifikation för el: spotpris, påslag, rabatt, elcertifikatsavgift, moms, totalt pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förut när jag hade månadspris kollade jag varje faktura för att säkerställa att allt stämde. Jag har aldrid sett ett "volymvägd" pris...

Eller menar ni alltså att nu kommer de lägga till 30 öre på volympåslag för November?
 
T Tinrik skrev:
Jasså, är detta något nytt? Jag har haft månadsrörligt förut och det har alltid stämt att den baseras på Nordpool månadspris.

Förut när jag hade månadspris kollade jag varje faktura för att säkerställa att allt stämde. Jag har aldrid sett ett "volymvägd" pris...
Inget nytt, snarast normen för månadsavräknade avtal. Vilket elhandelsbolag hade du tidigare, det kanske var ett undantag från den regeln, men i så fall bör de i så fall ha kompenserat med relativt höga fasta påslag för att inte gå back.
 
Det är ju lite nytt med dessa stora prisvariationer. Tidigare låg snittpris och vägt snitt mycket närmare varandra. Så det var nog lätt att missa skillnaden.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tibber har högre påslag än många konkurrenter, men påstår att de inte har något.
Vad tar de andra för att täcka dessa avgifter?
 
G guggen skrev:
Vad tar de andra för att täcka dessa avgifter?
Det fanns en tråd om detta för inte jättelänge sedan. Men jag är osäker på vad den resulterade i.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Vad tar de andra för att täcka dessa avgifter?
Bara för att jag har det i huvudet, Vattenfall tar ca 1,4 öre, men då har de brutit ut elcertifikaten som de tar relativt höga 1,4 öre för. Sen tar ju Vattenfall ett påslag på 6 öre så det blir ungefär samma som Tibber totalt, men det är i mina ögon ärligare i och med att övervägande delen av påslagen står tydligt angivna på hemsida och på faktura.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
På flera bilder med "viktat spotpris*" står det en *(asterix) efter som väl hänvisar till en förtydligande förklaring av begreppet?
Vad står det där (vi som inte har tibber kan inte använda appen för att se detta) ??

För att "viktat spotpris" ska kunna appliceras måste man väl
  • tillhöra ett kundkollektiv med månadsrörligt avtal hos en specifik elhandlare
  • vilken har en förbrukningsprofil
  • i ett specifikt elområde
och som timprisare är man ju sitt egna kollektiv om en person och kan bortse från dessa parametrar.

Viktat spotpris i den ovan givna beskrivningen är ju helt beroende på vilken elhandlare man valt, och vilka andra kunder denna elhandlare har i samma elområde, och hur vi alla dessa kunder i detta elområde lägger vår förbrukning kollektivt över dygnet.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
På flera bilder med "viktat spotpris*" står det en *(asterix) efter som väl hänvisar till en förtydligande förklaring av begreppet?
Vad står det där (vi som inte har tibber kan inte använda appen för att se detta) ??
Det står såhär:
Text om elpriser med kalkylexempel baserat på timförbrukning och snittförbrukning, inklusive moms.

Jag förstår fortfarande inte värför OffPeak säger att jag går back. På diagramet kan man se tydligt att jag betalade mindre än snitt varje dag i November. Det finns inte en enda dag där jag betalar mer:
Stapeldiagram och linjediagram som visar konsumtion, kostnad och spotpris över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt att jag förbrukar mest på natten:
Kombinerad stapel- och linjediagram, tidsaxel 0:00 till 23:00, fluktuerande datarepresentation, grå nyanser, blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hur kan jag gå back?!

Allt detta arbete hemma, styra mitt liv kring elpriset varje dag, för att i alla fall betala mer än Svensson som har sin bastu och spabad på de dyraste timmar?
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Bara för att jag har det i huvudet, Vattenfall tar ca 1,4 öre, men då har de brutit ut elcertifikaten som de tar relativt höga 1,4 öre för. Sen tar ju Vattenfall ett påslag på 6 öre så det blir ungefär samma som Tibber totalt, men det är i mina ögon ärligare i och med att övervägande delen av påslagen står tydligt angivna på hemsida och på faktura.
Otroligt irriterande. Jag har själv Tibber till ena fastigheten (den andra fastpris) men använder faktiskt greenlys app mest då jag tycker den är bättre. Behöver kontrollera detta och byta av rent principiellt skäl om det stämmer (vilket jag förutsätter).
 
Så här ser det ut hos mig. Vägningsfaktorn är skillnaden mellan mitt snittpris och Nordpools månadssnitt. Alltså inte inkluderat en elhandlares volympåslag. Negativ procent är alltså där jag betalade mindre än Nordpools snitt. Även påslagen listas, allt exklusive moms och man ser att dessa avgifter ökat kraftigt senaste månaderna.

2021 hade jag en elhandlare som bestämde sig för att baka in avgifterna i elpriset de 3 sista månaderna. 1 mars bytte jag handlare och bad om timdebitering som kom igång i maj 2022. Således är de 4 första månaderna rörligt månadspris men handlaren verkar inte ha lagt på volymvägningen. 2020 har jag inga data på då den elhandlaren spärrade åtkomsten till fakturorna när jag bytte 1 januari 2021.
Tabell med e-handelsavgifter i öre och vägningsfaktorer i procent för 2020-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Ja väldigt dåligt av Tibber att påstå när man signar upp att dom inte har ett påslag. Går man till deras hemsida så står detta:

Skärmavbild av elprisapp som visar timpriser och förslag på att använda apparater när elen är billig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://tibber.com/se/smart-elavtal

Hur kan man skriva så när påslaget i dagsläget är 8.62 öre/kWh? Och sedan är det moms på det så påslaget man betalar är 10.775 öre/kWh

Någon som orkar anmäla till ARN?

Till ursprungsfrågeställningen. Det viktade månadspriset är mycket högre än medelmånadspriset.

Men med din förbrukningsprofil om du laddar bilen på natten och värmepumpen körs mest på natten så borde du definitivt ha varit på plus på offpeak. Min gissning är att värmepumpen inte prisoptimeringen inte funkar som tänkt? Eller fel tid inlagd i värmepumpen!? Kan du få ut statistik hur mycket effekt värmepumpen använder eller använder per timme?

Har du en Tibber Pulse? Då borde du kunna se vad det är som drar så mycket när elpriset är högt och om värmepumpen laddar på natten vs dagen.
 
  • Gilla
Herr Frank och 1 till
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
Det viktade månadspriset är mycket högre än medelmånadspriset.
Javisst, frågan är "hur mycket högre än medelmånadspriset"? Just nu när jag kollar på Elskling, SE3 Vattenfall kan jag se:

Inköpspåslag 7,15*

Detta är väl samma som volympåslag, eller? Isåfall blir det viktade månadspriset = medelmånadspriset + volympåslag? 7.15 öre är fortfarande väldigt lite jamfört med 30 öre som jag betalar extra med timpris. Sedan kommer andra påslag, men de ändrar inte varje månad.

B ByggareNic skrev:
Min gissning är att värmepumpen inte prisoptimeringen inte funkar som tänkt?
Det kan väl vara så. Men som sagt jag har även blockerad elpatron 08:00-20:00, så pumpen kan dra mest 0.8 kW under den tiden.

Det är ju svårt att få statistiken från pumpen. Tibber Pulse mäter inte det, då den mäter den totalla förbrukningen. Den kan bara "gissa".

Men om man ska fråga på ett annat sätt - budskapet med timpris är att:

- Om man har förbrukar "som snittet", då får man samma pris som vanlig månads rörlig. Man kan inte "göra fel" om man förbrukar som vanligt.
- Om man ändrar sina vanor, då kan man få bonus och "slå index".

Det upptäcker jag inte. Jag styr allt jag kan och fortfarande ligger dyrare än vanlig rörlig. Då undrar jag om man ska ha timpris överhuvudtaget om man har elvärme.
 
Det är snarare om du inte har elvärme det är svårt att slå månadspris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.