Missuppfattar jag, menar du bilden du visade borde vara känd för mig? Tror aldrig jag sett dessa förut.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Missuppfattar jag, menar du bilden du visade borde vara känd för mig? Tror aldrig jag sett dessa förut.
Va ? Har fått för mej att dessa, hopp, tro och kärlek, hänger i fönstret i varenda stuga i Österbotten under juletid?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tyvärr jag tror det är första gången jag ser något liknande. Kanske det är något riktigt lokalt fenomen?
 
Dom här var jättevanliga när jag var liten men ser dom knappt idag. Modell av en kyrka med rött tak, vita väggar, kors, och en kopplad sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
steve5432 och 19 till
  • Laddar…
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
:D:D
M Myckling skrev:
Dom här var jättevanliga när jag var liten men ser dom knappt idag.[bild]
Vi hade en sådan när jag var liten, komplett med träfigurer förställande en kör, nunnor, och en präst. Jag och syrran kompletterade med några afrikanska trägubbar som farsan tagit med från en resa samt en liten kopparkittel-prydnad och lät på så vis ”kannibalerna” koka prästen utanför kyrkan. Min hårt prövade mor var inte imponerad :D
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
steve5432 och 11 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ah nu ser jag, det är en Jakobstadstradition, det är 100km norr om mig, jag brukar sällan röra mig ditåt och har nog aldrig varit dit över julen:

[länk]
Visste inte det var SÅ lokalt, har nog sett dem i Kristinestad men det kan ju varit nån emigrant från Jeppis :)
 
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pappa vägrade hemmagjorda grejer i granen. haha. var alltid bråk när mamma ville hänga våra smällkarameller och grejer. Jag har ärvt hans syn. Enbart kulor och max två i färger
Hos oss var jag och syster oense, jag ville ha stilrent och hon ville hänga upp allt skräp hon gjort i skolan, gipsänglar, smällkarameller och apelsiner med nejlikokärnor(?). Nej tack, "Stil och klass Nollan, inte sill och glass" som vi sa på nollningen. :p

M Myckling skrev:
Dom här var jättevanliga när jag var liten men ser dom knappt idag.[bild]
Kanske vanligast i troende hem vilket jag antar har minskat med åren också. :)
 
B bakterie skrev:
Hon var med i Whale tillsammans med Schyffert m.fl. Största hiten var väl hobo humping slobo babe.

[media]
Nu förstår jag varför jag inte har något minne av detta band. :)
 
F fusion skrev:
Hittade klassiker i SVTPLAY's öppna arkiv, vad sägs om Måndagsbörsen med Jonas Hallberg som lyckades få med rätt bra artister. Här är en riktig klassiker med självaste Leif GW (efter 31 minuter) i unga dar och Adam Ant. I andra avsnitt kan U2 , Meatloaf, Duran-Duran, Depeche Mode, Phil Collins mfl ses, givetvis många svenska artister också

[länk]
Man rodnar djupt av skam när man ser intervjuerna av utländska artister från denna tid. "Do jo no that Jam mins sylt på svenska?"
Eller Staffan Schmidt som envist påstod för tittarna att Ultravox låt "Vienna" handlade om Venedig. :)
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skitfint ju. Här är en gammal bild från förra lgh, innan barnen :p Guld och silver sk, champagnefärgat

[bild]
Gran i min stil. Enkelt utan massa krimskrams:D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T
imported_Benno imported_Benno skrev:
Man rodnar djupt av skam när man ser intervjuerna av utländska artister från denna tid. "Do jo no that Jam mins sylt på svenska?"
Eller Staffan Schmidt som envist påstod för tittarna att Ultravox låt "Vienna" handlade om Venedig. :)
Skrattade så tårarna sprutade åt det där Vienna/Venedig-klippet nu i helgen, det är så pinsamt så jag ville nästan gömma mig bakom soffan. :crysmile::seenoevil:
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dom här var jättevanliga när jag var liten men ser dom knappt idag.[bild]
Min mamma har en julkyrka som är en skalenlig kopia av kyrkan i hennes hemby.

Edit och min mor är inte troende. Hon är inte ens med i kyrkan. Det är väl bara som julkrubba som fanns i en del hem förr. Lite fint till jul liksom.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var den så plottrig? Det hade jag helt glömt.
Ja samtliga tänkbara sökresultat låg redan på förstasidan :)
 
M Myckling skrev:
Dom här var jättevanliga när jag var liten men ser dom knappt idag.[bild]
En sån står här hemma, speldosan är lite trött nu för tiden.
 
  • Gilla
  • Älska
foxmx och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.