F fiskarn87 skrev:
Jo precis. Sen kan man ju tycka att det är skillnad på diamanter eller apelsiner och el.
Ur ett perspektiv, ja. Men inte i fråga om hur handeln fungerar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag själv mådde som bäst när jag var som fattigast...
Då är ju lösningen enkel, skruva upp värmen rejält… ;)
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Saken är ju den att vårt största problem är att komma ner till resten av världens befolknings standard på så kort tid som möjligt...
Det problemet fanns redan för 30 år sedan!
Så här skrev tidigare ABB chefen Persy Barnevik

Svensk text om energi med citat av Barnevik angående kärnkraftsavveckling. "Nu är vi här" avslutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ur ett perspektiv, ja. Men inte i fråga om hur handeln fungerar.
Jo precis. Om alla kraftproducenter verkar på en fri marknad blir det väl som det blir. Men man kan ju argumentera för att det inte i alla lägen är bra? Antar jag. Att el är samhällsviktigt eller nåt.. Sen det här med att allt som i varje ögonblick produceras måste konsumeras gör väl el lite speciellt. För andra varor finns ju en stor eftersläpning. Apelsinpriset varierar väl mjukare tänker jag, det tiodubblas inte så ofta.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller bygga ett kärnkraftverk.
Barsebäckstomten är rätt perfekt, både belägenhet och färdiga ledningar till stamnätet.
Det är en sak jag hoppas av nuvarande regering, att de häver byggförbudet (på alla platser förutom Oskarshamn, Ringhals och Forsmark) för kärnkraften.
Jag ser verkligen ingen mening med att tillåta kärnkraftsbygge, men bara på platser där det redan finns ett överflöd av kraft.
Det är inte säkert att det börjar byggas något ändå, men det är dumt att den begränsningen öht finns.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller bygga ett kärnkraftverk.
Barsebäckstomten är rätt perfekt, både belägenhet och färdiga ledningar till stamnätet.
Det är en sak jag hoppas av nuvarande regering, att de häver byggförbudet (på alla platser förutom Oskarshamn, Ringhals och Forsmark) för kärnkraften.
Jag ser verkligen ingen mening med att tillåta kärnkraftsbygge, men bara på platser där det redan finns ett överflöd av kraft.
Det är inte säkert att det börjar byggas något ändå, men det är dumt att den begränsningen öht finns.
Finns väl egentligen ingen större anledning att producera mer el inom Sverige (förutom svängnings massa, nätöverföring osv) då det redan exporteras så mycket, det är reglerna, skatterna, elområden, Eu, vem som tjänar pengarna som är problemet med de höga priserna. Varför ska det produceras just i Sverige om ändå allt ska exporteras och det är utländska bolag som hovar in pengarna? Bygg kärnkraft i Danmark som ägs av Uniper;). Så fort vinden mojnar importerar ju Danmark och gärna från Sverige just nu ca 1000MW. Sen förstå jag inte varför Mikael_L började kasta skit på mej då vi verkar ha snarlika åsikter.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
G
tveksamt tveksamt skrev:
Ur ett perspektiv, ja. Men inte i fråga om hur handeln fungerar.
Precis, ska verkligen el i Sverige hanteras som det är nu?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Finns väl egentligen ingen större anledning att producera mer el inom Sverige (förutom svängnings massa, nätöverföring osv) då det redan exporteras så mycket, det är reglerna, skatterna, elområden, Eu, vem som tjänar pengarna som är problemet med de höga priserna. Varför ska det produceras just i Sverige om ändå allt ska exporteras och det är utländska bolag som hovar in pengarna? Bygg kärnkraft i Danmark som ägs av Uniper;). Så fort vinden mojnar importerar ju Danmark och gärna från Sverige just nu ca 1000MW. Sen förstå jag inte varför Mikael_L började kasta skit på mej då vi verkar ha snarlika åsikter.
Utan export skulle vi inte klara oss länge. Så varför inte exportera el?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Utan export skulle vi inte klara oss länge. Så varför inte exportera el?
Vi skulle väl klara oss utan elexport just nu?
 
F fiskarn87 skrev:
Jo precis. Om alla kraftproducenter verkar på en fri marknad blir det väl som det blir. Men man kan ju argumentera för att det inte i alla lägen är bra? Antar jag. Att el är samhällsviktigt eller nåt.. Sen det här med att allt som i varje ögonblick produceras måste konsumeras gör väl el lite speciellt. För andra varor finns ju en stor eftersläpning. Apelsinpriset varierar väl mjukare tänker jag, det tiodubblas inte så ofta.
G OMathson skrev:
Precis, ska verkligen el i Sverige hanteras som det är nu?
Såklart man kan argumentera för och emot saker och tings varande. Det är ju inte någon naturlag att el ska handlas på en (någorlunda) fri marknad. Jag har dock inte sett något bättre förslag.
Har du/ni något som inte redan avhandlats är jag idel öra..

Såklart har andra varor förutsättningar som påverkar mer eller mindre, lagringskapacitet exempelvis, det hjälper nog till att plana ut kurvan för prisutvecklingen lite ja.
 
F fiskarn87 skrev:
Vi skulle väl klara oss utan elexport just nu?
Utan export skulle nog produktions kapaciteten minska över åren vilket inte är bra i längden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Vi skulle väl klara oss utan elexport just nu?
Jovisst men då skulle vi direkt åka på miljardböter av EU-kommissionen för att vi bryter mot ett påskrivet avtal.
Norge är i samma situation (de har skrivit på samma avtal som icke EU-medlem) och det retar gallfeber på många norrmän. Många svenskar verkar inte känna till vad vi skrivit på!?
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)
 
G
D Daniel 109 skrev:
Utan export skulle vi inte klara oss länge. Så varför inte exportera el?
Jag är principiellt inte emot exporten men alla de förändringar som skett på senare år tycker jag har för många nackdelar. 2015 va HÖGSTA priset på el i område 4 36 öre i februari! "De va bättre förr"... Det är inte mitt jobb att se till att Sverige har tillförlitlig elförsörjning till rimliga priser. Jag jobbar i svensk exportindustri med helt andra frågor och jag och de företaget jag jobbar på betalar skatt till människor som tar betalt för att lösa detta med tex el. Jag tycker de, politiker här och i Eu, har misslyckats katastrofalt, mer fossilt i tex Karlshamn, Tyskland osv och till priser som horribla.
Sen håller jag med Daniel i sak hur det fungerar idag med nordpol, svk osv, men borde man inte göra något så att priserna kan återgå till lägre nivåer?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vilka är dessa människor som har i uppgift att lösa el enligt dig?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller bygga ett kärnkraftverk.
Barsebäckstomten är rätt perfekt, både belägenhet och färdiga ledningar till stamnätet.
Det är en sak jag hoppas av nuvarande regering, att de häver byggförbudet (på alla platser förutom Oskarshamn, Ringhals och Forsmark) för kärnkraften.
Jag ser verkligen ingen mening med att tillåta kärnkraftsbygge, men bara på platser där det redan finns ett överflöd av kraft.
Det är inte säkert att det börjar byggas något ändå, men det är dumt att den begränsningen öht finns.
Fast det gäller ju att man får till en bred uppgörelse, så att de inte behöver rivas om fyra år.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Vilka är dessa människor som har i uppgift att lösa el enligt dig?
De som sätter reglerna, tex svenska och Eu politiker, är inte det själklart?
Vi lever inte i ett helt fritt samhälle som du kanske vet. Man får inte sätta upp en Asea secure på sin egen tomt. Man fick inte ens vidareutveckla dem, skapades lagar av politiker och det vet du mycket väl!
"Marknaden" får inte heller göra som den vill på gott och ont.
Blev nyss ett nej till ett kraftverk i Lövsta om du inte vet det.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.