Hej!
Vi kollar på en hus som har en tomt där det är skog bakom. Genom tomten står det att man ska kunna åka igenom för att kunna tillträda tomten bakom. Jag förstår inte varför. Betyder det att man kan kan bygga på tomten bakom eller vad tror ni?. Vi vill ju ha kvar skogen bakom.
Tomten är formad som en tårtbit. Dom tre kryssen bakom är ”tomten”. Kan vara värt att nämna att det går elstolpar straxt bakom tomten.
 
  • Fastighetskarta med tomtgränser, byggnader, siffror och symboler, svartvitt och gult, skala 1:12, webbadress längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Av ditt inlägg framgår det inte riktigt ifall det är ett servitut eller på vilket sätt den informationen finns.
Men helt klart finns det en möjlighet att det är en tomt "bakom" som kommer bebyggas sen.

Handen på hjärtat, du bestämmer aldrig över annans mark, om man vill ha någon möjlighet att bestämma över någon del av sin omgivning så måste man köpa även den marken, annars kommer det förr eller senare hända något där som man inte har den minsta möjlighet att påverka, så är det faktiskt.
 
Den ser ju inte ut att vara planlagd som tomtmark. Lägg ut en större del av detaljplanen
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Några frågor:
1. Exakt var står det att man får ta sig över tomten? I mäklarprospektet? Hos lantmäteriet? I detaljplanen?
2. Hur är det formulerat? Det ser som sagt inte ut som om det är en tomt som ligger där bakom.

Eftersom det går kraftledningar där gissar jag att det som står handlar om att den som äger kraftledningarna har rätt att vid behov ta sig över tomten för underhåll.
Och eftersom det går ledningar där tror jag att risken för att det byggs där är relativt låg. Vill man bygga måste ju ledningarna antingen dras om eller grävas ned.

EDIT: ser nu på kartutsnittet att den andra markbiten ligger mellan tomten ni vill köpa och kraftledningarna. Då faller min gissning. Däremot är det fortfarande bra att veta den exakta formuleringen.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den ser ju inte ut att vara planlagd som tomtmark. Lägg ut en större del av detaljplanen
 
  • Detaljerad kartutdrag som visar tomtgränser, byggnader, höjdkonturer och möjlig järnväg eller vägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om fastigheter, tillgänglighet, x-område, infart, servitut och äganderättigheter.
Henningelvis Henningelvis skrev:
Några frågor:
1. Exakt var står det att man får ta sig över tomten? I mäklarprospektet? Hos lantmäteriet? I detaljplanen?
2. Hur är det formulerat? Det ser som sagt inte ut som om det är en tomt som ligger där bakom.

Eftersom det går kraftledningar där gissar jag att det som står handlar om att den som äger kraftledningarna har rätt att vid behov ta sig över tomten för underhåll.
Och eftersom det går ledningar där tror jag att risken för att det byggs där är relativt låg. Vill man bygga måste ju ledningarna antingen dras om eller grävas ned.

EDIT: ser nu på kartutsnittet att den andra markbiten ligger mellan tomten ni vill köpa och kraftledningarna. Då faller min gissning. Däremot är det fortfarande bra att veta den exakta formuleringen.
 
  • Kartutdrag visar tomtindelning, höjdkurvor, byggnader och gatuområden; detaljrik teknisk ritning eller planeringsskiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om fastigheter, servitut, tillgänglighet, ingress, egress och överenskommelser mellan fastighetsägare.
Var ligger x-området/tomterna då? Jag ser bara stjärnor i en grupp bredvid den fastighet du funderat på att köpa. Det vita området klassas inte som tomtmark vad jag vet.
 
Ja vi har förståelse kring detta… vi vill bara få lite mer klarhet då vi inte vet varför tomten är där. Bifogat mer bilder om det vi vet

Mikael_L Mikael_L skrev:
Av ditt inlägg framgår det inte riktigt ifall det är ett servitut eller på vilket sätt den informationen finns.
Men helt klart finns det en möjlighet att det är en tomt "bakom" som kommer bebyggas sen.

Handen på hjärtat, du bestämmer aldrig över annans mark, om man vill ha någon möjlighet att bestämma över någon del av sin omgivning så måste man köpa även den marken, annars kommer det förr eller senare hända något där som man inte har den minsta möjlighet att påverka, så är det faktiskt.
 
Vi har tolkat stjärnorna som X nämligen. Finns ingen förklaring kring stjärnor någonstans

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var ligger x-området/tomterna då? Jag ser bara stjärnor i en grupp bredvid den fastighet du funderat på att köpa. Det vita området klassas inte som tomtmark vad jag vet.
 
Det måste finnas fler sidor i detaljplanen, där tecknen förklaras och ev byggrätter beskrivs. Kanske finns fler områden också ?
 
Claes Sörmland
Det vita området ingår inte i detaljplanen så där kan inga regleringar gälla som beskrivs i denna detaljplan. Antingen är det ej detaljplanerat eller så gäller en annan detaljplan där.
 
Mikael_L
Det står något om x-område.
Jag ser dock inget i plankartorna som verkar betyda detta, utan bara vanlig prickmark överallt.
Å andra sidan syns ju ingen tomt på det utsnittet av kartan vi ser här som saknar kontakt med någon tillfartsväg, så det kan ju gälla andra tomter på andra ställen av plankartan.
Kolla runt på hela detaljplanens karta ifall ni hittar någon tomt som inte alls angränsar mot något tillfartsväg och om ni där hittar något "x-område".
 
Mikael_L
S sophie sundström skrev:
Vi har tolkat stjärnorna som X nämligen. Finns ingen förklaring kring stjärnor någonstans
Betyder inte stjärnorna att det är skogsområde?
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Det är inte sannolikt att det skapas en tomt med byggrätt mellan den fastighet TS tittar på och kraftledningen heller…
 
  • Gilla
sophie sundström och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var ligger x-området/tomterna då? Jag ser bara stjärnor i en grupp bredvid den fastighet du funderat på att köpa. Det vita området klassas inte som tomtmark vad jag vet.
Jag håller med. Det vita området mellan tomten och kraftledningarna ligger utanför detaljplanerat område.

Jag gissar att X-områdena är de streckade tillfartsvägar man ser nere till vänster på bilden. Där finns det fastigheter utan kontakt med allmän lokalgata som kan komma att behöva in-/utfarter i framtiden. Den fastighet TS är intresserad av har ingen sådan fastighet bakom sig och alltså inget X-område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.