AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo tyvärr exploaterad senaste 20 åren. Synd
Aldrig riktigt förstått charmen att bo på de större öarna där det finns biltrafik. Letar själv nytt sommarställe med ratar aktivt dessa intrigöar.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
G
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
15M i Sthlm är inte i närheten av de dyraste villorna. Det är de dyraste villorna jag menar.
Men det va ju det jag skrev men kanske otydlig...
Ingen aning hur fastigheter långt över 20 miljoner rört sig men de runt Stockholm som kostade 12-16miljoner i våras har nu sjunkit många miljoner, det vet jag.
 
G OMathson skrev:
Men det va ju det jag skrev men kanske otydlig...
Ingen aning hur fastigheter långt över 20 miljoner rört sig men de runt Stockholm som kostade 12-16miljoner i våras har nu sjunkit många miljoner, det vet jag.
Kollade senast förra helgen på en fastighet som låg ute för 17. Sjötomt i sydvästläge i Sthlm inlopp. Granntomten såldes för 30 2020 och var dessutom i dåligt skick. Så det har helt klart gått ner enorm.

Många fastigheter som för 1år sedan skulle gå för 12. Går idag inte ens för 8.5 och helt stendött på visningar.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Kollade senast förra helgen på en fastighet som låg ute för 17. Sjötomt i sydvästläge i Sthlm inlopp. Granntomten såldes för 30 2020 och var dessutom i dåligt skick. Så det har helt klart gått ner enorm.

Många fastigheter som för 1år sedan skulle gå för 12. Går idag inte ens för 8.5 och helt stendött på visningar.
Nacka är väl ett typiskt område med villor i den prisklassen. Enligt svensk mäklarstatistik var villor a gått ner 13% senaste 12 månaderna. Din 12 miljonerskåk skulle alltså nu säljas för ca 10,4-10,5 Mkr.
 
A atomlab skrev:
Aldrig riktigt förstått charmen att bo på de större öarna där det finns biltrafik. Letar själv nytt sommarställe med ratar aktivt dessa intrigöar.
Nu har vi vår gård på en del av Ljusterö där det enbart är åretruntare (äger en av de äldsta husen på ön) så vi behöver inte stå ut med det runt knuten. Men det är ändå tråkigt med utvecklingen.

Sjukt jobbigt och behöva ta privat båt till ön
 
För att bidra till tråden så Ja, vi skulle klara 7% ränta men det skulle inte kännas bra alls.

Hade vi haft rörligt och bolåneräntan skulle överstiga den avkastning vi kan skrapa ihop på befintligt kapital så skulle vi dra ner lånet avsevärt eller släcka det för att få ro.

Bostaden vill vi trygga. Byggde nytt när vi var 32 och 29år med avsikt att bo tills döden eller skilsmässa men med papper på att huset stannar i min ägo så jag kommer bo förhoppningsvis 50år till och värdet på huset är helt orelevant. Båda har för avsikt att äga huset helt innan 50års åldern och ha en bra buffert.

Nu valde vi att binda lånet på 10 år för bra precis ett år sedan till vettig ränta sen statistiskt kommer det i slutändan bli något dyrare men tryggt för oss. Med tanke på att det förhoppningsvis inte är aktuellt med renovering på dessa 10år, slopad fastighetsavgift i 15år så amorterar vi hyffsat men ska öka. I denna takten är vi skuldfri innan 50 och planen verkar hålla.

Jag blir bara förvånad att folk frivilligt vill sitta högt belånad och låg amortering så att i situationen som denna helt tappar hävstången och tvingas betala mångdubbelt i räntekostnader och inte kunna amortera. Sen leva resten av livet på leasing och lån och trott att det normala är att maxa sin kredit i sina bästa friska år med avsikt att leva ekorrhjulet till pensionen vid 70+
 
Vi har betalat av en bulksumma nu då vår ränta steg till 4%+ så vi är ett hack närmare och mindre känsliga för räntans svängningar.

Tillägg:
Baserat på vad jag läst så verkar det inte som man i ECB (har ju euro här) kommer dra räntan högre än nån procent till, istället kommer man sådär undanskylt att börja ha 4-5% årsinflation som policymål. Höjer man räntan för mycket faller botten ur och inflationen på 4-5% kommer vara bästa sättet att hantera statsskulderna. Policyn kommer gynna alla som har lån i längden. Förvisso det är bara en som siar om vart det kan gå och han är inte en helt objektiv källa.

https://themarket.ch/interview/russell-napier-the-world-will-experience-a-capex-boom-ld.7606
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har betalat av en bulksumma nu då vår ränta steg till 4%+ så vi är ett hack närmare och mindre känsliga för räntans svängningar.
Najs, måste kännas fint! grattis!
 
P Pligg85 skrev:
Jag blir bara förvånad att folk frivilligt vill sitta högt belånad och låg amortering
"Frivilligt" är väl en definitionsfråga.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Frivilligt" är väl en definitionsfråga.
Det är väl merparten som helt frivilligt unnar sig väldigt dyra boenden med inställningen att bostaden ska stiga i värde och i takt med det låna upp till renovering och dyr livsstil och dö med skulderna. Har en dyr bil eller två på leasing bara för att det just nu får plats i månadspengen, finns det något utrymme kvar så blir det en motorcykel eller spabad.
Sparande eller buffert är för många två fula ord. Behöver taket läggas om så höjer vi bara lånen...

Villaägare som med miljonlån ändå åker utomlands eller på fjällresor varje år med indirekt lånade pengar istället för att amortera eller energieffektivisera huset lite iallafall.

Sen när alla kostnader ökar och det blir kärvare tider så ska staten stå och agera krockkudde och kompensera hushållen för allt.

Jobbigt att människor är så naiva inför vad vi själva skapat. Eldat på med gratispengar där man kunnat låna sig en miljon för samma månadskostnad som ett kanalpaket till sin TV utan att ha en eftertanke på effekterna.

Staten hejar på karusellen som subventionerar lånande med otroligt slappa krav på amortering eller buffert och samtidigt bestraffas ett sparande.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är väl merparten som helt frivilligt unnar sig väldigt dyra boenden med inställningen att bostaden ska stiga i värde och i takt med det låna upp till renovering och dyr livsstil och dö med skulderna. Har en dyr bil eller två på leasing bara för att det just nu får plats i månadspengen, finns det något utrymme kvar så blir det en motorcykel eller spabad.
Sparande eller buffert är för många två fula ord. Behöver taket läggas om så höjer vi bara lånen...

Villaägare som med miljonlån ändå åker utomlands eller på fjällresor varje år med indirekt lånade pengar istället för att amortera eller energieffektivisera huset lite iallafall.

Sen när alla kostnader ökar och det blir kärvare tider så ska staten stå och agera krockkudde och kompensera hushållen för allt.

Jobbigt att människor är så naiva inför vad vi själva skapat. Eldat på med gratispengar där man kunnat låna sig en miljon för samma månadskostnad som ett kanalpaket till sin TV utan att ha en eftertanke på effekterna.

Staten hejar på karusellen som subventionerar lånande med otroligt slappa krav på amortering eller buffert och samtidigt bestraffas ett sparande.
Ojdå, har du läst på vilka krav bankerna har på sina lånekunder numera? Har du själv bolån ?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Köpte mitt hus för 600 000 för 6 år sedan. Det kommer lösa sig.
 
  • Gilla
Johan5652
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå, har du läst på vilka krav bankerna har på sina lånekunder numera? Har du själv bolån ?
Ja och Ja.

Kraven är på tok alldeles för slappa.

Ett bevis på det är väl när två vuxna med normala löner i villa oroar sig hur vardagen ska funka när riskbanken har precis höjt till en ränta på 2,5 procent. Dvs en historiskt väldigt låg ränta.
 
  • Gilla
Johan5652 och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ja och Ja.

Kraven är på tok alldeles för slappa.

Ett bevis på det är väl när två vuxna med normala löner i villa oroar sig hur vardagen ska funka när riskbanken har precis höjt till en ränta på 2,5 procent. Dvs en historiskt väldigt låg ränta.
Vilka alternativ hade dom ?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.