M maria01 skrev:
lycka till då men jag förstår inte vitsen med larmet alls vad har du av så stort värde i sommarstuga
Just nu har vi inget av värde men det är ju inte det som spelar någon roll utan det är obehagligt oavsett att någon gör inbrott och huset ser nytt fint ut på utsidan och de tar sig in sliter runt bland ens saker. Oavsett litet värde så tycker jag inte det känns trevligt.
 
  • Gilla
Sewen och 2 till
  • Laddar…
Värdet med larm i fritidshus är att de kan skydda huset från väder och vind efter inbrott, ringa glasmästare. Avskräckande, inte troligt…
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tror inte många har larm på fritidshus
Det är nog många som har larm. Mer för att själv få en notis om att något händer så att det inte står öppet för väder och vind. Så har iaf vi det.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Vi drabbades av inbrott bara några veckor efter att vi hade köpt fritidshus för ett par år sedan. Inget stals, skadorna var minimala. Handtaget till altandörren söndervridet (det sitter en brytcylinder i mässing i dessa handtag, som är avsedd att vridas sönder om man tar i för hårt. Kostnad ca 80 kr). Och två fönsterhakar spräckta, kostnad drygt 50 kr (Jula).

Och så var det små brytmärken på fönstret som jag höll på att måla om, så det räckte med den planerade slutstrykningen.

Sedan fick vi höra att tjuven har hållit på i många år i området, han bryter sig in, men stjäl aldrig något. Det känns nästan mer scary än om han faktiskt hade tagit iallafall lite öl i kylskåpet.

Vi satte upp Arlo övervakningskameror efter den erfarenheten.

Förra hösten var det en i området, med övervakningskameror, som fick inbrott, och fick dit polisen som tog "tjuven" på bar gärning. Men inget gick att bevisa av de tidigare bedrifterna. Jag tror att han har hållit sig lugn efter det.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
lycka till då men jag förstår inte vitsen med larmet alls vad har du av så stort värde i sommarstuga
Skadegörelse, brand mm, inte bara stöld av värdesaker.
 
  • Gilla
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Skadegörelse, brand mm, inte bara stöld av värdesaker.
larmet går huset har brunnit ner inann inan det är släkt

larmet går någon har brutit sig in polisen åker inte ens ut fast tjuven finns på bild falet läggs ner

enda larmet jag skulle rekomendera är för väder vattenläcka och sånt resten är ju ingen vits

bättre att en granne kollar till huset
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
larmet går huset har brunnit ner inann inan det är släkt

larmet går någon har brutit sig in polisen åker inte ens ut fast tjuven finns på bild falet läggs ner

enda larmet jag skulle rekomendera är för väder vattenläcka och sånt resten är ju ingen vits

bättre att en granne kollar till huset
Så bofasta grannar ska sitta och titta på sommarstugor? Du tror inte att de har annat för sig? Ett hemlarm med brandlarm gör ju att brandkåren kan vara där på 10-20 minuter.
 
  • Gilla
Kashew och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så bofasta grannar ska sitta och titta på sommarstugor? Du tror inte att de har annat för sig? Ett hemlarm med brandlarm gör ju att brandkåren kan vara där på 10-20 minuter.
ett sommarhus blir övertänt på under 5 minuter finns inget att räda då om ens dom kommer fram så fort vart med själv på bränder där om dom ens har tat sig dit efter några timmar allt beror på hur långt det är och att dom inte har nåt annat för sig


om du läser vad jag skrev att jag gjorde så förstår du
 
H Husetmittisverige skrev:
Precis .. men ah nu känner vi oss riktigt kluvna.. hur ska man ens ha ett fritidshus om det då gång på gång sker inbrott blir ju ett jäkla livsprojekt
Bosätt er i fritidshuset, skaffa hund och sluta köpa dyrbara stöldbegärliga varor;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
och jag förstår inte vitsen med kameror vill man värkligen sitta och kolla på när nån annan går in i sitt hus för många nämner ju att känslan att nån har rotat igenom allt är värst då måste det vara värre om det finns på film

prata med en gammal klasskompis för några år sen som gjorde mycket inbrott för att täcka upp ett missbruk och jag fråga han aldrig var rädd att åka fast eller hamna på film. ha sa bara kameror stopar ingen på med huva bara så var det löst sen och dom gånger han hade åkt fast var det bara skadestånd en då och det bryde inte sig han om . oftast är det ju missbrukare eller utlänska ligor och dom betalar inget skadestånd en då
 
M maria01 skrev:
ett sommarhus blir övertänt på under 5 minuter finns inget att räda då om ens dom kommer fram så fort vart med själv på bränder där om dom ens har tat sig dit efter några timmar allt beror på hur långt det är och att dom inte har nåt annat för sig


om du läser vad jag skrev att jag gjorde så förstår du
Du verkar inte vara hedersmedlem i Positiva klubben direkt :rolleyes:

Har man inte brandlarm som är uppkopplat så kan det såklart ta några timmar innan någon kommer, det är därför man har larm. Grannar har en förmåga att sova på nätterna och vara på jobbet på dagarna. Larmet är online hela tiden och kameran gör att de ser att det brinner.
 
  • Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du verkar inte vara hedersmedlem i Positiva klubben direkt :rolleyes:

Har man inte brandlarm som är uppkopplat så kan det såklart ta några timmar innan någon kommer, det är därför man har larm. Grannar har en förmåga att sova på nätterna och vara på jobbet på dagarna. Larmet är online hela tiden och kameran gör att de ser att det brinner.[/QUO TE]

jag tror mer på grannen en du

när tjuven ser att det inte är plogat inga fotspår i snön så spelar det ingen roll vilket larm du har
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag tror mer på grannen en du
när tjuven ser att det inte är plogat inga fotspår i snön så spelar det ingen roll vilket larm du har
Självklart kan man be en bofast granne trampa upp spår och sådant så att det ser bebott ut. Men det gör fortfarande inte att grannen hinner larma om det börjar brinna mitt i natten eller när de är på jobbet. Men det är väl en generationsfråga antar jag, om man litar på tekniken eller inte.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Bra med mycket tankar omkring detta, vi ska nog ha brandvarnare och även sätta upp rörelsesensorer samt en bekant kommer ställa sin bil på tomten. Grannen kommer gå ett varv då och då sålänge får vi fundera vidare
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Grannsamverkan och kameror kör vi på. Håller nyfikna och tjuvar bort för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.