Hej

Håller på och river en vägg i garaget som har den här utrustningen på. Väggen ska bort och det blir en ny vägg längs med den andra, där vill jag sätta upp grejerna igen. Egentligen handlar flytten om att vinkla grejerna 90 grader men har läst mycket om hur känslig fibern är och vill inte förstöra något i onödan. Min tanke nu är att ta bort väggen förutom en kvadrat där prylarna sitter på (dubbelgips). Kvadraten får hänga fäst i taket eller väggen men kvar på platsen där den är. När jag gipsat nya väggen så antingen flyttas alla boxar dit eller så behåller jag en gipskvadrat med fibergrejerna på. Fäster den kvadraten på nya gipset. Men kan den fibern böjas så pass utan att gå sönder? Om boxarna ska skruvas loss och flyttas behövs väl ett proffs som lossar kablar etc, vilka gör sånt utan att ruinera en? Oorganiserad elinstallation med kablar, enheter, och antenn på vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusrenovering pågår, isolering synlig, eluttag, brandsläckare och fönster som visar utomhusvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skulle ni göra?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A Aderpale skrev:
Hej

Håller på och river en vägg i garaget som har den här utrustningen på. Väggen ska bort och det blir en ny vägg längs med den andra, där vill jag sätta upp grejerna igen. Egentligen handlar flytten om att vinkla grejerna 90 grader men har läst mycket om hur känslig fibern är och vill inte förstöra något i onödan. Min tanke nu är att ta bort väggen förutom en kvadrat där prylarna sitter på (dubbelgips). Kvadraten får hänga fäst i taket eller väggen men kvar på platsen där den är. När jag gipsat nya väggen så antingen flyttas alla boxar dit eller så behåller jag en gipskvadrat med fibergrejerna på. Fäster den kvadraten på nya gipset. Men kan den fibern böjas så pass utan att gå sönder? Om boxarna ska skruvas loss och flyttas behövs väl ett proffs som lossar kablar etc, vilka gör sånt utan att ruinera en?[bild]
[bild]

Hur skulle ni göra?
Ring fibernätägaren och fråga! Det är mer än "högrisk" att en amatör skadar den känsliga fibern så att man får blåsa en ny fiber för 5-10000kr inkl väntetid för en fibertekniker. Sannolikt så är det enklast att behålla placeringen men snygga till det så mycket det går.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Du har väl en skarv i den nedre dosan, så allt utom den kan du demontera utan problem. Inkommande fiber har jag för mig ska ha en radie motsvarande en snusdosa, så den kan inte böja tvärt när den kommer genom väggen, men den risken är ju liten när det är en duct.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
I den nedre dosan lär det sitta en delbar kontakt för övergång till fiberpatchkabel.

Beroende på om fiberduken kommer in rakt eller snett genom ytterväggen så går det olika bra att böja fiberduken.

Pilla inte på änden på fiberkontakterna.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I den nedre dosan lär det sitta en delbar kontakt för övergång till fiberpatchkabel.

Beroende på om fiberduken kommer in rakt eller snett genom ytterväggen så går det olika bra att böja fiberduken.


Pilla inte på änden på fiberkontakterna.
Fick inte upp den nedre dosan och vågade inte ta i riktigt med risk för att sabba nåt… ska se efter om jag ser hur den kommer in genom väggen. Kanske kan man försiktigt ta upp ett spår i gipset för att öka radien på en ev böj.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har väl en skarv i den nedre dosan, så allt utom den kan du demontera utan problem. Inkommande fiber har jag för mig ska ha en radie motsvarande en snusdosa, så den kan inte böja tvärt när den kommer genom väggen, men den risken är ju liten när det är en duct.
Jag kan plugga ur den blåa kontakten som går in i medieomvandlaren?
 
A Aderpale skrev:
Jag kan plugga ur den blåa kontakten som går in i medieomvandlaren?
Ja. Du bör skydda kontakten mot smuts. Speciella skydd sitter på när patchen är ny, de brukar kunna ligga kvar i dosan, annars kan du ta lite "gladpack" och vira in den i.
Inkommande fiber har avslutningspunkt i nedre dosan, sedan har du en fiberpatch, en "förlängningskabel" som går upp till medieomvandlaren.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Flytta fibern - inget att vara skraj för:
[länk]

Ta en närbild på nedre boxen.
Troligen ska du bända i de två öppningar i ovankant.
tack, kanonlänk det där
Öppen nätverksanslutningsdosa med fiberkabel och kopplingar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ducten avslutas i kabellisten med en tätning, syns i första bilden och sedan går en mikrokabel vidare (ingen tunn blåsfiber).
Så med lite karvande i hålet/väggen där ducten kommer in i ytterväggen kan den vridas.
Sedan måste fiberboxen lossas när den flyttas, här ska du vara försiktig för här ligger skalad mikrokabel slingad vid nedre skruven enligt bilden.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Det är en svetsad skarv i boxen,
Eluttag under installation med öppen förstoring som visar detaljer av kablage och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Men skarvhylsan behöver du inte röra.
Ta bort villapatchen i fiberbox eller medieomvandlare.
Lossa fiberboxens två skruvar och flytta den, men rör inget av det slingade i boxen. Och var extremt försiktig med nedre skruven, inte trycka mot fibern.
Sedan säger jag varken ja eller nej om du ska göra det själv.
 
  • Gilla
Aderpale och 1 till
  • Laddar…
Det jag menar är att det verkar vara den fiber med transparent ytterhölje som kommer via fiberducken, sen verkar det vara ett extrahölje (tunn duck) från skarven i listen in i boxen.

Alltså verkar det vara blåsfiber som kommer in i huset.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Ring till fiberägaren det gjorde jag, dom monterade ner och tillbaka utan kostnad
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det jag menar är att det verkar vara den fiber med transparent ytterhölje som kommer via fiberducken, sen verkar det vara ett extrahölje (tunn duck) från skarven i listen in i boxen.

Alltså verkar det vara blåsfiber som kommer in i huset.
Nja, titta på första bilden så ser du mikrokabel och med tätning i kanallisten. Och i din förstoring ser du den under vit straps. Kevlarhöljet skalar du av och slingar den tunnare fibern i boxen.
Många sådan trummor har beställts med mikrokabel;) Dyrare att blåsa men totalt billigare med färre avbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.