RoTe
D Daniel 109 skrev:
Jag har varken minusgrader eller torra vägar. Det är rent ut sagt blött överallt ute.
Stackars liten
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Jag klöv upp 1 kubik extra för 6 veckor sedan. Legat luftigt under snetak av plåt.
23-25 % fukt igår kväll :)

Ibland måste man våga ompröva de gamla "sanningarna".

Men visst häller man det i en stor jävla hög på gräsmattan utan regnskydd lär det inte torka.
Här i Ångermanland anses det att ved skall vara kapad och kluven senast första Maj för att torka till midsommar och sedan in i vedboden. Helst torkas där ytterligare en säsong.
Din fuktmätare hur tillförlitlig är den?
 
Dymmelonsdagen är gammal tradition längre söder ut. Men det handlade nog även om att man var tvungen tvungen att vara färdig innan vårbruket. Men det är fortfarande ett bra mål.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dymmelonsdagen är gammal tradition längre söder ut. Men det handlade nog även om att man var tvungen tvungen att vara färdig innan vårbruket. Men det är fortfarande ett bra mål.
Ja annars kan man få dymmelen i veden och då är man illa ute.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Här i Ångermanland anses det att ved skall vara kapad och kluven senast första Maj för att torka till midsommar och sedan in i vedboden. Helst torkas där ytterligare en säsong.
Din fuktmätare hur tillförlitlig är den?
Beror väl lite på vilket träd man fäller. Dom granar som granbarkborren hälsat på kan jag elda med direkt.
 
G Greger_08 skrev:
Beror väl lite på vilket träd man fäller. Dom granar som granbarkborren hälsat på kan jag elda med direkt.
Torrgran på rot kan nog ha varierande fukthalt, så jag skulle nog låta den torka på vanligt sätt. Män visst är det betydligt bättre ved att elda med än nyhuggen björk.
Kan tillägga att bästa torkväder på min breddgrad är maj och juni. Efter midsommar blir det mer dagg på nätterna som försämrar torkmöjligheten.
 
Redigerat:
Har 8 kakelugnar i huset, en vedspis och en liten pimpsten kamin. Kakelugnarna är kanon bra, när man eldat upp värmen i dem är de varma till dagen efter. Den stora i vardagsrummet håller värmen långt i på eftermiddagen dagen efter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har varken minusgrader eller torra vägar. Det är rent ut sagt blött överallt ute.
Norr om Roxen torkade både tvätt och vägar i söndags, i dag är det fuktigare.
Ved torkar alla årstider, men i den här månaden går det oerhört långsamt och till och med stående torrgran är fuktigare nu än i september pga nederbörden.
 
G Greger_08 skrev:
Beror väl lite på vilket träd man fäller. Dom granar som granbarkborren hälsat på kan jag elda med direkt.
Man kan elda med det mesta, men torrgran avverkad nu är inte optimalt torr även om den är fullt möjlig att elda med, kapar klyver och täcker man den med plåt i dag är den däremot jättebra att elda nästa höst:)
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja man har ätit mat tillagad på vedspis i flera decennier i livet.
Det kan vara dax igen, höga el och gaspriser och att vedspisupproret fick stopp på galenskaperna Boverket försökte införa gör att vi fortsatt kan och får laga mat på järnspis om vi så önskar.

I dag 29 nov går vänsterpressen etc.se ut med "Biobränsle värre för klimatet än fossila bränslen" artikeln dock bakom betalvägg.
 
galento
F fribygg skrev:
Det kan vara dax igen, höga el och gaspriser och att vedspisupproret fick stopp på galenskaperna Boverket försökte införa gör att vi fortsatt kan och får laga mat på järnspis om vi så önskar.

I dag 29 nov går vänsterpressen etc.se ut med "Biobränsle värre för klimatet än fossila bränslen" artikeln dock bakom betalvägg.
Har inte ens hört talas om vedspisupproret så det var intressant att läsa :

Efter Vedspisupproret – nu får vedspisen grönt ljus igen | SVT Nyheter

Har haft någon form av vedspis i kanske 98 % av livet så detta med vedvärme är
nånting man kommer ihåg sen barnsben. Huskvarna 726 har levererat mycket mat
och värme liksom kakelugnar , köksspisar och öppna eldstäder :D
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
En fundering: En granne funderade på att sätta in pelletspanna och dra ut skorstensröret på sidan av huset, dvs mellan sitt hus och sin grannes garage. Rakt ut bara, utan skorsten. Enligt säljaren han pratat med blir det ingen rök av en pelletspanna, så det ska inte vara något problem. Kan det verkligen stämma?

Jag sade att jag tror att skorstenen måste sluta ovan nock, men så var det absolut inte sade han. Känner mig tveksam till detta då det redan idag med vanliga kaminer och skorstenar ovan nock blir problem med röklukt i vissa väderlekar.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En fundering: En granne funderade på att sätta in pelletspanna och dra ut skorstensröret på sidan av huset, dvs mellan sitt hus och sin grannes garage. Rakt ut bara, utan skorsten. Enligt säljaren han pratat med blir det ingen rök av en pelletspanna, så det ska inte vara något problem. Kan det verkligen stämma?

Jag sade att jag tror att skorstenen måste sluta ovan nock, men så var det absolut inte sade han. Känner mig tveksam till detta då det redan idag med vanliga kaminer och skorstenar ovan nock blir problem med röklukt i vissa väderlekar.
Det finns pelletskaminer som klarar sej utan skorsten, Lilla Frö +Drag är ett sätt att lösa uppvärmning utan skorsten på taket
 
F fribygg skrev:
Det finns pelletskaminer som klarar sej utan skorsten, Lilla Frö +Drag är ett sätt att lösa uppvärmning utan skorsten på taket
Tack för namnet!
Hittade installationsmanual, tydligen ska det räcka med en meters avstånd. Och det är deras eget badrumsfönster och sovrumsventil som hamnar närmast.
https://kmp-ab.se/onewebmedia/Manual Lilla Frö serie 2.pdf
 
jannekjuyckken
L L A Axelsson skrev:
Här i Ångermanland anses det att ved skall vara kapad och kluven senast första Maj för att torka till midsommar och sedan in i vedboden. Helst torkas där ytterligare en säsong.
Din fuktmätare hur tillförlitlig är den?
Förstår att du inte litar på fuktmätare om du torkar veden i två år .
Inget fel på mätaren.
Dessutom hör man tydligt om veden är torr och det märks nör man eldar.

Så ja, det går att torka ved året om.
Särskilt om man kliver det väl.
Påståendet att man skall torka ved minst ett, helst två år uppstod på den tiden man trodde jorden var platt och att Näcken bodde i Bäcken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.