Jag försöker hitta nåt smart sätt att hindra värmepumpen från varmvattenproduktion under höglasttider, när vi inte är hemma, osv.

Hur har ni programmerat er varmvattenproduktion för att spara el? Fasta tider? Dynamiska lösningar? Lågt hela tiden? Berätta gärna om det är en värmepump, elberedare, smart/klassisk osv.
 
Strip Strip skrev:
Jag försöker hitta nåt smart sätt att hindra värmepumpen från varmvattenproduktion under höglasttider, när vi inte är hemma, osv.

Hur har ni programmerat er varmvattenproduktion för att spara el? Fasta tider? Dynamiska lösningar? Lågt hela tiden? Berätta gärna om det är en värmepump, elberedare, smart/klassisk osv.
Just spara el överlag är nog svårt, förutom att spara på varmvattnet förstås.
Men spara pengar kan man göra med ett timprisavtal och se till att värma vattnet när det är billigast varje dygn...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Just spara el överlag är nog svårt, förutom att spara på varmvattnet förstås.
Men spara pengar kan man göra med ett timprisavtal och se till att värma vattnet när det är billigast varje dygn...
Ja, jo det här ju avdelningen för bl a hemautomation. Klart man kan spara energi genom att minska de förluster som uppstår när tanken är full med hett vatten som ingen använder innan det svalnat. Man kan även dra sitt strå till stacken genom att hindra VV-produktion under höglasttider och om man har timdebitering på sitt elavtal även spara pengar. Men allt det här ska ju helst hända utan att störa komforten allt för mycket och jag är nyfiken på vilka lösningar ni andra har valt.
 
C
Har IVT Greenline HA som inte direkt erbjuder några avancerade inställningar vad gäller VV-produktionen. Men kör den i ekonomiläge vilket betyder lägre VV-temperatur = bättre COP.
Noterar också att de externa ingångarna kan konfigureras att blockera varmvattenproduktion. Så ganska enkelt att koppla in en extern styrning om man vill.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har IVT Greenline HA som inte direkt erbjuder några avancerade inställningar vad gäller VV-produktionen. Men kör den i ekonomiläge vilket betyder lägre VV-temperatur = bättre COP.
Noterar också att de externa ingångarna kan konfigureras att blockera varmvattenproduktion. Så ganska enkelt att koppla in en extern styrning om man vill.
Min Nibe 1245 har liknande "mjuka ingångar". Jag har köpt ett 4-kanalers zigbee-relä som snällt kopplade upp sig till min Conbee II, så nu kan jag kontrollera dem i Home Assistant.
 
Kör en vanlig elberedare, som styrs via kontaktor.

Satte upp en PLC, läser in timpriser från tibber varje eftermiddag för nästkommande dag och låter systemet köra enligt dagens timpriser.
Laddar varmvatteb dom billigaste 3 timmarna varje natt vardagar.
På helger kör jag de 3 billigaste timmarna varje natt samt de två billigaste mellan 9-17, då vi troligen förbrukar mer…

Min tanke var inte att förregla varmvatten vid ett visst pris, dvs pris > xx kr = stoppa varmvatten som vissa har tankar kring verkar det som.
Utan gäller istället det att ackumulera när det är som billigast varje dygn.

Kastade även upp en elmätare med mbus i samma veva, lite sugen över att komplettera med hur mycket varmvatten i kronor varje dygn.
Är egentligen bara att köra ett avstamp varje timme och kolla hur mycket elmätaren har gått*timpris för denna timme.
 
  • Elskåp med PLC-kontroller, reläer, kablar och grön lysdiod, monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
Är elprisskillnaden mellan natt och dag större än COP faktorn skulle man kunna värma varmvattenberedaren med direktverkande el till 85°C på natten. Alltså över en viss temperatur kör man direktverkande el som accumuleras till morronrutinen. I bästa fall har man fortfarande 50+ i VVB så VP inte behöver gå igång när elen är dyr. :D
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Kör en vanlig elberedare, som styrs via kontaktor.

Satte upp en PLC, läser in timpriser från tibber varje eftermiddag för nästkommande dag och låter systemet köra enligt dagens timpriser.
Laddar varmvatteb dom billigaste 3 timmarna varje natt vardagar.
På helger kör jag de 3 billigaste timmarna varje natt samt de två billigaste mellan 9-17, då vi troligen förbrukar mer…

Min tanke var inte att förregla varmvatten vid ett visst pris, dvs pris > xx kr = stoppa varmvatten som vissa har tankar kring verkar det som.
Utan gäller istället det att ackumulera när det är som billigast varje dygn.

Kastade även upp en elmätare med mbus i samma veva, lite sugen över att komplettera med hur mycket varmvatten i kronor varje dygn.
Är egentligen bara att köra ett avstamp varje timme och kolla hur mycket elmätaren har gått*timpris för denna timme.
Vad är det för artiklar i lådan?
 
X xLnT skrev:
Vad är det för artiklar i lådan?
plc är en beckhoff cx9020,
kl2408 för digital ut
Kl6781 för mbus avläsning

sen nån reläplanka från saia

väldigt overkill, men hade det övers från jobbet som en testlåda… men den fyller ju ett bättre syfte nu :)
 
Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
Här är min lösning [länk]
Så du laddar antingen när priset är under dagens genomsnitt, eller när det är under en fast gräns?
 
  • Gilla
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Så du laddar antingen när priset är under dagens genomsnitt, eller när det är under en fast gräns?
Precis så...
 
M
Jag kör vanlig Nibe vv-beredare som jag styr med Nedis smartplug. Till 90% så kör jag 00.00-07.00 och en 2-timmars legionellakörning mitt på dagen. Termostaten står på 80gr och är det vardag så brukar inte 2-timmars körningen bli av då vattnet fortfarande håller sig inom termostatens område.

Började med timpris i November så jag kan inte uttala mig om det blir nån större effekt av det.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kör vanlig Nibe vv-beredare som jag styr med Nedis smartplug. Till 90% så kör jag 00.00-07.00 och en 2-timmars legionellakörning mitt på dagen. Termostaten står på 80gr och är det vardag så brukar inte 2-timmars körningen bli av då vattnet fortfarande håller sig inom termostatens område.

Började med timpris i November så jag kan inte uttala mig om det blir nån större effekt av det.
Värmer du tanken till 80°C kan du nog med gott samvete skippa den extra legionellakörningen. Vad har du som kontrollerar din Nedis då?
 
M
Strip Strip skrev:
Värmer du tanken till 80°C kan du nog med gott samvete skippa den extra legionellakörningen. Vad har du som kontrollerar din Nedis då?
Nedis app i telefonen. Smartplugen är ansluten till husets wifi. Går att ställa klockslag för av/på, veckodag, repetition osv. Sedan mäter den hur mycket energi som gått åt också.

Köpte en smartplug för att prova för några veckor sedan men blev så impad att jag nu har ett helt gäng smartplugs på diverse apparater.

Mobilskärmdump av elförbrukning i kWh för november, linjediagram med dagliga värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump på mobil, redigerar schema-app, 23:00 start, återkommande, smeknamn, notiser och brytare är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.