useless useless skrev:
Det borde vara 400 Volt och det är spänningen man mäter, inte strömmen...
spänning, ström flod allt är likadant för mig . Vilket kanske är anledningen till att jag inte borde koppla ihop de :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, det är anledningen att jag rekommenderade att du överlåter det åt någon som vet vad det handlar om.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Först och främst är det väl lika bra att dra disclaimern att allt arbete med 400V kräver auktorisering så jag uppmanar inte till att man ska göra något själv.

Med det sagt så kör en kontrollmätning att det är ~400V mellan svart och brun i väggen och sedan skifta så brun och blå är ansluten och svart från elementet terminerad. Personligen hade jag även köpt på mig Wago 221 för att skarva istället för sockerbit. Då tar man i mitt tycke bort en osäkerhet i att man som lekman använder fel moment när man dra åt vilket riskerar att skada kardelerna. Kan vara en bra ide att kapa och skala om kablarna också för att få optimal anslutning.

Det skadar inte heller att kontrollmäta jorden, svårt att se att det skulle vara något fel där med tanke på att det är en befintlig installation som tidigare fungerat. Men skadar som sagt inte med både hängslen och livrem när det kommer till el, och framförallt fasta installationer som körs utan uppsikt majoriteten av tiden.
 
aha,.....så det är bara 400 volt som kräver nå speciellt? Det öppnar ju upp för mycket....:rolleyes:
 
V Vesh skrev:
Först och främst är det väl lika bra att dra disclaimern att allt arbete med 400V kräver auktorisering så jag uppmanar inte till att man ska göra något själv.
I det aktuella fallet ja, men inte generellt.

En lekman med kunskap får bl.a. BYTA CEE-416 uttag, alltså trefas 400V upp till 16A.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
aha,.....så det är bara 400 volt som kräver nå speciellt? Det öppnar ju upp för mycket....:rolleyes:
50V och 200VA är väl gränsen för AC om jag inte minns helt fel, men det antar jag att du visste och fiskade efter att jag bara pratade om 400V i detta fall då TS radiator är på 400V...

Demmpa Demmpa skrev:
I det aktuella fallet ja, men inte generellt.

En lekman med kunskap får bl.a. BYTA CEE-416 uttag, alltså trefas 400V upp till 16A.
Då lärde jag mig något nytt, hade fått för mig att man inte ens fick byta befintliga uttag när det gällde 2/3-fas. Spontant känns det som ett byte av ett trefasuttag öppnar för fler potentiellt farliga misstag än vad många andra, och autoriseringskrävande, byten av enfasapparater gör.
 
V Vesh skrev:
50V och 200VA är väl gränsen för AC om jag inte minns helt fel, men det antar jag att du visste och fiskade efter att jag bara pratade om 400V i detta fall då TS radiator är på 400V...



Då lärde jag mig något nytt, hade fått för mig att man inte ens fick byta befintliga uttag när det gällde 2/3-fas. Spontant känns det som ett byte av ett trefasuttag öppnar för fler potentiellt farliga misstag än vad många andra, och autoriseringskrävande, byten av enfasapparater gör.
Du blandar ihop med DC när det gäller bygga/ändra fast installation, där är max 50V, max 10A & max 200VA.

Webbsida med information om elinstallation: garage, trefasuttag, vad man får och inte får göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/trefasuttag/garage
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du blandar ihop med DC när det gäller bygga/ändra fast installation, där är max 50V, max 10A & max 200VA.
Det gäller väl ändå för både AC och DC?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det gör det. För tydlighetens skull är det 200 VA man får utgå från och hålla UxI < 200 med gräns Umax 50 V och Imax 10 A som begränsande ytterligheter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En vit timerkontakt med rött ljus, ansluten till eluttag, inställningsratt synlig, interiör vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär nu jag återställt elementet, provkört och det funkar fint. Med tanke på bristfälliga sockerbitar har jag kopplat loss allt igen och kommer ersätts med wago kopplingsklämmor. Kände inte jag hade lust att betalar 5000kr plus för ett hembesök på 5 minuter för en elektriker. Mätte upp allt och det var precis som ni sa.

blå och brun visade motstånd men inte brun och svart.
Sådär nu kan man sockra elräkningen istället med 1.5 per timme.

jag som tänkte slänga elementet och köpa ett 220v med stickkontakt :)

hoppas det kan lindra kalla fötter när det blir som kallast.
 
  • Gilla
EB2 och 2 till
  • Laddar…
Hade en elektriker som skulle installera ett lvi 400 volts element i renoverat badrum. Han talade om att det inte gick. Då Lvi elementet visade att man skulle ansluta med fyra ledningar. Men jag hade bara anslutning för tre från väggen.

Och att rören var för smala för att dra en kabel till. Försökte förklara för honom att den fjärde var en styrkabel/pilotkabel som jag inte använde i mitt system. Han hade även pratat med sin chef och visat kopplingsschemat för honom. De rekommenderade mig att byta element som bara behövde anslutas med tre kablar. Jag rekommenderade honom att titta på hur ett annat LVI element var kopplat men det var för mycket yrkesstolthet. Så visst kan det vara krångligt även för en utbildad.;)
 
  • Wow
  • Ledsen
frause och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S slurppe99 skrev:
Hade en elektriker som skulle installera ett lvi 400 volts element i renoverat badrum. Han talade om att det inte gick. Då Lvi elementet visade att man skulle ansluta med fyra ledningar. Men jag hade bara anslutning för tre från väggen.

Och att rören var för smala för att dra en kabel till. Försökte förklara för honom att den fjärde var en styrkabel/pilotkabel som jag inte använde i mitt system. Han hade även pratat med sin chef och visat kopplingsschemat för honom. De rekommenderade mig att byta element som bara behövde anslutas med tre kablar. Jag rekommenderade honom att titta på hur ett annat LVI element var kopplat men det var för mycket yrkesstolthet. Så visst kan det vara krångligt även för en utbildad.;)
Illa att en elektriker inte förstår den biten, riktigt illa att chefen inte heller fattar.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Hade en elektriker som skulle installera ett lvi 400 volts element i renoverat badrum. Han talade om att det inte gick. Då Lvi elementet visade att man skulle ansluta med fyra ledningar. Men jag hade bara anslutning för tre från väggen.

Och att rören var för smala för att dra en kabel till. Försökte förklara för honom att den fjärde var en styrkabel/pilotkabel som jag inte använde i mitt system. Han hade även pratat med sin chef och visat kopplingsschemat för honom. De rekommenderade mig att byta element som bara behövde anslutas med tre kablar. Jag rekommenderade honom att titta på hur ett annat LVI element var kopplat men det var för mycket yrkesstolthet. Så visst kan det vara krångligt även för en utbildad.;)

Det kanske var det som hände i vårt badrum där elementet jag köpt inte gick att använda plötsligt och så fick jag köpa ett nytt genom elektriker . Kostnad 2200kr för ett 250watt element utan jobbet Önskar hantverkare Hade lika hög tilltro till sitt jobb som de tycker de har till sina fakturor. När jag köpte bostadsrätt bytte de de där takkontakterna 3 st , 11 000kr kostade de. Gick efter lite prutning få ner till 5000kr! Arbetet hade tagit 45 minuter !

rimligt hade väl varit en timmes faktura samt körningen vilket de säkert tar 2 timmar för.
 
S slurppe99 skrev:
Hade en elektriker som skulle installera ett lvi 400 volts element i renoverat badrum. Han talade om att det inte gick. Då Lvi elementet visade att man skulle ansluta med fyra ledningar. Men jag hade bara anslutning för tre från väggen.

Och att rören var för smala för att dra en kabel till. Försökte förklara för honom att den fjärde var en styrkabel/pilotkabel som jag inte använde i mitt system. Han hade även pratat med sin chef och visat kopplingsschemat för honom. De rekommenderade mig att byta element som bara behövde anslutas med tre kablar. Jag rekommenderade honom att titta på hur ett annat LVI element var kopplat men det var för mycket yrkesstolthet. Så visst kan det vara krångligt även för en utbildad.;)
Manualen till det elementet hade ju helt klart kunnat vara tydligare på den punkten. Men om en elektriker och firmans ansvariga inte förstår att nattsänkningsswitchen inte behövs är det kanske inte en firma man vill ska göra jobb hos en.

Var med om en liknande sak när jag fick förklara kopplingsschemat på hällen elektrikern skulle ansluta hos mig. Nu blir det lite OT, men allt för många sådana historier urholkar ju både förtroendet och acceptansen för nuvarande lagar kring auktorisation.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
[bild] Sådär nu jag återställt elementet, provkört och det funkar fint. Med tanke på bristfälliga sockerbitar har jag kopplat loss allt igen och kommer ersätts med wago kopplingsklämmor. Kände inte jag hade lust att betalar 5000kr plus för ett hembesök på 5 minuter för en elektriker. Mätte upp allt och det var precis som ni sa.

blå och brun visade motstånd men inte brun och svart.
Sådär nu kan man sockra elräkningen istället med 1.5 per timme.

jag som tänkte slänga elementet och köpa ett 220v med stickkontakt :)

hoppas det kan lindra kalla fötter när det blir som kallast.
Bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.