Beklager at dette blir litt på Svorsk, er Norrbagge :)
Jeg har fulgt med på en fastighet i snart 2 år, først ble den lagt ut til salu for 7,5 miljoner, efter ca 6 månder ble priset senkt til 4.5 som nog er riktig verde, fastigheten ble inte solgt og tatt av marknaden for ca 3 månader siden.
efter en månad kommer den tilbaks med ny meklare til samma pris 4.5 miljoner og her i vekan som var kom det inn et bud på 5 miljoner..

Så er frågan om det budet er rejelt eller ett fusk bud for at få interesset upp ?
Altså nestan 2 år ute og ingen interesse, så ny meklare og efter 2 månader ett bud på 500,000 over prisantydning ? jeg vet med mig sjelv at jag inte ville ge ett bud over prisforlangende når det inte er andra intresenter
 
Davidbagare
Det kan ju vara så att den nya mäklaren hade en lista med potentiella köpare till huset som han tagit kontakt med och därav att han lyckas få till bud på huset som den/de andra mäklarna inte lyckats med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Det kan ju vara så att den nya mäklaren hade en lista med potentiella köpare till huset som han tagit kontakt med och därav att han lyckas få till bud på huset som den/de andra mäklarna inte lyckats med.
Men 500,000 over utropspris ? det er bare en budgivare..
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
BirgitS
Det finns ju fortfarande folk som absolut vill ha ett visst hus eller en viss tomt och är beredda att betala för att skrämma bort andra från att försöka sig på en budgivning. Att lägga 500 000 över direkt kan ju vara ett försök till att få andra att tro att det är en budgivare med gott om pengar och som kan lägga betydligt mer. Sen om det är så eller om det är ett desperat knep med personens maxbelopp är ju omöjligt att veta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane
Helt omöjligt att veta.
Det enda man kan göra är att bjuda emot om man verkligen vill ha det, eller chansa på att det är en bluff och avvakta med risk att objektet säljs.

Det finns bluffbud etc, men jag tror att det är mindre vanligt än vad många andra tror. Vem som har rätt är svårt att säga, men jag har sett o jakt där många är tvärsäkra på att det är bluffbud som lagts och sen säljs det huset till högsta budet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
T
E Espen68 skrev:
Beklager at dette blir litt på Svorsk, er Norrbagge :)
Jeg har fulgt med på en fastighet i snart 2 år, først ble den lagt ut til salu for 7,5 miljoner, efter ca 6 månder ble priset senkt til 4.5 som nog er riktig verde, fastigheten ble inte solgt og tatt av marknaden for ca 3 månader siden.
efter en månad kommer den tilbaks med ny meklare til samma pris 4.5 miljoner og her i vekan som var kom det inn et bud på 5 miljoner..

Så er frågan om det budet er rejelt eller ett fusk bud for at få interesset upp ?
Altså nestan 2 år ute og ingen interesse, så ny meklare og efter 2 månader ett bud på 500,000 over prisantydning ? jeg vet med mig sjelv at jag inte ville ge ett bud over prisforlangende når det inte er andra intresenter
Varför skulle man bjuda säljare och mäklare på en halv miljon? Du kan anmäla till FMI om du misstänker fusk. I Sverige kan mäklare fuska ganska rejält till stora vinster och gör det också utan några ordentliga straff (se FMI:s digra ärendelistor). Svenska staten uppmuntrar alltså kriminalitet och mycket av värdeökningarna i Sverige beror sannolikt på mäklarnas manipulering av marknaden.
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T tobiast skrev:
Varför skulle man bjuda säljare och mäklare på en halv miljon? Du kan anmäla till FMI om du misstänker fusk. I Sverige kan mäklare fuska ganska rejält till stora vinster och gör det också utan några ordentliga straff (se FMI:s digra ärendelistor). Svenska staten uppmuntrar alltså kriminalitet och mycket av värdeökningarna i Sverige beror sannolikt på mäklarnas manipulering av marknaden.
Har du det minsta tillstymmelse till bevis för detta?
Det säljs massor med fastigheter varje år i Sverige och det finns lite rykten om fusk, men väldigt få konkreta fall.

Man bjuder väl inte mäklaren på 500' genom att bjuda det extra? Det är pengar som går till säljaren, eventuellt minus en viss provision, men det vet vi ju inte. Kanske är det fastpris? Kanske är det 1% provision, dvs 5000 till mäklaren, inklusive moms och 495' till säljaren. Vem är det som har mest att vinna på anlita en bulvan?

Nyfiken på hur man ska beskriva sina misstankar till FMI. "Hej, jag vill anmäla misstänkt budgivningsfusk. Som bevis vill jag anföra min alllmäna misstro mot mäklare, mer har jag inte att stödja mina misstankar på, men det borde räcka."
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Varför skulle man bjuda säljare och mäklare på en halv miljon?
Jeg undrar på om det er ett forsøk fra seljare/meklare på og få igang en budrunde, men det vet man jo inte, man kan legge inn ett bud og "forlora" 5-600-000 eller venta og se hva som skjer om fastigheten blir solgt eller inte, blir den inte solgt kan man jo legga inn ett bud, men blir den solgt har man jo mistet muligheten til kjøpa den, inte lett det her :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man bjuder väl inte mäklaren på 500' genom att bjuda det extra?
Hadde det vært bud nummer 3 eller 4 kunne jag ha forstått at man høyar med 500K for at vinna budrunden, men som første bud ?
 
E Espen68 skrev:
Men 500,000 over utropspris ? det er bare en budgivare..
Bjud utropspriset och försök övertyga mäklaren att du är ”rätt” köpare och seriös men cash i bakfickan! Då får du snart se om första budet är bluff.
 
  • Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
Men om du är intresserad av huset, bjud då vad du tycker det är värt. Om du tycker att det är värt 4,6 miljoner så kan du ju bjuda det. Du behöver inte bjuda över i en budgivning. Har vunnit en budgivning på en lägenhet när vi sänkte vårt bud andra gången.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E Espen68 skrev:
Hadde det vært bud nummer 3 eller 4 kunne jag ha forstått at man høyar med 500K for at vinna budrunden, men som første bud ?
Det är en budgivningstaktik, som varit populär för att vinna fort. Vi har lagt bud över utgångspris förut, innan ordinarie visning, mot att ordinarie visning ställs in. Varför man gör så i dagens marknad vet jag inte
 
Skulle säga budgivningstaktik.
Det är "bara" ca 10% mer.
Har gjort så med två köp själv.
Första gången var det en lägenhet för 1.0M som jag la 1.2 som öppningsbud (mitt max) fick ändå inte den lägenheten. Men fick lägenheten mitt emot (exakt lika dan lägenhet) istället för dessa 1.2 då en i styrelsen också skulle sälja och ville ha en snabb affär.
Samt nuvarande fastighet
Ute för 1.8M , la 2.1 men ville skriva omgående, Då sa säljaren 2.3 och mitt motbud 2.2 "take it or leave it" med skriving dagen efter.
Fick det huset för 2.2
 
Nissens
E Espen68 skrev:
Jeg undrar på om det er ett forsøk fra seljare/meklare på og få igang en budrunde, men det vet man jo inte, man kan legge inn ett bud og "forlora" 5-600-000 eller venta og se hva som skjer om fastigheten blir solgt eller inte, blir den inte solgt kan man jo legga inn ett bud, men blir den solgt har man jo mistet muligheten til kjøpa den, inte lett det her :)
Det finns bäl inget som hindrar att du lägger ett lägre bud?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en budgivningstaktik, som varit populär för att vinna fort. Vi har lagt bud över utgångspris förut, innan ordinarie visning, mot att ordinarie visning ställs in. Varför man gör så i dagens marknad vet jag inte

Men på en fastighet som har vært ut til salgs i nesten 2 år uten ett eneste bud ?
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.