i mitt svar sa det bara reglar krävs.

en fundering - varför ska man limma fast mineriten i osb skivan?

varför inte bara skuva igenom Osb till regeln?

så kan man ha OSB för upphängning av skåp etc - jag tänkte så iallafall. -

jag har inte frågat om att limma.
 
Hej igen,

Håller på att reda ut saker med TEPRO. Jag misstänker att anlening till att limma med Ardex är att ytan blir jämn o fin direkt. Lättare?

Citat från TEPRO:

"Jag vet om att man av vana monterar OSB eller plywood bakom den kakelbärande skivan, detta görs för att slippa kortla. Enligt BBV så skall "alla skruvinfästningar göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk, reglar eller särskild konstruktionsdetalj." En OSB skiva är inte en massiv den är del av väggskivorna. Förfklaringe till detta som jag fått höra är att risken för läckage i det punkterade tätskiktet är obefintlig när skruvinfästningen sitter i t ex massivt träsom tätats med silikon i hål, men erfarenheten som försäkringsbolagen har är att det ofta är läckage vid eftermontage av detaljer där dessa är monterade i skivkonstruktioner typ Plywood och OSB. Vid ev läckage så kommer dessa skivor att slå sig och på det sättet förstöra väggkonstruktionen."

SÅ om man sätter ett tätskikt på 1 miljon s/m på skivan verkar det ok. Men inte något som de kan rekommendera.....
 
Vad tror du Jon?

Känns relativ ok om man har osb med minerit skiva och sen tätskikt på över 1 miljon. Problemet verkar ffa uppstå i genomföringar då vatten kommer igenom. Man får se till att manchetter finns och att tätskiktet applicaras bra.

??
 
Mer från tillverkare:

Vi kommer inte att ha några vägglösningar med träbaserade skivor bakom vår Minerit VT, branschen måste lära sig att montera kortlingar eller fixturer som man gjorde förr innan intåget av OSB och K-plywwood. Vi har aldrig rekommenderat limning av Minerit VT på träbaserade skivor, endast på gipskivor på vägg och golvspån och detta är för att styva upp bakomvarande skivor. Nu är väggen bygg och med ett LIP VS System 17 så väggen kommer att vara vatten- och ångtät. Det man kan göra nu är att se till att samtliga hål (skruvinfästningar) i tätskiktet tätas minutiöst."
 
Vad gäller efterkommande genomföringar så är det tveklöst så att det ska vara kortlingar bakom så att det borrade hålet inte går ut på baksidan. Alltså finns det inget skäl att ha skivor bakom, och jag hoppas att dina byggare har kortlat upp ändå.

Från nu är ju huruvida det fungerar med OSB bakom, nu när de ändå sitter där. Skulle man göra konstruktionen från böjan så skulle jag tveklöst skippa de skivorna, och skulle man tvunget ha dem där så är skruvning att föredra istället för limning.
 
Ja, vad skall man göra. Som lekman kan man ju inte krävas dubbelkolla alla moment hela tiden. enligt vårt försäkringsbolag var det inte så stor bekymmer att vi skulle kräva att de bygger om på nytt. Försäkringsbranchen kommer att bli BETYDLIGT hårdare i sina bedömningar i framditen då otroligt mycket pengar ruinner ur dem pga badrum som byggs slarvigt. Enligt dem kommer da att antingen kräva att det är helt fackmannamässigt vid rivning (om man byggt själv) eller att man såsom vi, har skrivit ett bra kontrakt med tydliga krav på BBV regler samt ett kvalitetsdokument från BBV behörig firma. OM firnman nu har klantat såsom i vårt fall så kan försäkringsbolaget inte lägga över ansvaret på oss.....om firam finns kvar vid ev skada kommer dock försäkringsbolaget kräva dem på pengar för återbyggande.

Så ligger det till! Nu sitter osbn där och den är limmad med nått? Förhoppningsvis Ardex S48...........vi har ju gjiort allt man kan kräva av en kund. Vi har ju redan rättat felaktigt golv, felaktig golvbrunn, felaktig tätskikt och senast idag att han hade använt för lite tätskikt (nu skall han måla på I enlighet med anvisning över helgen).......

Enligt villägarnas riksförbund kan man ej heller kräva nedsättning i pris då det kräver att en besiktningsman påpekar fel. Besiktningsmän påpekar enbart fel de kan se med ögat i det färdiga badrummet!

Lite moment 22.

Ps. han har nog inte kortlat, men har någon slags grön plast genomföring vid roör i rör genomgångar (som någon påpekade här på forumet efter att jag lagt ut bilder).......
 
Okej, två fel till nu alltså. Det är helt otroligt vilka värdelösa hantverkare ni råkat ut för. Vet inte vad jag ska råda er till. Jag undrar om jag inte hade krävt att de river upp och gör om det.
 
Åsa jag fick följande svar på min fråga om man kan ha minerit VT på golv
På golv har vi ingen lösning men jag kan tipsa dig om att använda en fuktokänslig spånskiva typ 313 och lägga värmegolvet i spacklet/pågjutningen.
fick du svaret att de rekommenderar minerit skivan på golv? ditt citat
Vi har aldrig rekommenderat limning av Minerit VT på träbaserade skivor, endast på gipskivor på vägg och golvspån
tyder på det?


hos oss tänker de lägga vanlig byggelit spånskiva även i badrummet. Jag vet inte om det är fel eller om det är ok men bättre med spån typ 313 ?
 
Fullständigt absurt att de påstår att de inte har någon lösning för golv. Limning av minerit på golv har gjorts länge, och de förespråkar detta samt har en arbetsbeskrivning för detta på sin hemsida. Här.
 
knepigt att jag fick det svaret - tack för info!

en fundering - jag har planerat att lägga golvvärme - vattenburen 20mm slang - ovanpå spånskivan med remsor av spånskiva som glespanel,värmeplåtar också, och sedan parkett ovanpå det.

i badrummet är jag fundersam om jag ska göra likadant och sedan avjämningsmassa? ovanpå - och sedan klinker.

om jag skulle lägga minerit VT på golvet - ska jag då lägga värmerören ovanpå mineriten? och sedan tjockt med avjämningsmassa?- kanske blirt dyrt?

frågar eftersom jag gissar att mineritskivan isolerar bort värmen?
 
Det finns inte ett skäl i världen att lägga Minerit VT på golv. Inte ett enda, under några omständigheter.

Jag föreslår att du gör som du har tänkt, och sedan flytspacklar minst 30 mm ovanför slingorna. Det finns två sätt att göra detta på, flytande eller fast konstruktion. Vilket du ska göra beror på vilken spackelleverantör du väljer. Maxit förespråkar till exempel det förra, och Finja det senare.
 
K
Vad jag vet så förespråkar Maxit både fast och flytande. Det finns lösningar för båda. Bara att välja :)
 
Visst fasen, det har du alldeles rätt i. Det är Finja som bara vill ha det ena.
 
Hej,

Vår entreprenör har 22mm golvspån på golvet. Mineriten sitter på väggen, limmad på osb. (bara förtydligand).

Men visst gör de fel. Enligt vårt försäkringsbolag gick det inte att begära rivning pga osb bakom mineriten pga artt fuktspätten av ny typ bör vara tät!

Om man skall kräva rivning o återbygg måste man ju ha nått väsentligt på fötterna........så vi skiter nog i det. OM det blir sproickor om ett par år så hoppas vi firman finns kvar *ossanorlikt*
 
Enligt Tepro ska ju skivan vara tät - då behöver man ju inte tätskickta själva skivan, bara i skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.