S
Min summering av tråden och Jämtkrafts nya upplägg blir att det är nedan mening som är den mest intressanta - och avgörande för om huruvida detta är lockande (för mig) eller ej:

”…säkrar upp ett stabilt elpris för dig genom att sälja ca 70% av din produktion upp till 9 månader i förväg.”


I övrigt är det ju (som någon skrivit) bara ett sätt att hjälpa de kunder som inte själva har disciplinen att inte sätta sprätt på ersättningspengarna för sommar-elen/överproduktionen, innan de större vinterfakturorna kommer.
Vilket mycket väl kan ha sitt ”pris”. Jmf att hitta ett sparande på de beloppen/ersättningen på ett par procent, att som kund få utväxling på de pengarna några månader. (I stället för att Jämtkraft får den möjligheten, genom att låna pengarna - gratis - av kunden.)

Så uppfattar jag konceptet.
Med reservation för att jag inte fullt ut begripit vad ovan ”säkra upp ditt pris, upp till nio månader i förväg” betyder.
 
Det betyder att de säljer elen på termin i ställer för till spotpris. Det kan bli både bättre och sämre än spotpris.
 
Hej, är det någon här som kan bistå med ett faktiskt exempel på hur det har blivit i deras fall med "solsäker"?

Vi får vår anläggning klar i december och tanken är att köra ett år med telge och utvärdera hur kalkylen ser och sedan utvärdera något annat, tex solsaker. Men jag har svårt att räkna på vad jag skulle få tillbaka av solsäker då jämtkraft inte uppger några historiska siffror för sin tjänst.
 
R Roman86 skrev:
Hej, är det någon här som kan bistå med ett faktiskt exempel på hur det har blivit i deras fall med "solsäker"?

Vi får vår anläggning klar i december och tanken är att köra ett år med telge och utvärdera hur kalkylen ser och sedan utvärdera något annat, tex solsaker. Men jag har svårt att räkna på vad jag skulle få tillbaka av solsäker då jämtkraft inte uppger några historiska siffror för sin tjänst.
Det varierar ju från månad till månad men jag är väldigt nöjd. I juli tror jag att jag fick 128 öre/kWh såld solenergi samt att de legat rätt långt under timmedel varje månad med sitt förvaltade pris.

Det är ju en chansning där man får lita på att de sköter sig... Jag har haft dem i ett år nu och hittills har de klarat sig rätt långt under timmedel så med alternativen på marknaden idag tror jag att de är ett bra alternativ. Jag har runt 6000 kr innestående som jag nu får utpytsat jämn under de fyra vintermånaderna, och börjar "spara" igen sen i mars.

Man får ju "förvaltat" pris även på det man säljer, men jag vet inte riktigt hur de gör det, men för juli då betalade jag 46 öre/kWh för det jag köpte in men sålde som sagt för 128 öre.
 
anders07 anders07 skrev:
Det varierar ju från månad till månad men jag är väldigt nöjd. I juli tror jag att jag fick 128 öre/kWh såld solenergi samt att de legat rätt långt under timmedel varje månad med sitt förvaltade pris.

Det är ju en chansning där man får lita på att de sköter sig... Jag har haft dem i ett år nu och hittills har de klarat sig rätt långt under timmedel så med alternativen på marknaden idag tror jag att de är ett bra alternativ. Jag har runt 6000 kr innestående som jag nu får utpytsat jämn under de fyra vintermånaderna, och börjar "spara" igen sen i mars.

Man får ju "förvaltat" pris även på det man säljer, men jag vet inte riktigt hur de gör det, men för juli då betalade jag 46 öre/kWh för det jag köpte in men sålde som sagt för 128 öre.
 
Fick 123 öre för min sol el med tibber
 
Syftade väl mer på att jag betalade 46 öre för köpt energi, men sålde för 128 öre. Alltså att det lönar sig att sälja...
 
Ja, man får ju 60 öre i skattereduktion per såld kWh, sen säljer man ju därtill solel när priset är som högst under dygnet, så illa vore det om du inte slog dygnsmedelpriset med mer än 60 öre.
 
Jag kanske gör det lätt för mig, men om någon nu har "solsaker" så är det ju inte svårare än att jämföra månad för månad under tex 2021 eller 2022 vad medelpriset på el var den månaden med vad man fick av jämtkraft.

Då har man ju något att gå på
 
Hej,
Finns det flera som har erfarenhet av Jämtkrafts Solsäker, aka Södra Solsäker, aka Lysekil Leva Lagra, aka,... (?)..
Förra året var speciellt som vi alla vet, torde blivit "otypiskt" även för denna avtalstyp?.
 
Det är väl en mängd inlägg om att det är dyr el med de avtalen nu.
 
Tror du tänker på motsvarande förvaltade avtal för att köpa el? Denna tråd gäller om att sälja el på ett förvaltat upplägg. Har hittat väldigt lite om det upplägget, typ bara denna tråd och någon Teslaclub tråd.. .
 
Redigerat:
Det handlar väl om att både köpa och sälja enligt ett förvaltat avtal? Just nu lär det inte handla om just någon försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.