A AndersS skrev:
Också rätt skönt att komma ut till en varm bil med rena rutor och knäppa upp jackan. Tror mig också vara bättre i trafiken under de förutsättningarna än frusen och med rutor som det lätt immar på.;) Men visst, det kostar lite extra.
Jag har haft funderingar på att sätta en smartplug på kupévärmaruttaget för att kunna välja om även den ska starta när motorvärmaren gör det eller starta senare eller inte alls. Oklart vad jag kommer fram till...
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har haft funderingar på att sätta en smartplug på kupévärmaruttaget för att kunna välja om även den ska starta när motorvärmaren gör det eller starta senare eller inte alls. Oklart vad jag kommer fram till...
oooh vilken bra ide(y)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
oooh vilken bra ide(y)
...eftersom jag har dålig impulskontroll så har jag nu gjort det. Det återstår att se om Zigbee-täckningen blir tillräcklig in i bilen, men det verkar så i alla fall. :)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Bra olja som byts ofta gör nog mer för motorns livslängd Kör inte kall motor på tomgång eller belasta hårt. Starta direkt och kör mjukt tills motorn är varm.

För komfort funkar stol- och rattvärme bra.

För isfria och imfria rutor behövs kupévärmare. Min ger bastu på en kvart.,Då är det en stor bil med stor motor.

Att köra motorvärmare på el har jag räknar på någon gång för länge sedan och kom fram till att det som sparas i bränsleförbrukning balanserades av elkostnader. Omvänt finns ju de som värmer sin elbil med bensin.

Detta sagt hade körde jag en bil med sextiotalsstandard som bruksbil i nästan ett decennium. Galonsäten utan värme, bakelitratt, dragiga rutor, trasig Ebersprächer. Det gick det också. Och motorn var ”okrossbar”.
 
  • Gilla
Cerebrus och 1 till
  • Laddar…
Hej

om man köper Arla och skaffar deras abonnemang för 99/149 sek. Något av dem…

Kan man sedan köpa 4st fristående kameror utan basstation och välja att ha 2 på sommarstugan och 2 hemma?

kommer det fungera med 1 abonnemang eller kommer det strula? Eller krävs det 2 abonnemang?
 
V Vintermannen skrev:
Hej

om man köper Arla och skaffar deras abonnemang för 99/149 sek. Något av dem…

Kan man sedan köpa 4st fristående kameror utan basstation och välja att ha 2 på sommarstugan och 2 hemma?

kommer det fungera med 1 abonnemang eller kommer det strula? Eller krävs det 2 abonnemang?
Sorry felpost
 
M MrDizzy skrev:
Nu ska vi se om jag kommer ihåg tribologin(friktionslära) från KTH rätt.

Då en motor kall startas har den mycket lite oljefilm och nöts.
När den börjar nötas beror på viskositeten och addidativ på oljan man har i motorn
enkelt förklarat så betyder 10w-40
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur

Ju mer lättflytande oljan är då det är kallt ju snabbare bygger den upp oljefilmen igen
dvs för kalkstarter ör en 0W-X olja bättre än en 10W-X olja.

Då man har i motorvärmare så värms i de flesta motorer kylarvattnet. Detta gör i sin tur att motorn kommer upp i temp snabbare och lika så motoroljan.
Dock startar motoroljan på samma temp som ute tempen.
Därför är oljeval betydligt viktigare för livslängden pp motorn än motorvärmare.
En motorvärmare ligger på 4-600W och visst är det så att ju längre tid den är på ju snabbare får motorn upp tempen.
Så hur länge ska man då ha i motorvärmaren?
Rekommendationen är ju 30min vid 10C till 90min vid -15C.
dvs ca 2min extra per grad C det är kallare än 10C.

Min erfarenhet säger att du kan lungt halvera de tiderna om man kör på en 0W olja då den pumpas runt lättare och därmed både skyddar sabbare och minskar bränsleförbrukningen snabbare

Kör du med en 10W el högre då skulle jag iaf köra enligt vad som rekommenderas
Tack, bra inlägg!
Mina senaste bilar har dock haft en motorvärmare av anliggningstyp, eftersom det inte går att montera den så att den värmer kylvattnet.
Så det är anliggningsvärmare mot oljetråget, som då värmer oljan, samt naturligvis en del av motorblocket.
Men jag upplever att även det fungerar ganska bra, och det känns vettigt att faktiskt värma oljan lite.
Jag kör ungefär de tider du rekommenderar via mitt system, och här uppe i norr blir det ju rejält kallt, så att vara utan motorvärmare när det är 25-30 minusgrader är inte gångbart.
Så det blir mer ren "överlevnad" är besparing för min del som jag ser på det.
Så jag kör igång med motorvärmare på hösten, när det börjar gå neråt nollgradigt nattetid.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Tack, bra inlägg!
Mina senaste bilar har dock haft en motorvärmare av anliggningstyp, eftersom det inte går att montera den så att den värmer kylvattnet.
Så det är anliggningsvärmare mot oljetråget, som då värmer oljan, samt naturligvis en del av motorblocket.
Men jag upplever att även det fungerar ganska bra, och det känns vettigt att faktiskt värma oljan lite.
Jag kör ungefär de tider du rekommenderar via mitt system, och här uppe i norr blir det ju rejält kallt, så att vara utan motorvärmare när det är 25-30 minusgrader är inte gångbart.
Så det blir mer ren "överlevnad" är besparing för min del som jag ser på det.
Så jag kör igång med motorvärmare på hösten, när det börjar gå neråt nollgradigt nattetid.
En värme som värmer oljetråget och dess olja är egentligen det bästa. (y)
Själv drar jag igång motorvärmaren och kupévärmaren då det är kallare än 5C.
Skönt med varm bil.
Har gjort det sen jag växte upp i Skellefteå
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.