Tänkte passa på att fråga alla kunniga människor här om vilka fallgropar som finns om man vill installera ett trinettkök i en lägenhet som har en "uthyrningsdel", samt isolera denna uthyrningsdel från resten av lägenheten.

Lägenheten har idag en del där det finns egen ingång, badrum och dusch. Detta är ett rum + hall + badrum.

Tanken är att placera ett trinettkök vid GRÖN eller BLÅ fyrkant, samt drar rör för vatten genom väggen där det är GULA sträck. Samt permanent stänga dörren vid RÖD markering.

Ritning av lägenhet med tre sovrum, vardagsrum, kök, badrum, balkong och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon (gärna rörläggare) som direkt kan se fallgropar här?
- Är det möjligt att genomföra i förhållande till krav på utformning/avstånd mellan dusch och genomföringar i vägg?
- Är det möjligt utan att bila upp golven för att dra avloppet i golvet? (tänkte man kan dra ett rör genom och längs väggen i badrummet och koppla sig på handfatet)
- Krävs det tillstånd från kommunen, eller bara från BRF?
- Kan BRF neka detta, eftersom det är ett ingrepp i vatten/avlopp?
- Krävs det extra tilltag på ventilationen vid installation av trinettkök eller håller det med frånluften i badrummet?

Mäklaren sa "ja du får installera trinettkök i lägenheten". Men mäklare är som regel patologiska lögnare och säger precis vad de vill för att få ett objekt sålt. Just denna gång hänger det på uthyrningsdelen om objektet är intressant till detta pris eller inte.

Mycket tacksam för input här, tänker det finns någon fler som varit med om liknande scenario!
Jag har själv sett lägenheter med uthyrningsdel och trinettkök, men vet inte hur de fått allt på plats. Någon kanske är fräck och gör det utan att fråga.

//GF
 
Något som ofta glöms, och ofta ger problem vid köksflytt (och detta är lite så). Är ventilation. För ett kök krävs en immkanal, även om man har en kolfilterfläkt som inte ansluts till ventialtionen. Detta blir det sedan nedslag på vid nästa OVK kontroll.

Genomföringen genom väggen i duschhörnan går troligen inte att göra på ett godkänt sätt, det bryter tätskiktet, men jag är glad amatör.

Jag tror att du behöver tillstånd från brf.
Föreningen kan neka om du inte har en godkänd ventilationslösning, eller om det inte går att koppla in på VVS på ett godkänt sätt.
Som sagt ventillation är ofta ett problem i sådana här sammanhang. Det är tänkbart att man kan koppla på sig på badrumsventillationen, men det är tänkbart att man inte får föra in matos i den. Det kan vara rent ventialltionsmässigt, men det ställs även högre brandskyddskrav på immkanal (osäker på om det verkligen skiljer i flerfamiljshus, i en villa är det väldigt stor skillnad på brandskydd för immkanal/vanlig kanal. Men det är möjligt att de högre kraven gäller för alla kanaler i flerfamiljshus).
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej!

Tack för svar!

Så det kan med andra ord vara helt omöjligt att få genomföra detta om man gillar att göra saker enligt reglerna?

Jag kan ana att det finns regler kring att göra hål i väggen, och tätskicktet till duschörnan. Hålen kommer då göras just i duschörnan vilket kan vara ett problem. Kanske det finns regler för avstånd här. Att få ut vattnet kanske man kan göra högt upp på väggen, men problemet är att få tillbaka avloppet..

Vore intressant att göra från rörläggare eller ventilationskunnig.

//GF

H hempularen skrev:
Något som ofta glöms, och ofta ger problem vid köksflytt (och detta är lite så). Är ventilation. För ett kök krävs en immkanal, även om man har en kolfilterfläkt som inte ansluts till ventialtionen. Detta blir det sedan nedslag på vid nästa OVK kontroll.

Genomföringen genom väggen i duschhörnan går troligen inte att göra på ett godkänt sätt, det bryter tätskiktet, men jag är glad amatör.

Jag tror att du behöver tillstånd från brf.
Föreningen kan neka om du inte har en godkänd ventilationslösning, eller om det inte går att koppla in på VVS på ett godkänt sätt.
Som sagt ventillation är ofta ett problem i sådaan här sammanhang. Det är tänkbart att man kan koppla på sig på badrumsventillationen, men det är tänkbart att man inte får föra in matos i den. Det kan vara rent ventialltionsmässigt, men det ställs även högre brandskyddskrav på immkanal (osäker på om det verkligen skiljer i flerfamiljshus, i en villa är det väldigt stor skillnad på brandskydd för immkanal/vanlig kanal. Men det är möjligt att de högre kraven gäller för alla kanaler i flerfamiljshus).
 
Det finns ett generellt "förbud" i branschreglerna för genomföringar i duschzonen. Enda undantagen är för rören till duschblandaren och golvbrunnen.

Det är troligen inte ogenomförbart, men kan ev. bli väldigt dyrt. När det gäller vatten o avlopp, så kan man ju bila upp golvet i badrummet. Ventialtionen kanske går att koppla mot det rikltiga köket i värsta fall (nog dyrt).
 
H hempularen skrev:
Det finns ett generellt "förbud" i branschreglerna för genomföringar i duschzonen. Enda undantagen är för rören till duschblandaren och golvbrunnen.

Det är troligen inte ogenomförbart, men kan ev. bli väldigt dyrt. När det gäller vatten o avlopp, så kan man ju bila upp golvet i badrummet. Ventialtionen kanske går att koppla mot det rikltiga köket i värsta fall (nog dyrt).
Jag förstår, misstänkte det där med genomföringar. Då är det alltså egentligen enda alterntivet där att bila upp golvet från utanför badrummet, och inne i badrummet, och dra avloppet i golvet. Det kanske är lite svårt med tanke på att det är en lägenhet och risken att gå igenom golvet?

Vattenrören kan man givetvis dra åt andra hållet och skapa en genomföring på andra sidan badrummet, om det är tillåtet att dra rören i takhöjd.

Men då återstår ändå imkanalen.

Detta blir nog inte ett 5000:- trinettkök med 5000:- installation, detta blir nog mer 40.000:- tippar jag? Någon som har erfarenhet?

//GF
 
Det kan ju vara lönt att kolla om immkanalskravet gäller även för ett trinettekök. Någonstans går ju gränsen, man behöver knappast immkanal för en mikrovågsugn, kanske inte för en lös kokplatta heller, men var går gränsen? Trinette borde logiskt sett ses mer som ett riktigt kök, men det kan vara värt att utreda.

Skall du bila upp golvet i badrummet så räcker nog inte 40 000 heller, Men vilket skick är det idag? Om det kanske ändå snart behöver göras om, så blir nog en extra avloppsledning en försumbar extrakostnad.
 
H hempularen skrev:
Det kan ju vara lönt att kolla om immkanalskravet gäller även för ett trinettekök. Någonstans går ju gränsen, man behöver knappast immkanal för en mikrovågsugn, kanske inte för en lös kokplatta heller, men var går gränsen? Trinette borde logiskt sett ses mer som ett riktigt kök, men det kan vara värt att utreda.

Skall du bila upp golvet i badrummet så räcker nog inte 40 000 heller, Men vilket skick är det idag? Om det kanske ändå snart behöver göras om, så blir nog en extra avloppsledning en försumbar extrakostnad.
Badrummet är relativt nyrenoverat, tänk ca 10år. Så det är inte dags för stambyte ännu. Jag har verkligen 0 koll på vad det kostar att bila upp ett golv, men jag tänker mig att det är ca 2 dagars jobb + material för att bila upp och sedan lägga över igen + dra nya vattenledningar?

Trinettköket är ju färdigmonterat, så det är bara en möbel man ställer på plats. Att runda kraven genom att ha en lös kokplatta kan ju vara smart. Micro är också smart. Tack!

Det skall ju användas mer som ett studentrum, inte som en lägenhet. Så det lagas ju inte middagar för flera personer eller varje dag.

//GF
 
En tanke som slog mig just, när du nämner kokplatta och micro, är ju att man kanske egentligen inte behöver rinnande vatten så nära som 1 meter från badrummet.. Man kanske kan skita i att ha ett extra handfat och vatten, och då spara sig en massa arbete.

Om man bara monterar ett större handfat på badrummet som har avlastningsyta så kan man faktiskt diska några tallrikar och glas på toaletten samt ta vatten därifrån om man skall koka pasta typ.

Finns det några regler här för att man inte får använda ett toaletthandfat till att diska? Jag tänker på att det trots allt lär hamna en hel del matrester / matfett i handfatet. Kanske avloppen / vattenlåsen är olika utformade?

//GF
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Bilar du upp golvet så får man i princip göra om allt. Så det handlar nog om 150 000 och uppåt.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Jag bodde i flera år i en liten uthyrningsdel. Det var hyresrätt, så inga ingrepp fick göras. Jag byggde upp kokvrå i hallen framför dörren in till hyresvärden så dörren inte syntes ens. Använde liten ugn kombinerad med två plattor ovanpå, kyl, frys och Micro. Handfatet i duschen användes istället för diskho. Det funkade fint. På slutet bodde vi t.o.m. två där. Disk blev
då lite jobbigare och jag byggde en självstående hylla ovanför toaletten där en bänkdiskmaskin placerades. Den kopplades till duschen för vatten och el via skarvsladd som fick plats i ena hörnet vid tröskeln. Ingen fackmannamässig installation precis. :)
I början gick säkringen ofta då hela uthyrningsdelen gick på en enda 10A, som satt inne hos hyresvärden... Började då köra diskmaskinen på varmvatten istället och på eco-program. Det gjorde att den inte behövde värma vattnet alls, så säkringen höll.
En sak som hände var dock att färgen i taket på hallen fick rejäla sprickor pga all ånga som inte ventilerades ut tillräckligt, samt att färgen inte var gjord för denna miljö. Min hyresvärd såg detta och blev inte så glad. Jag fyllde sprickorna med fog och målade om taket innan flytt. Det blev OK.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Jag bodde i flera år i en liten uthyrningsdel. Det var hyresrätt, så inga ingrepp fick göras. Jag byggde upp kokvrå i hallen framför dörren in till hyresvärden så dörren inte syntes ens. Använde liten ugn kombinerad med två plattor ovanpå, kyl, frys och Micro. Handfatet i duschen användes istället för diskho. Det funkade fint. På slutet bodde vi t.o.m. två där. Disk blev
då lite jobbigare och jag byggde en självstående hylla ovanför toaletten där en bänkdiskmaskin placerades. Den kopplades till duschen för vatten och el via skarvsladd som fick plats i ena hörnet vid tröskeln. Ingen fackmannamässig installation precis. :)
I början gick säkringen ofta då hela uthyrningsdelen gick på en enda 10A, som satt inne hos hyresvärden... Började då köra diskmaskinen på varmvatten istället och på eco-program. Det gjorde att den inte behövde värma vattnet alls, så säkringen höll.
En sak som hände var dock att färgen i taket på hallen fick rejäla sprickor pga all ånga som inte ventilerades ut tillräckligt, samt att färgen inte var gjord för denna miljö. Min hyresvärd såg detta och blev inte så glad. Jag fyllde sprickorna med fog och målade om taket innan flytt. Det blev OK.
Tack för svaret!
Jag tror det kan vara möjligt med en liknande lösning, man kan nog göra det snyggt också med lite vilja. Om man hittar ett handfat som ser bra ut och har avlastningsyta stor nog för ett diskställ så är mycket gjort.

Hur ofta lagade du mat, med tanke på att taket tog skada av fukttillskottet?

Eftersom utrymmet är i direkt anslutning till badrummet så tänkte jag att luftomsättningen på badrummet måste vara så stor att det drar ut även fukttillskottet från matlagningen. Men jag kanske har fel? Kanske det hjälper om man har en kolfilterfläkt som skapar omröring av luften.

Är det någon som vet om hela badrummet berörs av fuktspärrskrav, eller om det bara är fuktbelastade ytor? Jag tänker att om man tar upp en hål för immkanal högt upp på väggen ovanför toaletten, alltså inte duschutrymmet, kan man då blåsa in luften där från en köksfläkt via en flexibel kanal som man döljer lite snyggt? Då får man matoset och fukttillskottet rakt in på toaletten.

//GF
 
BirgitS
Det finns studentlägenheter på ung. 18 kvm från 60-talet i Stockholm som inte har någon sorts kök. Så hur de lagar/värmer mat vet jag inte men de lär diska i badrummet och det är gamla handfat utan avställningsyta.
 
Förändring av såväl avlopp/vatten och ventilation kräver troligen tillstånd från styrelsen.
Jag är inte säker på att du får ta bort dörren mellan rummen, jag antar att det är två lgh som slagits ihop?
Se till att det är en ordentligt isolerad dörr och ställ tex en garderob framför.
Jag tror att det är svårt att räkna hem kostnaderna för att göra det ordentligt jämfört med att göra det enkelt men fräscht.
 
A
O Odi et Amo skrev:
Förändring av såväl avlopp/vatten och ventilation kräver troligen tillstånd från styrelsen.
Jag är inte säker på att du får ta bort dörren mellan rummen, jag antar att det är två lgh som slagits ihop?
Se till att det är en ordentligt isolerad dörr och ställ tex en garderob framför.
Jag tror att det är svårt att räkna hem kostnaderna för att göra det ordentligt jämfört med att göra det enkelt men fräscht.
Inte minst säkert obra om studenten dör, skadas eller blir obotligt sjuk
 
electroluxaren skrev:
Inte minst säkert obra om studenten dör, skadas eller blir obotligt sjuk
Förstår inte vad du syftar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.